وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه برای توسعه فضای آموزشی و استخدام نیروی انسانی اقدامات خوبی در سیستان و بلوچستان در حال انجام است گفت: نیروی انسانی آموزش و پرورش شهرستان زرآباد از بین نیروهای بومی گزینش میشود.
یوسف نوری در مراسم افتتاح اداره آموزش و پرورش شهرستان زرآباد اظهارداشت: آموزش و پرورش مهمترین رکن هر جامعه محسوب میشود.
وی بیان کرد: نیروی انسانی آموزش و پرورش زرآباد از بین نیروهای بومی منطقه گزینش خواهد شد تا آموزش و پرورش به وظیفه واقعی خود عمل کند و در حد رفع تکلیف نباشد.
وزیر آموزش و پرورش گفت: آمار باسوادی در سال ۵۷ و قبل از آن در سیستان و بلوچستان تنها ۲۷ درصد بود اما خوشبختانه هماینک به ۸۷ درصد رسیده است.
وی تصریح کرد: یکهزار و ۹۸۲ نفر فقط در سالجاری در دانشگاه فرهنگیان استان سیستان و بلوچستان جذب شدهاند.
نوری با گرامیداشت عید مبعث افزود: رسول گرامی اسلام حضرت محمد (ص) برای تعلیم و تربیت مبعوث شد که مصداق این وظیفه تعلیم را در آیات قرآن میبینیم.
آینده روشن سیستان و بلوچستان به دست جوانان همین استان رقم میخورد
استاندار سیستان و بلوچستان نیز گفت: خوشبختانه این استان دارای جوانان و نوجوانان خوش فکری است که آینده روشن استان را رقم خواهند زد.
محمد کرمی اظهار داشت: آموزش و پرورش یکی از اولویتهای اصلی ما در سیستان و بلوچستان بوده چرا که لازمه پیشرفت، نیروی کار خلاق، متفکر، مومن و جهادی است که در آموزش و پرورش تربیت میشوند.
وی افزود: خوشبختانه سیستان و بلوچستان دارای جوانان و نوجوانان خوش فکری است که آینده روشن استان را رقم خواهند زد.
استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه شهرستان زرآباد باظرفیت های موجود، آینده درخشانی دارد، خاطرنشان کرد: با افتتاح بندر و توسعه کشاورزی آیندهای روشن در انتظار این منطقه است.
وی تصریح کرد: فرزندان این منطقه امانتی الهی هستند که امیدواریم برای آنان خوب برنامهریزی کرده تا به توسعه علمی دست یابیم.
۶ شهرستان جنوبی سیستان و بلوچستان پنج هزار کلاس درس نیاز دارند
نماینده مردم شهرستانهای چابهار، نیکشهر، زرآباد، کنارک، قصرقند و دشتیاری در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: سرانه فضای آموزشی در ۶ شهرستان حوزه انتخابیه ام کمتر از ۲ مترمربع است و برای رسیدن به سرانه استاندارد کشور یعنی هشت مترمربع به ازای هر دانش آموز فاصله معنا دار و عقب ماندگی شدید بیش از ۶ مترمربع دارد.
معین الدین سعیدی افزود: شهرستانهای چابهار، نیکشهر، زرآباد، کنارک، قصرقند و دشتیاری برای رسیدن به سرانه استاندارد هشت مترمربعی کشور نیازمند ساخت حداقل پنج هزار کلاس درس جدید هستند تا بتوان دانش آموزان محروم از کلاس درس استاندارد بهره مند شوند.
وی بیان کرد:تمامی مدارس شهر چابهار در ۲ شیفت مشغول به تحصیل هستند و سرانه فضای آموزشی در چابهار بزرگترین بندر اقیانوسی ایران در حد ۵۰ سانتیمترمربع است که نه تنها در کشور بلکه در کشور این بندر اقیانوسی کمترین فضا را دارد که برخی از کلاس های درس ۵۰ دانش آموز در آن مشغول به تحصیل هستند.
وی با اشاره به اینکه از نوسازی مدارس و مسوولان استانی و کشوری درخواست فوری می شود سریعا ورود و از طریق خیران و اعتبارات دولتی مشکلات کمبود فضای آموزشی را برطرف کنند، خاطرنشان کرد: جای سوال است چرا مسوولان حوزه آموزش و پرورش و نوسازی مدارس با وجود چندین زمین با کاربری آموزشی در شهر چابهار را حاضر نیستند مدرسه بسازند و بسیاری از اراضی به دلیل عدم ساخت و تاخیر چند ساله در تحویل و یا ساخت مدرسه توسط افراد مختلف تصرف شده است.
نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: راه اندازی اداره آموزش و پرورش در بخش های ساربوک و تلنگ قصرقند، بخش پیرسهراب چابهار، بخش باهوکلات دشتیاری و بخش کهیر شهرستان کنارک از ضرورتهای مهم است که امیدوارم توسط دولت مردمی آیت الله رئیسی پیگیری و سریعا افتتاح شود.
سعیدی بر برقرسانی، آبرسانی، ساخت محوطه و حصارکشی مدارس، تامین کولر و تجهیزات مورد نیاز برای کلاس های درس را مورد تاکید قرار داد و افزود: صدها مدرسه فاقد برق، آب، دیوارکشی و با کمبود میز و صندلی و امکانات آموزشی مواجه هستند.
وی افزود: شهرستانهای چابهار، زرآباد، دشتیاری، کنارک، نیکشهر و قصرقند با بیش از ۵۵۰ هزار نفر جمعیت بدترین وضعیت فضاهای آموزشی در کشور را دارند و باید هر چه سریعتر وزارت آموزش و پرورش و اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس مشکلات کمبود فضای آموزشی و امکانات را مرتفع کنند.
وی با بیان اینکه استخدام حداقل چهار هزار نیروی انسانی بومی جدید و کارآمد مورد نیاز شدید مدارس حوزه انتخابیه چابهار، کنارک، قصرقند، زرآباد، دشتیاری و نیکشهر است، خاطرنشان کرد: متاسفانه در استخدام های چند سال اخیر و نیروهای موجود و گذشته اکثرا به نقاط خوش آب و هوا انتقال یافته اند و کلاس ها با مشکل جدی رو به رو هستند.
نماینده مردم شهرستانهای چابهار، نیکشهر، زرآباد، کنارک، قصرقند و دشتیاری در مجلس شورای اسلامی گفت: سالها شعار حل مشکلات مدارس داده شده اما در عمل سرانه فضای آموزشی به ازای هر دانش آموز در جنوب سیستان وبلوچستان به نصف میانگین کشوری هم نمی رسد.
وی افزود: شعار عدالت آموزشی زمانی در این منطقه اجرایی می شود که از هم اکنون در سطح مناطق شهری وروستایی شهرستانهای چابهار، نیکشهر، قصرقند و کنارک ساخت و تجهیز سالانه بیش از ۵۰۰ تا ۶۰۰ کلاس درس برای هر شهرستان تامین اعتبار و اجرایی شود آنوقت می توان ادعا کرد که بعد از پنج سال با ساخت پنج هزار کلاس درس جدید سرانه فضای آموزشی این منطقه به میانگین کشوری برسد.
نماینده مردم شهرستانهای چابهار، کنارک، قصرقند، دشتیاری، زرآباد و نیکشهر در مجلس شورای اسلامی خواستار مشارکت بیشتر منطقه آزادچابهار، شرکت پتروشیمی، قرارگاه خاتم الانبیاء و شرکت فولاد و صنایع مختلف و اداره کل شرکت نفت، گمرک و شیلات در ساخت بیش از پنج هزار کلاس درس شد.
سعیدی گفت: بیشتر دانش آموزان و معلمان مدارس این بخش ۲ شیفته هستند و یک معلم بدون استراحت از صبح تا غروب در ۲ شیفت کاری مشغول فعالیت است.
مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه ساز شهرستان چابهار نیز گفت: شهرستان چابهار با وجودی که به عنوان مرکز تجارت و اقتصاد نامیده می شود اما از سرانه فضای آموزشی اندکی برخوردار است بطوریکه میانگین سرانه فضای آموزشی در شهر چابهار در حد کمتر از ۵۰ سانتی مترمربع به ازای هر دانش آموز است.
عبدالعزیز رامش افزود: تحصیل شمار زیادی از دانش آموزان در یک کلاس چند پایه با یک معلم یکی از مشکلات اساسی در جنوب سیستان و بلوچستان و به ویژه سواحل مکران است که افت تحصیلی شدیدی را به همراه دارد بطوریکه در بسیاری از روستاها تمامی دانش آموزان ۶ پایه به دلیل نبود جا و امکانات تفریحی و ورزشی مجبورند تمام ساعات حضور در مدرسه را در یک کلاس نشسته و مطالب دروس هر ۶ پایه را گوش کنند.
وی ادامه داد: دانش آموزان ۶ پایه در یک کلاس با سنین مختلف و مختلط اصلا نمی دانند چه چیزی را بیاموزند و روز بعد کدام درس را چگونه آغاز کنند.
وی با بیان اینکه متاسفانه علاوه بر فضای آموزشی مشکل نیروی انسانی در این منطقه بیداد می کند بطوریکه کلاس های درس در چابهار و دشتیاری یک معلم در ۲ شیفت کاری انجام وظیفه می کند.
مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه ساز شهرستان چابهار گفت: در مجموع بیش از ۵۰ درصد اندک مدارس موجود حوزه انتخابیه چابهار فاقد انشعاب آب، برق، تلفن و حصارکشی و دارای کلاس های فرسوده و خشتی گلی، استیجاری، کانکس(کلاس آهنی پیش ساخته فاقد امکانات) و فاقد محوطه سازی هستند که فضای نامناسب آن در شان دانش آموزان به عنوان آینده سازان کشور نیست.
وی ادامه داد: انتظار می رود مشکلات حوزه آموزش و پرورش چابهار جدی گرفته شود و وزارت آموزش و پرورش و به ویژه وزیر محترم که شناخت خوبی نسبت به چابهار دارند ورود جدی به حل مشکلات مدارس استان سیستان وبلوچستان به ویژه حوزه شهرستان چابهار داشته باشد.
مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه ساز شهرستان چابهار گفت: با ساخت بیش از پنج هزار کلاس درس سرانه فضای آموزشی جنوب استان را به میانگین کشوری می رسد و این امر با همت دولت و خیران محقق خواهد شد.
رامش خواستار استاندارد سازی ونوسازی مدارس، اختصاص تجهیزات و امکانات سرمایشی، تکمیل نیروی انسانی، تامین میز و نیمکت و توجه بیشتر به حل مشکلات آموزش وپرورش چابهار شد.
وزیر آموزش و پرورش در سفر به جنوب سیستان و بلوچستان مورد استقبال معاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان، نماینده مردم حوزه انتخابیه چابهار در مجلس شورای اسلامی، فرماندار چابهار و مدیرکل آموزش و پرورش استان قرار گرفت.
یوسف نوری به همراه استاندار سیستان و بلوچستان با حضور بر مزار شهید عارف هوتی از شهدای کنارک به مقام شامخ شهدای این شهر ادای احترام کرد.
بررسی مسائل و مشکلات حوزه آموزش و پرورش و دیدار با مردم و مسوولان از دیگر برنامه وزیر آموزش و پرورش به جنوب سیستان و بلوچستان بود.
انتهای پیام
نظرات