• چهارشنبه / ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۱:۴۴
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1402031006868
  • خبرنگار : 50597

/معرفی کتاب/

از سلامت قلب چه می‌دانید؟

از سلامت قلب چه می‌دانید؟

ایسنا/مرکزی قلب از اندام‌های حساس بدن است که وظیفه تغذیه بخش‌های مختلف بدن از طریق خون‌رسانی را به عهده دارد و در صورت نارسایی آن، سلامت سایر اندام‌ها نیز با تهدید جدی مواجه می‌شود.

به گزارش ایسنا، قلب مسئولیت ایجاد جریان خون در حدود ۶۴ کیلومتر رگ‌ خونی را به عهده دارد تا از این طریق، ارگان‌ها و بافت‌های بدن تغذیه شوند. هر نوع آسیب به قلب و دریچه‌های آن باعث کاهش قدرت پمپاژ و افزایش فشار به قلب شده و بر تامین نیاز سایر اندام‌ها نیز تاثیر می‌گذارد. می‌توان گفت که سلامت قلب، پیش‌نیاز سلامت تمام اندام‌هاست که از طریق تغذیه سالم، وعده‌های غذایی متعادل و انجام تمرینات بدنی منظم حاصل می‌شود.

تصلب شرائین یکی از اصلی‌ترین علل حمله‌ها و سکته‌های قلبی است که با وجود پیشرفت‌های علم پزشکی، شیوع این بیماری در جهان رو به افزایش است.

با تغییر سبک زندگی و در پیش گرفتن زندگی سالم از جمله ترک سیگار، رژیم غذایی سالم، کنترل فشار خون، دیابت و کلسترول، دوری از شرایط استرس‌زا و فعالیت بدنی منظم و صحیح، می‌توان گام اساسی در مسیر سلامت قلب برداشت.

در کتاب "قلب سالم" ضمن معرفی بیماری عروق کرونر قلب، چگونگی درمان و مواردی که پس از حادثه قلبی باید انجام داد، عنوان شده است. کاهش عوامل خطرزا جهت حفظ سلامتی در آینده و روش‌های غلبه بر تنش و روش‌های آرام‌سازی نیز در این کتاب آمده است.

کتاب حاضر به چگونگی داشتن زندگی به سبک سالم برای محافظت از قلب توجه کرده و به احساسات بیماران قلبی می‌پردازد که ممکن است بعد از حادثه قلبی از لحاظ جسمانی و عاطفی سرخورده شده و با مشکلات تازه‌ای دست به گریبان شوند.

این کتاب می‌تواند منبع خوبی برای به دست آوردن شواهد علمی، نظر متخصصان درباره سلامت قلب و تجربه کسانی باشد که به این بیماری‌ دچار شده اند.

در بخشی از کتاب در ارتباط با ترک استعمال دخانیات می‌خوانیم:

"ترک استعمال دخانیات یکی از مهم‌ترین اقدامات برای بازیابی سلامت قلب است. تنباکو دربرگیرنده هزاران نوع سم از جمله نیکوتین، مونواکسید کربن، تار، آرسنیک، سیانید، آمونیاک، استون، بنزن، فورمالدهید و کادمیوم است. وقتی از مردم پرسیده می‌شود که مصرف سیگار چه ضرری دارد، جواب می‌دهند که باعث ایجاد سرطان می‌شود. در واقع یک سوم مرگ ناشی از سرطان به خاطر استعمال دخانیات است.

معمولا مردم فکر می‌کنند که مصرف دخانیات به ریه هایشان آسیب وارد می‌کند اما به عمق فاجعه پی نبرده‌اند. 30 درصد مرگ ناشی از ناراحتی قلبی، به خاطر مصرف سیگار است. افراد سیگاری دو برابر افراد غیرسیگاری دچار حملات قلبی می‌شوند و در سنین ۳۰ الی ۴۰ سال، احتمال بروز حمله قلبی در آنها ۵ برابر افراد غیرسیگاری است. زمانی که این عامل با کلسترول یا فشار خون بالا ترکیب می‌شود، آثار سوء مصرف دخانیات برای قلب خطرناک‌تر می شود. معمولا بیماری‌های عروق کرونر قلب در افراد سیگاری شدیدتر و عمیق‌تر به وقوع می‌پیوندد. کسانی که در مجاورت افراد سیگاری تنفس می‌کنند، ۲۵ درصد احتمال ابتلا به بیماری قلبی در آنها وجود دارد."

کتاب "قلب سالم" به قلم "موراگ ذو"، "کری گراهام" و "چوی لی" و به ترجمه "دکتر محمدرضا اسد" و "صدف کارایی" در سال ۱۳۹۵ در ۲۰۰ صفحه توسط انتشارات اطلاعات در ۱۰۵۰ نسخه منتشر شده ‌است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha