شادی مالکی در گفت وگو با ایسنا، در مورد معاینه فنی سه سطحی در پایتخت گفت: در حال حاضر معاینه فنی عادی و برتر در مراکز معاینه فنی خودروهای شهر تهران صادر میشود که در معاینه فنی عادی، خودروها براساس حدود آلایندگی که سازمان محیط زیست مشخص کرده، پایش میشوند و در صورت گذراندن موفقیت آمیز تست های آلایندگی و فنی نسبت به صدور معاینه فنی خودرو اقدام می کنیم.
وی با بیان اینکه در معاینه فنی برتر نیز حدود مجاز آلایندگی سخت گیرانه تر خواهد بود، گفت: خودروها الزامی برای دریافت معاینه فنی برتر ندارند اما برای خودروهایی که موفق به اخذ معاینه فنی شوند پکیج تشویقی ۳۰ درصد تخفیف عوارض ورود به محدوده کاهش آلایندگی در نظر گرفته شده و رانندگان نیز برای بهره مندی از این تخفیف نسبت به اخذ معاینه فنی برتر اقدام می کنند.
مالکی با تأکید بر شرایط آلودگی ویژه شهر تهران و نیاز به پایش سخت گیرانه تر خودروها در کلان شهرها، خاطرنشان کرد: انجام معاینه فنی در سه سطح برای کشور پیشنهاد شده است.البته کنترل ایمنی در همه این سه سطح یکسان بوده و تنها در بخش پایش آلایندگی با یکدیگر متفاوت هستند. این سه سطح معاینه فنی عبارتند از معاینه فنی سطح یک: خودروها جهت تردد در شهرها بایستی دارای این سطح معاینه فنی باشند.
وی ادامه داد: معاینه فنی سطح دو: خودروها جهت تردد در محدوده هایی از کلان شهرها که دارای بار ترافیکی و حجم تردد کمتری هستند(خارج از محدوده کم انتشار آلایندگی هوا و طرح ترافیک) بایستی دارای این معاینه فنی باشند و معاینه فنی سطح سه: خودروها در کلان شهرها جهت تردد در محدوده کم انتشار آلایندگی هوا و طرح ترافیک بایستی دارای این معاینه فنی باشند. ضمنا در زمان تشدید آلودگی هوا و شرایط اضطرار داشتن این سطح از معاینه فنی برای تردد در کلیه محدوده های کلان شهرها الزامی است.
مالکی تاکید کرد: در حال حاضر معاینه فنی در دو سطح معمولی و برتر انجام می شود که معاینه فنی برتر الزامی نیست.تعیین حدود مجاز آلایندگی در معاینه فنی که توسط سازمان حفاظت محیط زیست انجام می شود، میتواند به نحوی باشد که معاینه فنی معمولی به عنوان معاینه فنی سطح یک، معاینه فنی برتر به عنوان معاینه فنی سطح دو و معاینه فنی سطح سه با شرایط سخت گیرانه تری نسبت به سطح دو معین شود.
وی ادامه داد: اذعان این مسئله حائز اهمیت است که بررسی نتایج آزمون خودروها در مراکز شهر تهران نشان می دهد که در صورت اعمال شرایط سخت گیرانه برای شاخص مونوکسید کربن و تغییر شرایط قبولی به اندازه ۰.۱ درصد حجمی، میزان مردودی خودروهای با عمر کمتر از ۱۲ سال را کمتر از ۱۰ درصد و با عمر بیشتر از ۱۲ سال را بصورت میانگین ۱۱درصد افزایش می دهد.
مالکی افزود: بدون تردید تعیین حدود مجاز جدید براساس این سطح بندی با لحاظ کلیه عوامل اقتصادی و اجتماعی توسط سازمان حفاظت محیط زیست می تواند در افزایش اثر بخشی معاینه فنی در بحث کاهش آلودگی هوا موثر باشد. در حال حاضر پیشنهاد مربوطه به شورایعالی ترافیک تهران ارائه شده اما این مهم نیاز به بررسی بیشتر دارد و به نظر می رسد این پیشنهاد یعنی ارائه معاینه فنی براساس انواع خودروها در سال آینده تعیین تکلیف می شود.
انتهای پیام
نظرات