• شنبه / ۴ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۱:۵۸
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1402060402136
  • خبرنگار : 50037

رئیس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی رزن و درگزین:

مطالعه زیرساخت گردشگری سه منطقه کاج، سد شنجور و درجزین در دست انجام است

مطالعه زیرساخت گردشگری سه منطقه کاج، سد شنجور و درجزین در دست انجام است

ایسنا/همدان رئیس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی رزن و درگزین با اشاره به مطالعه زیرساخت گردشگری سه منطقه روستای کاج، سدشنجور و درجزین، گفت:از اعتبارات سال ۱۴۰۱ مطالعات زیرساخت گردشگری سه منطقه در شهرستان درگزین شامل روستای کاج، سد شنجور و روستای درجزین در دست انجام است.

شهروز کهیایی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: به واسطه تفاهم‌نامه‌ای که بین وزارت میراث فرهنگی  با وزارت امور آب  منعقد شده در حاشیه سدها زیرساخت‌های تفرجگاه احداث می‌شود که این فرصت ایجاد شده فرصت خوبی برای بحث زیرساخت‌های گردشگری در سد شنجور درگزین است.

کهیایی با بیان اینکه در حال حاضر مطالعات زیرساخت گردشگری این سه منطقه در دست انجام است، خاطر نشان کرد: با انجام مطالعات زیرساخت گردشگری این سه منطقه با جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی نسبت به توسعه گردشگری شهرستان درگزین  در این مناطق اقدام خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه مطالعه زیرساخت گردشگری بقراطی شهرستان رزن را نیز در سال‌جاری جز برنامه داریم، گفت: با کمک اعتبارات میراث فرهنگی و اعتبارات شهرستانی در تلاشیم تا فاز به فاز مطالعات زیرساخت گردشگری این دو شهرستان را انجام دهیم.

 کهیایی همچنین با اشاره به دو حمام گردشگری شهرستان درگزین، اظهار کرد: در رابطه با حمام تاریخی روستای  درجزین و روستای نظام آباد پیگیر مرمت این دو اثر تاریخی با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی هستیم تا با این اقدام بتوان با مرمت این دو اثر از این دو مکان تاریخی توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای سفره‌خانه سنتی و یا کاربری موزه استفاده کرد چرا که مرمت این دو مکان به دلیل محدودیت اعتبارات میراث فرهنگی به‌طور قطع طول خواهد کشید و در این رابطه استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاران بخشی خصوصی از نقش موثری در تسریع در روند مرمت این آثار برخوردار خواهد بود.

کهیایی خاطر نشان کرد: در همین رابطه در حال حاضر با یک سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای مرمت حمام «نظام آباد» وارد مذاکره شده ایم که امیدواریم در ماه آینده واگذاری و کارهای زیرساختی و قانونی آن برای مرمت انجام شود.

وی در ادامه با بیان اینکه شهرستان درگزین دارای ۴۸ اثر شناسایی شده بوده که از این تعداد آثار تاکنون ۲۲ اثر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، خاطرنشان کرد: خانه «آقا زاده‌ها» در شاهنجرین و برکه طبیعی شاهنجرین به عنوان میراث طبیعی  از جمله آثار ثبت شده این شهرستان در فهرست آثار ملی کشور به شمار می‌رود.

کهیایی  با اشاره به اینکه پارک‌آبی درگزین به عنوان یکی از مکان‌های  گردشگری شناخته درگزین در غرب کشور به شمار می‌رود، گفت: به‌طور قطع برنامه‌های مطالعاتی برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری درگزین  فضاهای اقامتی و گردشگری مناسبی را برای شهرستان درگزین در آینده نه چندان دور ایجاد خواهد کرد.

وی در رابطه با ثبت چشمه شاهنجرین به عنوان میراث طبیعی در فهرست آثار ملی کشور، افزود: طبق قوانین اساسنامه میراث فرهنگی، اداره میراث فرهنگی شهرستان هیچ‌گونه مالکیتی در رابطه با حق‌آبه این چشمه ندارد و حق سهم آبه آن متعلق به کشاورزان منطقه در روستای «سوزن» بوده و در رابطه با ساخت‌و ساز نیز هرگونه ساخت‌و ساز  در پیرامون این چشمه باید با هماهنگی میراث فرهنگی باشد.

کهیایی در ادامه سهم  تعهد اشتغال اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی شهرستانهای رزن و درگزین را در سال‌جاری در مجموع ۲۰ نفر برشمرد و اظهار کرد: در حال حاضر از این تعداد سهم تعهد شده اشتغال ۱۸ نفر آن محقق شده است که به‌طور قطع با توجه به برگزاری دوره‌های آموزشی در حوزه صنایع‌دستی این شهرستان مابقی سهم تعهد شده نیز محقق خواهد شد.

وی همچنین از برگزاری دوره‌های آموزشی بازاریابی برای شاغلین حوزه صنایع دستی رزن و درگزین خبر داد و افزود: با برگزاری این دوره آموزشی شاغلان حوزه صنایع‌دستی با راهکارهای فروش محصولات خود در بازار آشنا می‌شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha