• چهارشنبه / ۱۰ آبان ۱۴۰۲ / ۱۲:۲۲
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1402081007286
  • خبرنگار : 50211

مدیر روابط عمومی واگن پارس:

واگن پارس ۲۰ سال پیش بوژی به چین صادر کرد/واردات واگن از چین علیرغم توانایی ساخت داخل

واگن پارس ۲۰ سال پیش بوژی به چین صادر کرد/واردات واگن از چین علیرغم توانایی ساخت داخل

ایسنا/مرکزی مدیر روابط عمومی واگن پارس گفت: شهرداری تهران حداقل چند تفاهم نامه به تعداد ۴۰۰ واگن را که با واگن پارس امضا کرده، عملیاتی می کرد و مابقی را از خارج وارد می کرد.

واعظی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به مطالبی که اخیرا در فضای مجازی درخصوص توان تولید واگن مترو در شرکت واگن پارس، بدنبال انتشار خبر نهایی شدن واردات ۷۹۰ واگن مترو از چین و اعتراضات انجام شده به این اقدام، منتشر شده، با بیان اینکه اولین سری واگن های خطوط مترو تهران در سال ۸۴ و ۸۵ به تعداد ۷۰ دستگاه در واگن پارس تولید و تحویل شد، افزود: ولی بعد از آن، دیگر سفارشی به واگن پارس داده نشد و با موازی کاری و راه اندازی خطوط تولید در جای دیگر، سرمایه گذاری های انجام شده در زمینه تامین نیروی متخصص و دوره های آموزشی برای آنها به هدر رفت و خطوط‌مان که با سرمایه گذاری میلیاردی راه اندازی شده بود، تعطیل شدند.

وی درخصوص توانمندی های این شرکت اظهار کرد: در سال ۱۴۰۱ هزار دستگاه انواع واگن های باری، مسافری، لوکوموتیو و ترنست تولید کردیم و بعد از۴۰ سال، به ظرفیت اسمی تولید هزار دستگاه رسیدیم و تائیدیه راه آهن جمهوری اسلامی را گرفتیم که بزرگترین افتخار است.

واگن پارس ۲۰ سال پیش بوژی به چین صادر کرد/واردات واگن از چین علیرغم توانایی ساخت داخل

واعظی در ادامه گفت: بدنبال رایزنی های مدیران با مدیران شهرداری وقت تهران و واگن سازی تهران و فشارهای زیادی که از سوی مسئولان به شهرداری تهران وارد شد، در نهایت ساخت ۲۰۳ دستگاه استراکچر فلزی به واگن پارس سفارش داده شد که در واقع چون تزئینات واگن که سود اصلی را در بردارد، خودشان انجام دادند به نوعی می توان گفت ما فقط کارگری کردیم. این سفارش در سال ۹۰ به آنها تحویل داده شد.

وی با اشاره به اقدام شهرداری تهران در خصوص انعقاد قرارداد با چین جهت ساخت واگن های مترو گفت: اگر در این ۱۲ سال تفاهم نامه هایی که با واگن پارس بسته شد و اجرایی نشد و نهایتا تحویل چینی ها شد و باعث شد خط تولید این شرکت تعطیل شود را در قالب سفارش سالیانه ۱۰۰ دستگاه با این شرکت، اجرایی کرده بودند، واگن پارس از سال ۹۰ تا ۱۴۰۲ می توانست ۱۲۰۰ دستگاه واگن تحویل دهد تا هم مردم تهران مشکل کمبود واگن را تحمل نکنند و هم چرخ واگن پارس بچرخد ولی متاسفانه اینکار انجام نشد و نیاز به این محصول در این سالها انباشته شد و در نهایت یکدفعه تصمیم به واردات گرفتند، البته حلاوت و شیرینی که در واردات هست در ساخت داخل نیست.

وی با بیان اینکه شهرداری تهران مدعی است که با انعقاد قرارداد اخیر با چین تکنولوژی ساخت بوژی را وارد خواهد کرد افزود: ما ۲۰ سال پیش بوژی به چین صادر کردیم.

واعظی با بیان اینکه خط تولید لوکوموتیو هم سرنوشت خط تولید واگن مترو را تجربه کرد و علیرغم سرمایه گذاری چندین میلیاردی برای راه اندازی برای تولید این محصول در واگن پارس، دولت به واردات از چین دست زد گفت: با اینکار تمامی طرف های قرارداد واگن پارس قراردادشان را لغو کردند. در واقع با اینکار خلاف منویات مقام معظم رهبری که حمایت از تولید ملی است حرکت می شود و صنایع در کشور به تعطیلی کشانده می شوند تا در نهایت بدون دغدغه نسبت به واردات کالاهایی که توان تولید داخلی آنها وجود دارد اقدام شود.

وی در پایان با اشاره به بازدید مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران از این شرکت و آشنایی او با ظرفیت های واگن پارس گفت: شهرداری تهران حداقل چند تفاهم نامه به تعداد ۴۰۰ واگن را که با واگن پارس امضا کرده، عملیاتی می کرد و و مابقی را از خارج وارد می کرد.

گفتنی است، اخیرا خبر نهایی شدن قرارداد خرید ۶۳۰ دستگاه واگن توسط شهرداری تهران از چین که با ۲۵ درصد افزایش به ۷۹۱ دستگاه رسیده است، منتشر شد. این قرارداد در سال ۱۳۹۵ منعقد شده و امسال دولت رقم پیش پرداخت آن را تقبل کرده است.

به گفته معاون شهردار تهران، در مذاکرات اولیه تنها صحبت از تأمین بدنه توسط چینی‌ها بود؛ اما قراردادی که امضا شد، برای ساخت و انتقال فناوری۸۴۰ دستگاه بوژی نیز هست. همچنین، درخصوص تأمین ۲۵۹ دستگاه واگن دیگر نیز تفاهم شده و در مجموع، شهرداری تهران ۱۰۵۰ دستگاه واگن مترو از چین خواهد خرید.

واگن مترو و بوژی محصولاتی هستند که واگن پارس مپنا توان تولید آنها را دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۰ ۱۶:۱۴

واقعا جای تاسف داره برای مسئولین مدعی انقلابی گری

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۰ ۱۶:۲۰

هر صنعتی باید رقابت پذیر باشه تا پیشرفت کنه ،اگررقابت پذیر نباشه به زودی از رده خارج خواهد شد

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۱ ۰۵:۰۰

یعنی الان صنعت خودروسازی ما که روبه پیشرفت هست چون رقابت پذیر نبوده روبه نابودیه؟ تاراشاهین واینا یعنی اضمخلال؟توجه کنیدما صادرکننده بوژی به چین بودیم نه واردکننده وانچه خودداشت زبیگانه تمنا میکرد سانسورنکنیدا

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۱ ۰۰:۵۰

واقعا شنیدن این جور خبر تاسف اوره چرا وقتی توان داخلی داریم از خارج وارد کنیم، چرا مسولین واگن پارس واکنش قوی نشون ندادن مثلا کارگرها رو میبردن شهرداری واسه اعتراض.

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۴ ۱۲:۰۵

مسئولین نامحترمی که واردات را بر تولید ملی ترجیح میدهند،کمی خیرخواهی کنند و با واردات خودروهای باکیفیت و برنده‌ای مشهور خارجی ،درب دو شرکت سایپا و ایران خودرو را تخته کنند،