محمدرضا شهابزاده در گفت وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اهمیت ترانزیت و صادرات بینالمللی، اظهار کرد: عملیات اجرایی راه موقت دسترسی به بزرگراه بین المللی آستارا - آستارا با کارکرد ورود کامیونهای خالی به ایران و انجام رویههای مرزی، در منتهیالیه پل جدید اتومبیلرو روی رودخانه مرزی آستاراچای طبق توافق با جمهوری آذربایجان به پایان رسیده است. فردا شنبه، ۹ دی ماه با حضور وزیر راه و شهرسازی و مسؤولان کشور جمهوری آذربایجان این راه به بهرهبرداری خواهد رسید.
وی ادامه داد: این پروژه، یکی از پروژههای پیشران توسعه مبادلات مرزی اعم از صادرات، واردات و ترانزیت با کشور جمهوری آذربایجان و کریدور حملونقل است. فاز اول این پروژهها شامل پایانه مرزی موقت آستارا و راه موقت دسترسی به آن است که به بهرهبرداری خواهد شد.
پایانه مرزی موقت آستارا شامل یک سایت مجهز به فضای استقرار عوامل ارائهدهنده خدمات، تجهیزات و فرآیندهای تردد مرزی است که بلافاصله پس از توافق رؤسای کمیسیون مشترک در نشست تیر ماه امسال در شهر آستارا، طراحی شد و به تصویب و ابلاغ شورای ساماندهی مبادی ورودی و خروجی مجاز زمینی کشور رسید و عملیات اجرایی آن بر این مبنا، با فوریت آغاز شد.
با توجه به توافق با کشور جمهوری آذربایجان، تا زمان تکمیل عملیات اجرایی راه دسترسی ۱۴۰۰ متری به پایانه جدید در فازهای بعدی، کامیونهای خالی از پل جدید اتومبیلرو و راه دسترسی موقت به موازات راه دسترسی ۱۴۰۰ متری وارد کشور خواهند شد و کامیونهای پر کماکان از پل مرزی فلزی و پایانه قدیم استفاده خواهند کرد.
پل جادهای (اتومبیلرو) جدید مشترک در مرز آستارای ایران و جمهوری آذربایجان با هدف اتصال به بزرگراه ترانزیت بینالمللی دو کشور همسایه (اتوبان باکو به رشت - قزوین) به طول ۸۹ متر و عرض ۳۲ متر با همکاری وزارت راه و شهرسازی ایران و وزارت حمل و نقل، ارتباطات و فناوریهای پیشرفته جمهوری آذربایجان و همچنین آژانس ایالتی راههای اتومبیلرو این کشور روی رودخانه مرزی آستاراچای ساخته شده است. این پل مشترک مرزی حدود ۵۰ متری ضلع شمالی پل ریلی آستارا بهعنوان یک پل اتومبیلرو و ترانزیتی جدید احداث شده است.
انتهای پیام
نظرات