• دوشنبه / ۲۵ دی ۱۴۰۲ / ۱۶:۳۹
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 1402102518115
  • منبع : شورای اسلامی شهر تهران

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران عنوان کرد

ضعف افراطی در شبکه حمل‌ونقل شهری دلیل تمایل استفاده از تاکسی‌های اینترنی

ضعف افراطی در شبکه حمل‌ونقل شهری دلیل تمایل استفاده از تاکسی‌های اینترنی

جلسه کمیته حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با موضوع ارائه گزارش عملکرد شرکت اسنپ و تپسی برگزار شد.

به گزارش ایسنا، جلسه کمیته حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با حضور سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران، علی اصغر قائمی رئیس کمیته هوشمند سازی و ایمنی کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با موضوع ارائه گزارش عملکرد شرکت اسنپ و تپسی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه مدیرعامل شرکت اسنپ به ارائه گزارش عملکرد خود در حوزه‌های مختلف پرداخت و گفت: قیمت‌گذاری در بستر یک الگوریتم انجام می‌شود و ویژگی های مختلف منجر به محاسبه هزینه های سفر می‌شود و باید تاکید کنم که قیمت‌گذاری مطابق با تابع ساعت اوج و ساعت غیرتقاضا است.

وی ادامه داد: با توجه به درآمد متوسط ساعتی رانندگان، قیمت نوسان زیادی ندارد و افزایش قیمت‌ها به مرور زمان رخ می‌دهد و مطابق با دستورالعملی که صادر شده است و قیمت گذاری تاکسی‌های اینترنتی بصورت شناور انجام می‌شود و این موضوع گاها منجر به موکول سفرهای غیر ضروری به ساعات غیر پیک که هزینه ها کمتر است، می‌شود. 

مدیرعامل شرکت اسنپ اظهار کرد: تصور بر این است که قیمت‌گذاری ها براساس تصمیم شرکت‌های حمل و نقل هوشمند است؛ اما سهم بازار این شرکت ها ۵ درصد است و این یعنی ما نقشی در قیمت‌گذاری نداریم و سیستم بر اساس فاکتورهای موجود و فرمول‌ها قیمت را اعلام می‌کند.

در ادامه نماینده  شرکت تپسی وضعیت نرخ گذاری این شرکت حمل و نقل هوشمند را تشریح کرد و گفت: دلیل اصلی استقبال مسافران از تپسی مقرون به صرفه بودن آن است و مدل درآمدی شرکت هم بر پایه سفرهای زیاد و مقرون به صرفه در مقابل سفرهای کم و گران است. 

وی ادامه داد: هزینه سفرها نیز براساس پارامترهای مسافت، زمان، میزان درخواست سفر و... مشخص می‌شود. 

در ادامه محمدرضا مهماندار رئیس پلیس  اسبق  راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با بیان اینکه شرکت های اینترنتی موفق شده‌اند تا ابزارها و راهکارهای جدیدی را در اختیار مردم قرار دهند، اظهار کرد: در بحث قیمت‌گذاری شرایط دولتی، نیمه دولتی و شهرداری‌ها دخیل هستند و باتوجه به اینکه قیمت از ابتدا مورد توافق قرار می‌گیرد این اختیار برعهده استفاده کننده است که از خدمت استفاده کند یا خیر؟، این قیمت گذاری و توافقی که بین دو طرف حاصل می‌شود، شیوه صحیحی است.

در ادامه سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: دلنگرانی‌های ما  بخشی مصداقی، بخشی ساختاری و بخشی سیستمی هستند و همگی دارای اهمیت اند. 

وی با بیان اینکه باید بر روی نکاتی که دارای ابهام هستند وقت بیشتری گذاشته شود، اظهار کرد: مطابق با قانون مسئولیت حمل بار و سفر در شهرها برعهده شهرداری‌ است و به هیچ عنوان نمی‌توان این قانون را دور زد و تا مادامی که قانون تغییر نکرده  نمی‌توان از آن سرپوشی کرد. 

تشکری هاشمی افزود: سال‌ها است به دلیل جدی نگرفتن استارت آپ‌ها و عقب ماندگی شهرداری‌ها که درک دقیقی از پیامدهای این چنین فعالیت‌ها نداشتند مشکلات جدی ایجاد شده‌اند. 

رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه تاکسی های اینترنتی بر روی حمل و نقل شهری اثر می‌گذارند، گفت: روزانه ۲۰۰ هزار تاکسی اینترنتی بیش از یک و نیم میلیون سفر را انجام می‌دهند و بر همین اساس حاکمیت باید نقش‌آفرینی خوبی برای ایجاد تعادل داشته باشد. 

وی تصریح کرد: به دلیل ضعف افراطی در شبکه‌های حمل و نقل شهری، حمل و نقل به سمت تاکسی‌های  هوشمند سوق پیدا کرده است و به  دلیل فقدان نظارت، قانون، سیاست کلی، نبود ناوگان حمل و نقل عمومی و سایر مشکلات اجازه داده‌ایم تا حدود ۳۰۰ هزار تاکسی رسمی، مسافر بر شخصی و مسافربر آنلاین در تهران کار کنند. 

تشکری هاشمی با بیان اینکه نظام نرخ‌گذاری بر اساس الگوریتم هاست، اظهار کرد: وقتی ناوگان نباشد مشتری باید به هر قیمتی سفر خود را انجام دهد. 

بنا براعلام دفتر رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران، وی با بیان اینکه ما باید ساختارمند شویم؛ اما این ساختار به معنای گرفتن رقابت از شرکت‌ها و یا دخالت در تقدی گری نیست، گفت: به دنبال این هستیم تا وضعیت ناوگان، نظام نرخ گذاری و رعایت استانداردهای کسب و کار را سامان دهیم و از کسب و کارهای بر خط و مبتنی بر فناوری‌های نو و هوشمند سازی حمایت کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha