• یکشنبه / ۸ بهمن ۱۴۰۲ / ۲۰:۵۵
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1402110805542
  • خبرنگار : 71415

واشنگتن‌پست: خوش‌بینی روسیه به تضعیف نظم جهانی غربی بیش از هر زمان دیگری است

واشنگتن‌پست: خوش‌بینی روسیه به تضعیف نظم جهانی غربی بیش از هر زمان دیگری است

روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست با استناد به اسناد کرملین و مصاحبه با چند مقام و مدیر تجاری روس نوشت، اطمینان مسکو به اینکه با اتکا به تعمیق روابط دیپلماتیک و اقتصادی با چین و کشورهای حوزه به اصطلاح جهان جنوب (کشورهای در حال توسعه) نظام مالی بین‌المللی تحت سلطه آمریکا را به چالش کشیده و غرب را تضعیف کند، بیش از هر زمان دیگری شده است.

به گزارش ایسنا، روزنامه واشنگتن‌پست در مطلبی با عنوان «روسیه اطمینان خود را در ضمن پیگیری ائتلاف‌ها برای تضعیف غرب به رخ می‌کشد» نوشته است:

«روسیه به خاطر موفقیتش در مقابله با ضد حمله‌ای که ارتش اوکراین با حمایت غرب به اجرا گذاشته و متعاقب آن بن‌بست‌های سیاسی که در واشنگتن و بروکسل بر سر ادامه کمک‌های مالی برای کی‌یف به وجود آورد، تشویق شده است.  از دیدگاه مسکو حمایت آمریکا از حمله اسرائیل به غزه به جایگاه واشنگتن در بسیاری از بخش‌های جهان آسیب وارد کرده است. این سلسله وقایع باعث جهش خوشبینی درباره جایگاه جهانی روسیه شده است.

مقام‌های مسکو نشانه‌های مثبت را شامل تجارت فزاینده با چین، همکاری نظامی با ایران، گسترش ارتباطات دیپلماتیک در جهان عرب و گسترش گروه بریکس متشکل از اقتصادهای نوظهور بزرگ – برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی- با اضافه شدن ایران، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر و اتیوپی به آن می‌دانند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در سخنرانی در اول ژانویه همچنان که کشورش ریاست بلوک بریکس را بر عهده گرفت، گفت: گسترش بریکس بازتاب دهنده اقتدار و نقش فزاینده این گروه در امور جهانی بوده و فعالیت این گروه بر برابری حاکمیتی متمرکز خواهد بود.

کرملین حالا از خودش به عنوان بخشی از اکثریتی جهانی یاد می‌کند.

یک سری اسناد درون سازمانی شورای امنیت ملی روسیه که به دست یک سرویس اطلاعاتی اروپایی رسیده و توسط واشنگتن پست مورد بررسی قرار گرفت نشان می‌دهند که کرملین در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ جلساتی را در مورد موضوع تضعیف نقش دلار به عنوان ارز ذخیره جهانی برگزار کرده است. در یکی از این اسناد تصریح شده که هدف نهایی این است که نظام مالی جهانی دوران پس از جنگ جهانی دوم و قدرتی که این نظام به واشنگتن می‌دهد، برچیده شود.

در سند دیگری از این اسناد به تاریخ سوم آوریل ۲۰۲۳ نوشته شده است: یکی از مهم‌ترین ماموریت‌ها ایجاد یک نظم جهانی جدید است. کشورهای غربی تحت رهبری ایالات متحده آمریکا برای تحمیل ساختارهای خود بر مبنای سلطه خود تلاش کرده‌اند.

در سندی دیگر که توسط یک متحد نزدیک نیکولای پاتروشف، رئیس شورای امنیت ملی روسیه نوشته و در تابستان امسال در کرملین توزیع شده از افزایش همکاری‌های چین و روسیه در حوزه‌های هوش مصنوعی، سامانه‌های سایبری و اینترنت اشیا حمایت شده است. این سند تصریح داشته که در چارچوب این همکاری‌ها پکن و مسکو یک نظام مالی جدید و یک ارز دیجیتال اوراسیایی بر مبنای نظام‌های پرداختی جایگزین همچون بلاکچین با هدف دور زدن سلطه غرب بر معاملات مالی جهانی ایجاد کنند.

دیمتری پسکوف‌، سخنگوی کرملین این موضوع که روسیه برای تضعیف تسلط آمریکا بر نظام مالی جهانی تلاش می‌کند را تکذیب کرد اما تصدیق کرد که مسکو به دنبال ایجاد نظام‌های جایگزین بوده و اقداماتی که مجموعه غرب به صورت دسته جمعی اتخاذ کرده اعتماد را بدون هیچ کمکی از جانب مسکو تضعیف می‌کنند. او در اظهاراتی خطاب به واشنگتن پست اظهار کرد: کرملین به دقت وضعیت را پیگیری می‌کند و یک نظام جدید از نورون‌های اقتصادی را ایجاد می‌کند چون نظام قبلی غیر قابل اعتماد،‌ غلط و خطرناک نشان داده است.

از سوی دیگر این که روسیه در حوزه‌های نظامی و اقتصادی خودش را انعطاف‌پذیرتر از انتظارات غرب نشان داده، باعث شده که جایگاه ولادیمیر پوتین در داخل روسیه در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ماه مارس این کشور تقویت شود؛ این تقویت به ویژه نزد برخی اعضای نخبگان روسیه که مدتها درباره جنگ در اوکراین تردید داشته و نگران تاثیرات تحریم‌های غربی‌ها بودند، دیده می‌شود.

یک استاد دانشگاه روس که دارای ارتباطات نزدیکی با دیپلمات‌های ارشد روسیه است، گفت: جایگاه پوتین نزد نخبگان روسیه تقویت شده است. این انتظار نزد آنها ایجاد شده که وضعیت هر چه بیشتر به نفع روسیه تغییر پیدا خواهد کرد.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha