• دوشنبه / ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۳:۰۷
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 1403023122977
  • خبرنگار : 71070

مروری بر اقدامات آیت‌الله رئیسی در حوزه سلامت

شهید خدمت و دگرگونی چهره «سلامت»

شهید خدمت و دگرگونی چهره «سلامت»

محرومیت‌زدایی از سلامت، هدف‌گذاری ویژه برای مناطق کم‌برخوردار و مرزی، ارزان کردن درمان و دسترسی آسان به خدمات پزشکی؛ استراتژی‌ای بود که از سوی آیت‌الله شهید سیدابراهیم رئیسی در دولت سیزدهم با جدیت دنبال شد و اکنون سرعت اجرای بسیاری از پروژه‌های حوزه سلامت کاملا مشهود است و ثمره بسیاری از این طرح‌ها و برنامه‌ها بر جان جامعه به ویژه جان دردمند بیماران نشسته است.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله شهید رئیسی با کلید واژه‌ خدمت، حمایت از محرومان و عدالت‌خواهی، دولت سیزدهم را تشکیل داد و در راه خدمت نیز به مقام والای شهادت نایل شد.

آیت‌الله رئیسی دغدغه عدالت داشت، عدالت در آموزش، عدالت در دسترسی به خدمات درمانی و دارویی، پزشک و بیمارستان و ... همواره تاکید داشت که «جان مردم از همه چیز برای ما مهمتر است. »

واقعیت آن است که دولت سیزدهم در شرایطی در سال ۱۴۰۰ روی کار آمد که حوزه سلامت ایام پرچالشی را از سر می‌گذراند؛ موج چهارم کرونا با ویروس انگلیسی جولان می‌داد و جان می‌گرفت؛ «واکسن» نیز کلیدواژه مشترک آن روزهای دنیا و ماده‌ای ارزشمند که جنگی بر سر آن به راه بود و در ایران نیز به صورت قطره‌چکانی تزریق می‌شد.

شهید خدمت و دگرگونی چهره «سلامت»

سیلِ واکسن و پایان اضطرار کرونا

در ادامه راه در ۱۴۰۰، شیوع کرونای هندی (دلتا) شرایط مدیریت بیماری را در کشور پیچیده‌تر کرد. با شکل‌گیری موج پنجم و در شرایط مرگ‌های ۷۰۰تایی و لبریز شدن بیمارستان‌ها از بیماران کرونایی؛ در میانه تابستان برخی اقلام دارویی کرونا و از جمله سرم تزریقی کمیاب و توزیع‌شان به چند داروخانه محدود شد و مردم می‌بایست ساعت‌ها به این داروخانه و آن داروخانه مراجعه می‌کردند و در صف‌های طویل و گاها چند ساعته برای دریافت دارو و درمان می‌ایستادند؛ موضوعی که رییس جمهور منتخب را در ۲۱ مردادماه و در شرایطی که حدود ۹ روز از استقرارش در نهاد ریاست جمهوری می‌گذشت، به میان ازدحام مردم در داروخانه ۲۹ فروردین به عنوان یکی از داروخانه‌های توزیع‌کننده داروهای کرونایی کشاند و وی مجددا در این بازدید سرزده تاکید کرد که «همه توان دولت برای موضوع کرونا بسیج شده است.»

رئیسی که در این بازدید از نزدیک و بی‌واسطه در جریان مشکلات مردم در تهیه داروهای مختلف قرار گرفت، با بیان اینکه «جان مردم از همه چیز برای ما مهمتر است»، اظهار داشت: «معاون اول رییس جمهور هم جلسات متعددی برای موضوع واردات واکسن و نیز دارو برگزار کرده و ان‌شاءالله مجموع این فعالیت‌ها باعث شود که مشکلات در این حوزه برطرف شود.»

شهید خدمت و دگرگونی چهره «سلامت»

به این ترتیب بود که روند ورود واکسن به کشور شدت گرفت و با همراهی هلال احمر کشورمان، در هر پرواز حدود پنج و بعضا تا ۱۰میلیون دوز واکسن کرونا به کشور وارد شد و نهایتا هم سرعت تزریق واکسن کرونا در کشور شتاب گرفت. در چنین شرایطی، رئیس‌جمهور رییسی در شامگاه سیزدهم شهریور ۱۴۰۰ و در نخستین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی خود با مردم دوباره تاکید کرد که «از ابتدای کار در دولت مسئله کرونا از اولویت‌های دولت بود و یک حرکت انقلابی همراه با عقلانیت نیاز بود.»

در مجموع به دنبال تاکیدات و ورود مستقیم آیت‌الله رییسی به موضوع کرونا و واکسیناسیون علیه پاندمی قرن، مدتی نگذشت که واکسیناسیون عمومی به سرانجام رسید و بیماری مهار و کنترل شد و نهایتا هم رییس جمهور  ۳۰ خرداد سال گذشته و در نهمین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی خود با مردم مجددا با بیان اینکه در ابتدای کار دولت تعداد کسانی که به دلیل کرونا عزیزان خود را از دست می‌دادند بسیار بالا بود، اظهار کرد: «فعالیت‌های اقتصادی و آموزشی تعطیل بود و حتی برخی هموطنان برای تزریق واکسن به کشورهای همسایه می‌رفتند. آقایان می‌گویند ما دنبال واکسن بودیم اما وضعیت این بود. ما هم تولید و هم واردات واکسن را پیگیری کردیم. مراکز واکسیناسیون در کشور فعال شد، شش نوع واکسن تولید شد و واردات واکسن هم انجام شد. »  و به این ترتیب بود که نهایتا به دنبال مجموعه اقدامات انجام شده، مرداد ماه سال گذشته پایان اضطرار کرونا در ایران اعلام شد.

شهید خدمت و دگرگونی چهره «سلامت»

بیمه رایگان ۵ دهک اول درآمدی

هزینه‌های سرسام‌آور درمان بیماری‌ها و تهیه دارو بویژه برای اقشار کم‌درآمد و محروم و دسترسی به خدمات درمانی ارزان از دیگر دغدغه‌های مهم رییس جمهور شهید در حوزه سلامت بود و بارها درباره آن سخن گفت و بر لزوم دسترسی عادلانه و ارزان قیمت به خدمات باکیفیت پزشکی تاکید داشت. بر همین اساس هم موضوع بیمه رایگان دهک‌های پایین درآمدی در دستور کار دولت قرار گرفت و ابتدا سه دهک اول جامعه به صورت رایگان بیمه شدند و پس از آن نیز براساس مصوبه دولت در ۳۰ خرداد ۱۴۰۲، دهک‌های چهارم و پنجم درآمدی به مجموع بیمه‌شدگان رایگان این سازمان اضافه شدند؛ به طوری که در دهک ۴ و ۵ به صورت خودکار بیمه رایگان برقرار شد و افرادی هم که در سنوات گذشته تحت پوشش بودند ولی اقدام به تمدید آن نکرده بودند و دهک درآمدی آنها ۴ یا ۵ بود، رایگان بیمه شدند و به این ترتیب با اضافه شدن ۲ دهک به سه دهک قبلی، حدود ۱۲ میلیون نفر در ۱۴۰۲ به طور رایگان بیمه شدند که در مجموع حدود ۳۳ میلیون نفر بیمه شده رایگان در سطح کشور را شامل می‌شوند. در همین راستا دهک‌های ۶ تا ۹ درآمدی نیز از تخفیف‌های بیمه‌ای بهره‌مند شدند.

شهید خدمت و دگرگونی چهره «سلامت»

بیمه درمان ناباروری

جوانی جمعیت و اجرای قانون و شناسایی و تفکیک سهم هر یک از مشوق‌ها در فرزندآوری از دیگر تاکیدات رییس جمهور بود که با جدیت پیگیر بود؛ به طوری که شنبه همین هفته (۲۹ خرداد) در مراسمی مجددا بر اجرای قانون در این زمینه تاکید کرد و در همین راستا هم از دولت و قوه قضاییه خواست که اقدامات‌شان در حوزه سقط غیرقانونی جنین را استمرار دهند تا جلوی سوداگری گرفته شود.

تشکیل قرارگاه جوانی جمعیت در وزارت بهداشت و اقداماتی در جهت اجرای قانون جوانی جمعیت، از جمله اقداماتی است که در جهت تاکیدات رییس جمهور در راستای جوانی جمعیت انجام شد؛ به طوری که مردادماه سال ۱۴۰۱ بود که سخنگوی دولت از همگانی شدن بیمه درمان ناباروری خبر داد؛ مبحثی که بر اساس آن سازمان بیمه سلامت ایران مکلف شد نسبت به پوشش بیمه‌ای همه زوجین نابارور فاقد بیمه پایه مطابق آیین‌نامه بند «الف» ماده (۷۰) قانون برنامه ششم توسعه اقدام کند.

در واقع پس از همگانی شدن بیمه پایه، بیمه ناباروری هم با مصوبه دولت همگانی شد و بر اساس جزء (۵) بند «ک» از تبصره (۱۷) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱، همه مراکز درمانی و بیمارستان‌های ارائه دهنده خدمات درمان ناباروری موظف به عقد قرارداد با سازمان‌های بیمه‌گر پایه شدند.

شهید خدمت و دگرگونی چهره «سلامت»

حمایت ویژه از ۱۰۷ گروه بیماری خاص و صعب‌العلاج

همچنین به استناد بند ن تبصره ۱۷ قانون برنامه بودجه ۱۴۰۱، صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج برای اولین بار در سال ۱۴۰۱ تشکیل و در تاریخ سوم آبان ماه این سال رونمایی شد. به دنبال این تصمیم و با تصویب اساس‌نامه تشکیل صندوق در هیئت وزیران، شورای سیاست‌گذاری این صندوق در وزارت بهداشت متشکل از وزیر بهداشت، سازمان‌های بیمه‌گر و نمایندگانی از کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تشکیل شد و سازمان بیمه سلامت ایران موظف به پیشبرد اهداف این صندوق شد.

در مجموع ۴۰۰ بیماری در لیست بیماری‌های نادر و صعب‌العلاج قرار دارند و اکنون نیز به اذعان مدیرعامل سازمان بیمه سلامت تعداد بیماری‌های تحت پوشش این صندوق به ۱۰۷ گروه بیماری رسیده است. میزان ابتلا به این ۱۰۷ گروه بیماری که تحت پوشش قرار دارند نسبت به سایر بیماری‌ها بیشتر است و جزو موارد پرتکرار هستند. به اذعان مسوولان امر، میزان ابتلا به برخی از بیماری‌هایی که در لیست این ۱۰۷ گروه بیماری وجود ندارند، کمتر از ۱۰۰ مورد است.

شهید خدمت و دگرگونی چهره «سلامت»

«سلامت خانواده و نظام ارجاع» در راس اولویت‌ها

و اما، برنامه «سلامت خانواده و نظام ارجاع» از مهم‌ترین اولویت‌های وزارت بهداشت در دولت است که در جهت افزایش دسترسی به خدمات بهداشتی و تقویت نظام شبکه کشور طراحی و به اجرا گذاشته شد؛ به طوری که در قالب این برنامه مقرر شده در ازای هر ۳ هزار نفر جمعیت، یک تیم سلامت شامل ۲ مراقب سلامت و یک پزشک مراقب سلامت جمعیت تحت پوشش خود باشند.

در راستای اجرای این برنامه، طی ۱۴۰۲ ابتدا این برنامه در ۵۸ شهرستان اجرا شد، سپس در ۹۷ شهرستان به مرحله اجرا درآمد و پس از آن نیز تعداد شهرستان‌هایی که برنامه سلامت خانواده در آن‌ها به مرحله اجرا رسید معادل ۱۹۵ مورد است و در مجموع تا کنون ۲۷ میلیون نفر در کشور تحت پوشش این طرح قرار گرفته‌اند.

بر اساس سیاست‌های وزارت بهداشت در اجرای این برنامه، هر کد ملی یک پرونده الکترونیک سلامت خواهد داشت و در ازای هر ۳ هزار نفر یک تیم سلامت شامل ۲ مراقب سلامت و یک پزشک نیاز است که تامین نیروی انسانی مورد نیاز آن در شهرهای هدف مرحله به مرحله در دستور کار قرار گرفته است.

شهید خدمت و دگرگونی چهره «سلامت»

اَبَر بیمارستان‌ها و دگرگونی چهره درمان

رویکرد دولت آیت‌الله رییسی در حوزه عمرانی سلامت نیز از ابتدا، اتمام و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام بهداشتی و درمانی بود؛ چنانچه تعیین تکلیف این پروژه‌ها در دستور کار قرار گرفت؛ به شکلی که از دو سال گذشته تاکنون حدود ۱۶ هزار تخت بیمارستانی فقط در حوزه درمان تحویل داده شد.

از طرف دیگر همواره عنوان شد که استراتژی دولت، ارائه تمام خدمات بهداشتی و درمانی مورد نیاز مردم در استان‌های محل سکونت‌شان بود تا به این ترتیب نقل و انتقال بیماران به سایر استان‌ها کاهش یابد و در همین راستا نیز هدف‌گذاری ویژه‌ای برای برخی مناطق خاص بویژه مناطق محروم و مرزی و همچنین جنوب استان تهران که محرومیت زیادی در حوزه سلامت دارند، شد.

در این بین اما سیاست ساخت کلان‌بیمارستان‌ها از اولویت‌های مهم دولت و وزارت بهداشت بود؛ به طوری که افتتاح چند اَبَر بیمارستان را طی بیش از دو سال گذشته شاهد بودیم و به این ترتیب پس از انقلاب اولین بیمارستان‌های ۱۰۰۰ تخت‌خوابی در این دولت ساخته شد و در همین راستا، کلان بیمارستان ۱۰۰۰ تختخوابی حضرت مهدی(عج) و بیمارستان غدیر با بیش از ۸۲۱ تخت در پایتخت افتتاح شد. بیمارستان کودکان حکیم نیز از دیگر پروژه‌هایی بود که تحت عنوان نخسـتین بیمارسـتان تخصصـی دولتی کـودکان در سال‌های پـس از انقـلاب و به عنوان بزرگترین پردیس سلامت شهر تهران به بهره‌برداری رسید و رکورد ساخت بیمارستان در ۲۷ ماه را به ثبت رساند.

در هر حال بنابر اعلام مسوولان وزارت بهداشت، در حوزه درمان ۷۹ پروژه مهم بیمارستانی دیگر نیز در دستور کار است و بین ۸ تا ۱۰ بیمارستان ۱۰۰۰ تختخوابی در دست ساخت، طراحی و تامین مالی قرار دارد و عنوان شده بود که تا پایان ۱۴۰۲ قرار است ۷۰۰۰ تخت بیمارستانی دیگر نیز با اولویت مناطق محروم و مرزی، تکمیل، تجهیز و تحویل شود که در تاریخ کشور بی‌سابقه و رکورد است.

با این حساب، اکنون بالغ بر ۱۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور داریم و می‌توان گفت که افزایش ۱۰درصدی مجموع تخت‌های بیمارستانی پس از انقلاب، طی همین دو سال اخیر صورت گرفته است.

شهید خدمت و دگرگونی چهره «سلامت»

حذف پول از درمان زیر ۷ ساله‌ها

حذف «پول» از درمان کودکان زیر هفت سال؛ جدیدترین اقدام دولت رییس جمهور شهید در جهت دسترسی به خدمات پزشکی و به نوعی سرمایه‌گذاری برای سلامت جامعه است؛ خبر خوبی که با وجود تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی، توسط دولت اعلام و اجرایی شد و اکنون مراکز درمانی موظف به اجرای آن هستند.

از اواخر سال گذشته درمان رایگان کودکان زیر هفت سال مکررا مطرح و نهایتا هم از حدود اسفندماه به اجرا گذاشته شد تا والدین این کودکان به شرط برخورداری از بیمه پایه، در روند درمان دلبندشان، رنجی جز رنج بیماری نداشته باشند و با خیالی آسوده از بابت هزینه‌ها، مراحل درمانی را طی کنند.

در مجموع درمان رایگان کودکان زیر هفت سال در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و با استناد به بند الف ماده ۹ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور، صورت گرفت و طبق آن همه خدمات بستری و سرپایی کودکان زیر ۷ سال، به استثنای داروهای سرپایی در مراکز دولتی دانشگاهی رایگان  شد.

بر همین اساس، سازمان‌های بیمه‌گر پایه مکلفند ۱۰۰ درصد تعرفه دولتی برای خدمات سرپایی و سرپایی فوریت‌های پزشکی شامل معاینه، آزمایشگاه، تصویربرداری و توانبخشی و همچنین خدمات بستری و بستری فوریت‌های پزشکی را پرداخت کنند.

در همین راستا اخیرا دکتر سعید کریمی - معاون درمان وزارت بهداشت  از لحاظ بودجه ۲.۵ همتی برای درمان رایگان کودکان کمتر از هفت سال خبر داد و تاکید دارد که «تمام هزینه‌های درمانی سرپایی و بستری به جز داروی سرپایی از خدمات رایگان درمان این گروه سنی است.»

وی همچنین با اشاره به فعالیت ۲۳ بیمارستان تخصصی کودکان در کشور، گفت‌ که «نه تنها بیمارستان‌های تخصصی به ارائه خدمات می‌پردازند بلکه ۷۰۰ بخش ویژه کودکان در بیمارستان‌های کشور وجود دارد.

معاون درمان وزارت بهداشت تاکید دارد که «هیچ بهانه‌ای برای اجرا نکردن این طرح وجود ندارد؛ چرا که به یک قانون تبدیل شده و همه موظف به اجرای آن هستند.»

شهید خدمت و دگرگونی چهره «سلامت»

از دارویاری و مقابله با فساد تا تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری پس از ۱۵ سال تاخیر

اجرای طرح دارویاری در جهت مقابله با فساد در حوزه ارز ۴۲۰۰ تومانی، مبارزه با قاچاق معکوس داروی ارزان ایرانی و همچنین تاکید بر تثبیت و کاهش پرداختی از جیب مردم در خرید دارو با افزایش پوشش‌های بیمه ای و تضمین عدم افزایش پرداختی از جیب مردم و همچنین اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری پس از ۱۵ سال تاخیر، افتتاح و بهره‌برداری از ۲۰۰۰ پروژه بهداشتی در مدت دو سال در راستای بازسازی نظام شبکه بهداشتی، ارائه خدمات رایگان در جهت بهبود تغذیه مادران باردار و کودکان و تجویز رایگان مکمل‌ها، کاشت رایگان حلزون شنوایی در کودکان ناشنوا برای اولین بار در کشور و صفر شدن صف انتظار برای عمل جراحی مذکور در تمام استان‌ها و توزیع ۲۸۰۰ پزشک متخصص با تمرکز بر مناطق محروم و کمتر برخوردار و رشد بالغ بر ۵۰ درصدی توزیع نیروی متخصص در مقایسه با سال‌های گذشته از دیگر اقدامات دولت شهید جمهور در بیش از دو سال گذشته است.

یادش گرامی و امید که خط خدمت وی ادامه یابد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۲-۳۱ ۲۰:۱۲

من که از دیشب دارم براش گریه میکنم خدا رحمتش کنه

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۲ ۰۳:۳۲

خیلی مرد بزرگی بود .....روحشون قرین رحمت الهی

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۳ ۲۰:۴۱

هنوز رفتنت رو باور نکردم، خداحافظ ای داغ بر دل نشسته🖤