• چهارشنبه / ۲ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۵:۱۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403030201218
  • خبرنگار : 71129

دانشجویان حامی فلسطین خواستار توقف همکاری دانشگاه‌ها با رژیم صهیونیستی هستند

دانشجویان حامی فلسطین خواستار توقف همکاری دانشگاه‌ها با رژیم صهیونیستی هستند

دانشجویانی که در دانشگاه‌های سراسر ایالات متحده، انگلیس و اروپا در حمایت از فلسطین تجمعاتی تشکیل می‌دهند، از دانشگاه‌های خود خواسته‌اند که دارایی‌های مالی خود را فاش و از نهادهای وابسته به رژیم صهیونیستی در بحبوحه تهاجم مداوم این رژیم به نوار غزه دوری و قطع رابطه کنند.

به گزارش ایسنا، دانشگاه‌ها با تعلیق و اخراج دانشجویان معترض واکنش نشان دادند و گاهی اوقات به اقداماتی مانند اخراج دانشجویان از محوطه‌های دانشگاهی و محدودیت در تامین منابع متوسل شده‌اند.

به نقل از خبرگزاری آناتولی، برخی از دانشگاه‌ها از محوطه دانشگاه و مجریان قانون محلی برای برچیدن چادرها استفاده کردند که اقدامات پلیس به ویژه در ایالات متحده انتقاد شدیدی را به همراه داشته است.

چندین دانشگاه به دلیل اعتراضات مداوم، مراسم فارغ التحصیلی را لغو کرده‌اند، در حالی که تظاهرات بیشتری در مراسم‌های مختلف فارغ التحصیلی در سراسر ماه مه ۲۰۲۴ برگزار شده است.

با این حال، در ایالات متحده، «اتحادیه الهیات» اولین کالج وابسته در دانشگاه کلمبیا بود که برنامه‌های خود را برای واگذاری از شرکت‌هایی که از درگیری در غزه سود می‌برند، اعلام کرد.

در گزارش وبسایت فوربس به نقل از «تاد الی»، استاد دانشگاه کلرادو-دنور، آمده، در حالی که جزئیاتی در مورد این شرکت‌ها ارائه نشده است، این اتحادیه قصد دارد کسانی را که از وضعیت فلسطین سود می‌برند، شناسایی کند.

این گزارش می‌افزاید که دانشگاه‌های دیگر مانند «نورث وسترن» در ایلینوی، قول افشای سرمایه گذاری داده‌اند، در حالی که هاروارد و براون در رودآیلند موافقت کرده‌اند که در مورد پیشنهادات با معترضان برای توقف اعتراضات صحبت کنند.

دانشجویان حامی فلسطین خواستار توقف همکاری دانشگاه‌ها با رژیم صهیونیستی هستند
تجمع دانشجویی در آمریکا

در استرالیا نیز دانشجویان به راهپیمایی‌ها و تجمعات حمایتی خود از فلسطین ادامه دادند.

در دانشگاه «کرتین» در استرالیا، دانشجویان امروز (چهارشنبه) در ساختمان دانشگاه مهندسی تجمع کرده و خواستار توقف روابط این دانشگاه با شرکت‌های تسلیحات سازی لاکهید مارتین و BAE شدند.

استرالیا در ماه‌های اخیر شاهد تظاهرات دانشجویان طرفدار فلسطین بوده است.

دانشگاه‌های کشورهایی مانند نروژ، اسپانیا، ایتالیا و هلند تصمیم گرفته‌اند روابط خود را با رژیم صهیونیستی و دانشگاه‌های وابسته به این رژیم که در این درگیری در غزه دخیل هستند، به حالت تعلیق درآورند یا بازنگری کنند.

در اسپانیا، کنفرانس روسای دانشگاه‌ها به نمایندگی از ۵۰ دانشگاه دولتی و ۲۶ دانشگاه خصوصی، در ۹ ماه مه متعهد شد که همکاری‌های خود را با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی رژیم صهیونیستی که تعهد قاطعانه‌ای به صلح و رعایت قوانین بشردوستانه بین‌المللی ابراز نکرده‌اند، متوقف کند.

دانشجویان کالج ترینیتی ایرلند پس از یک تجمع پنج روزه، به اعتراض خود پایان دادند چون این دانشگاه در ۸ مه متعهد به قطع ارتباط با شرکت‌های اسرائیلی شد.

دانشجویان حامی فلسطین خواستار توقف همکاری دانشگاه‌ها با رژیم صهیونیستی هستند
تجمع دانشجویی در آمریکا

آکادمی سلطنتی هنر هلند در لاهه تصمیم گرفته تا روابط خود را با آکادمی هنر و طراحی «بزالل» اسرائیل قطع کند و به کمپین اتحادیه دانشجویی آن پاسخ دهد. این اقدام اولین بایکوت دانشگاهی یک موسسه اسرائیلی در هلند محسوب می‌شود.

دانشگاه «گنت» بلژیک نیز اعلام کرده که روابط خود را با سه موسسه آموزشی و تحقیقاتی اسرائیل قطع می‌کند و دلیل آن عدم هماهنگی با سیاست‌های حقوق بشری خود است.

در فنلاند، دانشگاه هلسینکی به دلیل نگرانی از وضعیت بشردوستانه در غزه، پس از تظاهرات مداوم طرفداران فلسطینی، تصمیم به تعلیق قراردادهای تبادل دانشجو با موسسات آموزش عالی رژیم صهیونیستی گرفته است.

اعتراضات اخیر دانشجویان در ژاپن، به ویژه در واکنش به اقدامات اسرائیل در غزه و فلسطین، باعث شده که چندین دانشگاه و گروه‌های دانشجویی از توقف اقدامات اسرائیل و آزادی فلسطین حمایت کنند. با اینکه که روند گسترده‌ای برای قطع روابط دانشگاه‌ها با اسرائیل وجود نداشته، اما برخی از گروه‌های دانشجویی از موسسات آموزشی خود خواسته‌اند تا ارتباط خود را با دانشگاه‌ها و سازمان‌های اسرائیلی قطع کنند.

دانشجویان حامی فلسطین خواستار توقف همکاری دانشگاه‌ها با رژیم صهیونیستی هستند
تجمع دانشجویی 

اعتراضات حامی فلسطین در محوطه دانشگاه از ۱۷ آوریل، زمانی که دانشجویان دانشگاه کلمبیا در نیویورک تجمعاتی را برای همبستگی با غزه راه اندازی کردند و خواستار توقف همکاری با اسرائیل شدند، ادامه داشته است.

تظاهرات و تحصن‌ها نیز در دانشگاه‌های سراسر اروپا از جمله در هلند و سوئیس به عنوان بخشی از تظاهرات گسترده‌تر علیه حملات رژیم صهیونیستی به غزه است که منجر به شهادت بیش از ۳۵ هزار نفر از جمله زنان و کودکان و مجروح شدن بیش از ۷۹ هزار نفر دیگر شده است.

اسرائیل همچنین در دیوان بین‌المللی دادگستری به نسل‌کشی متهم شده و به این رژیم دستور داده شده تا اطمینان حاصل کند که نیروهایش مرتکب اقدامات نسل‌کشی نمی‌شوند و اقداماتی را برای تضمین ارائه کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان در غزه انجام دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha