• سه‌شنبه / ۸ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۹:۲۷
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 1403030804930
  • خبرنگار : 30057

طراحی ریزتراشه مقرون به‌صرفه توسط استارتاپ هندی

طراحی ریزتراشه مقرون به‌صرفه توسط استارتاپ هندی
عکس تزئینی است

هند با رونمایی از اولین سیستم روی تراشه (SoC) تجاری، گام مهمی در مسیر تولید ریزتراشه برداشت. این سیستم قادر به مدیریت طیف گسترده‌ای از دستگاه‌ها از جمله پوشیدنی‌هایی مانند ساعت‌های هوشمند، دستگاه‌های شهر هوشمند مانند کنتورهای برق، آب و گاز است.

به گزارش ایسنا،  تحریریه برنامه ملی میکروالکترونیک معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در گزارش خود اعلام کرد که این استارتاپ توسط Peak XV Partners تأمین مالی می‌شود و دفتر مرکزی آن در پارک تحقیقاتی IIT Madras در «چنای» مستقر است. این استارتاپ، اولین محموله از SoC با نام Secure IoT را از تایوان دریافت کرده است.

طراحی و ساخت این ریزتراشه تنها ۸ ماه طول کشید که به‌طور قابل‌توجهی سریع‌تر از بازه زمانی ۲ تا ۳ سال نرمال صنعت است.

این ریزتراشه که با نام تجاری Mindgrove Silicon به بازار عرضه خواهد شد، بر اساس معماری RISC-V است و برای شرکت‌های هندی که به راه‌حل‌های مقرون‌به‌صرفه اما دارای ویژگی‌ها و جنبه‌های زیاد برای دستگاه‌های IoT خود نیاز دارند، طراحی‌شده است.

این استارتاپ جزئیات قیمت ریزتراشه Secure IoT را ارائه نکرد، اما گفت تخمین زده می‌شود که قیمت آن ۳۰ درصد ارزان‌تر از محصولات مشابه در بازار باشد و ویژگی‌های پیشرفته‌ای را بدون از دست دادن عملکرد ارائه می‌دهد.

ریزتراشه Secure IoT با فرکانس ۷۰۰ مگاهرتز، یک میکروکنترلر انعطاف‌پذیر است که برای دستگاه‌های هوشمند مختلف طراحی‌شده است و تنها ریزتراشه هندی است که به‌صورت تجاری در این بخش موجود است.

Shashwath TR، مدیرعامل و یکی از بنیان‌گذاران Mindgrove Technologies گفت که تمایز کلیدی این ریزتراشه اندازه مناسب آن است. همچنین دارای شتاب‌دهنده‌های رمزنگاری تعبیه‌شده در سیلیکان است که رمزگذاری و رمزنگاری را بسیار سریع‌تر و ایمن‌تر از شتاب‌دهنده‌های مبتنی بر نرم‌افزار انجام می‌دهد.

علاوه بر این، این ریزتراشه دارای حافظه یک‌بار قابل‌برنامه‌ریزی(OTP) با تولیدکننده اعداد تصادفی واقعی است که امنیت آن را حتی در سطح سیلیکان افزایش می‌دهد. 

این ویژگی‌ها قابلیت‌هایی مانند بوت امن در سطح ریزتراشه را فعال می‌کند و امنیت کلی دستگاه‌هایی را که از ریزتراشه استفاده می‌کنند را افزایش می‌دهد. این رویکرد باعث می‌شود محصولات آنها انعطاف‌ پذیرتر، سازگارتر، ایمن‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر باشد.

به گفته مدیرعامل این استارتاپ مأموریت این شرکت هدف قرار دادن بازار میانی از طریق طراحی ریزتراشه است. علاوه بر این، این استارتاپ خدمات پشتیبانی طراحی خود را به برندهای هندی ارائه می‌دهد و به آنها کمک می‌کند تا نوآوری کنند و تولید محلی را گسترش دهند.

این تلاش با هدف هند برای خودکفایی و رقابت جهانی در صنعت نیمه‌هادی هماهنگ است. Shashwath افزود که در بازار صنعت نیمه‌هادی هند پتانسیل بالایی وجود دارد، به‌طوری که هند سالانه بیش از یک میلیارد ریزتراشه مصرف می‌کند که بین ۱۰ تا ۵۰ میلیون از آنها را می‌تواند با Secure IoT جایگزین کند.

این ریزتراشه آزمایش MPW در نسل فناوری ۲۸ نانومتر را با موفقیت پشت سر گذاشته و به‌زودی بوردهای مرجع آن توسط سازندگان تجهیزات اصلی ارزیابی خواهند شد.

تراشه Secure IoT دارای ویژگی‌های زیادی مانند امنیت قوی، راه‌اندازی ایمن و حافظه قابل‌برنامه‌ریزی است. این تراشه می‌تواند طیف گسترده‌ای از دستگاه‌ها را مدیریت کند، از جمله پوشیدنی‌هایی مانند ساعت‌های هوشمند، دستگاه‌های شهر هوشمند مانند کنتورهای برق، آب و گاز و دستگاه‌های خانه هوشمند مانند قفل، پنکه و بلندگو. در میان سایر کاربردها همچنین می‌تواند سیستم‌های باتری خودروهای الکتریکی را مدیریت کند.

در مجموع، این دستاورد مهمی برای صنعت نیمه‌هادی هند است؛ زیرا تولیدکنندگان تجهیزات اصلی محلی می‌توانند برای دستگاه‌های خود از این ریزتراشه استفاده کنند و کمک زیادی به پیشرفت فناوری و توسعه اقتصادی هند خواهد کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha