• سه‌شنبه / ۸ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۴:۵۲
  • دسته‌بندی: ایران در جهان
  • کد خبر: 1403030805396
  • خبرنگار : 71579

پیام دوستی از مسکو؛ گام‌های ایران و بحرین برای احیای روابط

پیام دوستی از مسکو؛ گام‌های ایران و بحرین برای احیای روابط

یک رسانه عربی در گزارشی به اظهارات اخیر پادشاه بحرین در مورد تمایل این کشور برای ازسرگیری روابط با تهران و حضور هیاتی از منامه در مراسم تشییع آیت‌الله رئیسی پرداخت.

به گزارش ایسنا، روابط ایران و بحرین مراحل مختلفی را پشت سر گذاشت که مهم‌ترین آن‌ها بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران است، در سال‌های اخیر شاهد تنش‌هایی میان ۲ کشور بودیم که با بحران در روابط ایران با کشورهای عربی خلیج فارس همزمان شد.

طبق گزارش الخلیج آنلاین، روابط ایران و بحرین در طول چندین سال متشنج ماند و منامه همواره تهران را به دخالت در امور داخلی خود متهم می‌کرد. اما اخیرا تحولاتی رخ داد و روابط ۲ طرف در مسیر بهبودی قرار گرفت که ازسرگیری روابط تهران و ریاض نقش اساسی در این امر داشت و مهم‌ترین اتفاقی که اخیرا باعث مثبت شدن این روند شد، اظهارات پادشاه بحرین در مورد ایران و مشارکت هیاتی از این کشور در مراسم ادای احترام به شهیدان سید ابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان در تهران بود.

چراغ سبز بحرین به احیای روابط با ایران

«حمد بن عیسی آل خلیفه» پادشاه بحرین در جریان سفرش به مسکو در پنجشنبه گذشته و دیدار با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور این کشور گفت: «ما در گذشته مشکلاتی با ایران داشتیم اما الان هیچ مشکلی وجود ندارد، بر این اساس هیچ دلیلی برای به تعویق افتادن عادی‌سازی روابط با ایران وجود ندارد».

پادشاه بحرین در ادامه، خطاب به پوتین گفت: «ما در کل به حسن همجواری با همسایگانمان می‌اندیشیم و بدون شک آن‌ها نیز همین تفکر را دارند. تلاش می‌کنیم میان ما و آن‌ها روابط عادی دیپلماتیک، تجاری و فرهنگی وجود داشته باشد و این بی‌شک بار دیگر در حمایت شخص شما از این مسئله انجام می‌شود و این مساله مورد استقبال عموم مردم بحرین و نیز شخص بنده است».

آل خلیفه افزود: «در خصوص حل مشکلات میان ایران و بحرین نیز می‌دانیم که در واقع مشکلی وجود ندارد و خدا را شکر هیچ دلیلی برای به تعویق انداختن (احیای روابط) وجود ندارد.

پیام دوستی از مسکو؛ گام‌های ایران و بحرین برای احیای روابط
دیدار پادشاه بحرین با پوتین در مسکو

واکنش مثبت تهران به گام منامه

طولی نکشید که ایران به این تغییر سیاست بحرین واکنش نشان داد و «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه و در نشست خبری خود، درباره اظهارات مثبت اخیر پادشاه بحرین در مورد احیای روابط با ایران گفت: «ما سخنان پادشاه بحرین را شنیدیم و مورد اهتمام قرار می‌دهیم. از ارسال پیام تسلیت و ابراز همدردی پادشاه بحرین و حضور وزیر خارجه این کشور در مراسم تشییع شهیدان خدمت تشکر و قدردانی می‌کنیم».

کنعانی همچنین با اشاره به سیاست دولت سیزدهم‌ برای گسترش روابط با همسایگان و پیگیری این موضوع از سوی دولت گفت: «امیدواریم شاهد گسترش هرچه بیشتر روابط بین کشورهای منطقه باشیم. دستگاه دیپلماسی کشور با همین جدیت و رویکرد نهادینه شده، تلاش‌های خود را برای تحقق این موضوع به کار خواهد گرفت و اطمینان داریم که این رویکرد مورد تایید ملت ایران خواهد بود همان‌طور که مورد تایید مقام معظم رهبری است».

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین تاکید کرد: «رویکرد نظام جمهوری اسلامی ایران و در مناسبات با کشورهای مختلف، حرکت به سمت گسترش روابط در چارچوب منافع مشترک و ایفای نقش موثر در تحولات بین‌المللی است».

پیام دوستی از مسکو؛ گام‌های ایران و بحرین برای احیای روابط
نشست خبری کنعانی

سفر به تهران پس از ۱۳ سال

در ادامه این گزارش آمده است: «حضور کشورهای عربی خلیج (فارس) در مراسم تشییع رئیس‌جمهور فقید ایران مورد توجه دو طرف قرار گرفت زیرا روابط ۲ طرف پرتنش بوده و اکنون رو به بهبودی است. در این مراسم نه تنها هیاتی‌هایی از عربستان، قطر، کویت، امارات و عمان حضور یافتند بلکه حتی بحرین که همچنان روابطش با تهران قطع است، عبداللطیف الزیانی، وزیر خارجه خود را برای شرکت در این مراسم فرستاد».

این اولین سفر وزیر خارجه بحرین به تهران پس از ۱۳ سال است و به طور همزمان پادشاه بحرین نیز برای مقام معظم رهبری پیام تسلیت ارسال کرد.

الخلیج آنلاین در ادامه نوشت: از مسائل مورد توجه در این رویداد این بود که «جمعه الکعبی» سفیر بحرین در عمان در هیات بحرینی شرکت کننده در مراسم تشییع سید ابراهیم رئیسی حضور داشت زیرا منامه در تهران سفیر ندارد و مسقط همواره نقش میانجیگر مورد اعتماد در مذاکرات با ایران چه با کشورهای عربی و چه کشورهای دیگر را ایفا کرده است. عمان روابط تاریخی با ایران دارد و در تنگه هرمز که یکی از مهم‌ترین گذرگاه‌های دریایی جهان است شراکت جغرافیایی دارد.

«عدنان هاشم» پژوهشگر سیاسی در روابط ایران با کشورهای عربی خلیج فارس در این‌باره می‌گوید: «رسیدن به آرامش منطقه‌ای و دوری از تنش‌ها به سود ایران و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج (فارس) است و این مساله‌ای است که ریاض و ابوظبی قبل از منامه به آن روی آوردند».

او با اشاره به وجود ناو پنجم آمریکا و همچنین مقر عملیات موسوم به «نگهبان شکوفایی» در بحرین به منظور مقابله با حملات انصارالله یمن گفت: «حضور این نیروها در بحرین باعث می‌شود که این کشور همواره منبع تنش برای امنیت ملی ایران باشد».

در بخشی از این گزارش آمده است که از آوریل گذشته و بعد از گسترش تنش میان ایران و رژیم صهیونیستی، ایرانی‌ها پیام‌های هشدارآمیز به کشورهای منطقه ارسال کردند، کشورهایی که پایگاه‌های آمریکایی و غربی در آن‌ها وجود دارد. تهران نسبت به استفاده از خاک این کشورها برای حمله به ایران هشدار داد و بحرین از نظر نظامی ضعیف‌ترین کشور در منطقه است، به همین دلیل به دنبال میانجیگری روسیه در راستای از سرگیری روابط با ایران است.

تصمیم‌گیرندگان در کشورهای عربی خلیج فارس و ایران به خوبی حساسیت کنونی بر امنیت منطقه را درک می‌کنند و ساده‌ترین تغییرات و سیاست‌ها می‌تواند منجر به جنگ منطقه‌ای شود که جبران تاثیرات آن سخت خواهد بود. بنابراین کشورهای منطقه به‌رغم تمام اختلافات باید امور را مدیریت کنند زیرا جغرافیا و امنیت منطقه‌ای مشترکی دارند.

پیام دوستی از مسکو؛ گام‌های ایران و بحرین برای احیای روابط
نشست دولت بحرین

بحرین در سال ۲۰۱۵ ایران را به دخالت در امور داخلی خود متهم و سفیر تهران در این کشور را احضار کرد. در سال ۲۰۱۶ بعد از اینکه عربستان روابطش با ایران را قطع کرد، بحرین نیز به پیروی از آن روابط دیپلماتیک خود با تهران را قطع کرد.

اخیرا بعد از اینکه روابط تهران و ریاض از سرگرفته شد، وزارت خارجه بحرین در بیانیه‌ای از این گام استقبال و آن را اقدامی مثبت در راستای حل اختلافات و درگیری‌های منطقه‌ای توصیف کرد.

اکنون دولت بحرین با برگزاری نشستی بر اهمیت و نتایج گفت‌وگوهای رسمی «حمد بن عیسی آل خلیفه» پادشاه این کشور با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه تاکید کرد.

وبگاه «مرآة البحرین» در این باره گزارش داد، اعضای دولت بحرین در جلسه دوشنبه ۲۷ می به مطالب مورد تاکید پادشاه این کشور مبنی بر تمایل منامه به حمایت کشورهای عربی و روسیه برای دستیابی به اصول حسن همجواری به منظور حفظ روابط عادی دیپلماتیک، تجاری و فرهنگی با کشورهای همسایه اشاره کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha