• چهارشنبه / ۹ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۲:۳۴
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1403030906104
  • خبرنگار : 71415

گاردین: حملات غیرانسانی اسرائیل به رفح اجرای «دکترین ضاحیه» است

گاردین: حملات غیرانسانی اسرائیل به رفح اجرای «دکترین ضاحیه» است
تجمع فلسطینیان در محل حمله ششم خرداد رژیم صهیونیستی به اردوگاه آوارگان در رفح

نشریه انگلیسی گاردین تحلیل کرد حملات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی علیه شهر رفح در راستای استراتژی بی‌رحمانه و در حال شکست موسوم به «دکترین ضاحیه» در ارتش این رژیم به اجرا در می‌آیند.

به گزارش ایسنا، روزنامه «گاردین» انگلیس در تحلیلی به قلم «پل راجرز» استاد مطالعات صلح در دانشگاه برادفورد تاکید می‌کند که توسل رژیم صهیونیستی به حملات بی‌رحمانه شدید علیه غیرنظامیان شکست «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر این رژیم در تحقق اهدافش را نشان داده و باعث تغییر اوضاع در اراضی اشغالی شده است.

این تحلیلگر می‌نویسد: «کشتار دست کم ۴۵ فلسطینی در یک منطقه به اصطلاح انسانی در نزدیکی شهر رفح باعث خشم و انزجاری فراگیرتر از حوزه خاورمیانه شده است. با این حال انتظار می‌رود حملات اسرائیل همچنان ادامه یابند و شاهدان عینی به خبرگزاری رویترز گفته‌اند چند تانک اسرائیلی روز سه‌شنبه در مرکز رفح شناسایی شده‌اند.»

این تحلیلگر اشاره می‌کند که این اتفاق بعد از آن رخ داده که دادستان دیوان بین‌المللی کیفری درخواست حکم بازداشت برای بنیامین نتانیاهو و یوآو گالانت، وزیر جنگ را از بابت جنایات جنگی داد و سپس دیوان بین‌المللی دادگستری نیز به صورت جداگانه حکم داد این رژیم حمله به رفح را متوقف کند.

گاردین: حملات غیرانسانی اسرائیل به رفح اجرای «دکترین ضاحیه» است

گاردین تحلیل کرد که مدتی بعد از صدور این احکام از سوی دیوان‌های لاهه به نظر رسید که رژیم صهیونیستی مدت کوتاهی از شدت حملاتش به رفح کم کرد اما به این رویه با بمباران چند روز پیش تل السلطان و ایجاد یک انفجار عظیم در میان چادرهای اردوگاه آوارگان فلسطینی در رفح پایان داد.

این تحلیلگر گاردین تاکید می‌کند اینکه نتانیاهو حمله هوایی جنایتکارانه اخیر به رفح را یک «تصادف غم‌انگیز» خوانده ژست دروغینی بیش نیست که بعد از گذشت بیش از هفت ماه از حملات اسرائیلی‌ها و شهادت بیش از ۳۵۰۰۰ فلسطینی در این حملات علیه غزه دیگر هیچ کسی را فریب نمی‌دهد.

راجرز با واهی دانستن ادعای دولت نتانیاهو در طول جنگ غزه درباره اینکه ارتش صهیونیستی صرفا می‌خواهد حماس و نه غیرنظامیان را هدف بگیرد تاکید می‌کند که این ادعا کاملا متناقض با آنچه در عمل اتفاق افتاده و کلیت شیوه اجرای جنگ توسط این رژیم است.

او نوشته است: «ارتش اسرائیل از همان ابتدای جنگ حملاتش را به فراتر از مواضع حماس گسترش داده و مدارس، بیمارستان‌ها، تاسیسات تصفیه آب، خبرنگاران، امدادرسان‌ها و پزشکان را هدف حملات خود قرار داد. دانشگاه اسلامی غزه یکی از دو دانشگاه فلسطینی (به همراه دانشگاه بیرزیت در کرانه باختری) است که در رده‌بندی‌های جهانی وارد شده است اما کمتر از یک هفته بعد از شروع جنگ هدف بمباران قرار گرفت و از آن زمان تاکنون تمامی دانشگاه‌ها در غزه آسیب دیدند یا از بین رفتند.»

تحلیلگر گاردین تاکید می‌کند که حملات و تخریب تاسیسات غیرنظامی از سوی رژیم صهیونیستی در جنگ غزه نشان می‌دهد در حال اعمال کردن «دکترین ضاحیه» است. طبق این دکترین، در جنگ نامتقارن ارتش عمداً زیرساخت‌های غیرنظامی را هدف قرار دهد تا با افزایش رنج و عذاب غیرنظامیان، بازدارندگی افزایش یابد. مبنای دکترین، حمله به مردم است تا رفتار بازیگر نظامی تنظیم و کنترل شود. این دکترین پیش از این در جنگ ۳۳ روزه میان حزب‌الله لبنان و رژیم صهیونیستی مورد استفاده قرار گرفت.

گاردین: حملات غیرانسانی اسرائیل به رفح اجرای «دکترین ضاحیه» است

گاردین نوشته است: «نگاه به محاصره غرب بیروت توسط ارتش اسرائیل در سال ۱۹۸۲ و تکرار آن در سال ۲۰۰۶ در لبنان و چهار جنگ غزه که قبل از جنگ کنونی رخ داده‌اند نشان‌دهنده این درک ضمنی هستند که تلفات اسرائیل در یک عملیات شهری بیش از حد بالا می‌رود و این در سطح سیاسی حتی اگر که تلفات فلسطینی‌ها ۱۰ یا ۲۰ برابر باشد غیرقابل قبول است. طبق دکترین ضاحیه، حملات گسترده و طولانی مدت علیه کلیت جمعیت غیرنظامی استفاده می‌شود تا دو هدف ویژه محقق شود: اولین هدف که کوتاه مدت است دشوارتر کردن کار برای عملیات گروه مبارزان مستقر در آنجا و تضعیف حمایت عمومی از آنهاست و هدف دوم و دراز مدت ایجاد بازدارندگی برای تحرکات آینده گروه مبارزان از هر نوع در هر جای دیگری اعم از غزه، کرانه باختری یا جنوب لبنان است. به طور واضح آنچه که در غزه اتفاق افتاده برای هر گروه مبارز دیگری که امنیت اسرائیل را در آنجا یا جای دیگری به چالش بکشد، خواهد افتاد.»

گاردین خاطرنشان کرد: «اسرائیل چندین دهه در یک تناقض امنیتی قرار داشته است شامل اینکه ظاهرا رسوخ ناپذیر اما همواره به خاطر جنگ بنیادین بر سر زمین و مردم، همواره ناامن بوده است. این تله ناامنی تا زمانی که راه‌حل عادلانه‌ای با فلسطینی‌ها حاصل نشود تا مدت نامحدودی وجود خواهد داشت.»

راجرز اعتراف می‌کند جنگ برای اسرائیلی‌ها بد پیش رفته و با وجود استفاده گسترده ارتش از نابودی و زور علیه بیشتر نقاط غزه، حماس همچنان پابرجاست و به بازسازی خودش ادامه می‌دهد.

به نوشته او، شکست ارتش چند ماه قبل عیان شد اما دولت نتانیاهو هیچ جای دیگری برای رفتن نداشته و بایدن نیز قصد آنکه ارسال تسلیحات را قطع کند، ندارد. 

او می‌گوید تا زمانی که آمریکا و بریتانیا، اصلی‌ترین حامیان تل‌آویو احکام اخیر دیوان‌های بین‌المللی دادگستری و کیفری را قبول نکنند، نتانیاهو می‌تواند ادامه دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha