• پنجشنبه / ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۰:۵۳
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 1403031006616
  • خبرنگار : 71984

اصرار اروپایی‌ها به پیشبرد اقدام ضدایرانی در آژانس

اصرار اروپایی‌ها به پیشبرد اقدام ضدایرانی در آژانس

رسانه غربی خبر داده سه کشور اروپایی عضو برجام پیش‌نویس قطعنامه‌ای را علیه ایران در میان اعضای شورای حکام آژانس توزیع کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، سه دیپلمات اروپایی خبر داده‌اند انگلیس، فرانسه و آلمان پیش‌نویس قطعنامه‌ای را علیه ایران در آستانه نشست هفته آینده شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بین اعضای این نهاد توزیع کرده‌اند.

آن‌ها می‌گویند سه کشور اروپایی عضو برجام به‌ نظر می‌رسد قصد دارند به رغم مخالفت آمریکا، متحد خود، اقدامات خود را به پیش ببرند.

رویترز پیشتر خبر داده بود آمریکا و سه کشور اروپایی درباره اینکه آیا با ایران راه تقابل را پیش بگیرند، دچار اختلاف شده‌اند.

واشنگتن بیم آن را دارد که صدور چنین قطعنامه‌ای ممکن است باعث افزایش تنش در منطقه شود و در آستانه انتخابات ماه آبان ماه آمریکا، برای ساکن کاخ سفید دردسر ساز شود.

یک دیپلمات اروپایی می‌گوید: «ما آمریکایی‌ها را تحت فشار قرار داده‌ایم اما آن‌ها همچنان فکر می‌کنند نباید اقدام تنش‌زایی را با ایران انجام داد».

او مدعی شده این راهبرد آمریکا تاکنون به جایی نرسیده و آن‌ها باید در حال حاضر قاطعیت از خود نشان دهند.

رویترز نوشته ایران همواره به این قطعنامه‌ها با تشدید فعالیت‌های هسته‌ای خود واکنش نشان داده است.

دیپلمات‌ها می‌گویند پیش‌نویس قطعنامه‌ای که میان ۳۵ عضو شورای حکام توزیع شده، بر انجام تحقیق متمرکز است و به امکان درخواست از «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای فراهم کردن یک «گزارش جامع» درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران که ابعاد بیشتری از گزارش‌های فصلی عادی را دربر می‌گیرد، اشاره دارد.

رویترز نوشته این پیش‌نویس تهدید به ارجای موضوع به شورای امنیت سازمان ملل نکرده است.

اروپایی‌ها هنوز به صورت رسمی پیش‌نویس قطعنامه را ارائه نکرده‌اند اما ممکن است این اقدام اوایل هفته صورت بگیرد.

به گزارش ایسنا، آخرین بار، غربی‌ها در آبان ماه ۱۴۰۱ علیه ایران قطعنامه‌ای صادر کردند تا تهران را به همکاری بیشتر با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وادار کنند اما این قطعنامه با واکنش تندی مواجه شد و ایران برای اولین بار غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم خود در سایت فردو را کلید زد.

غربی‌ها مدعی هستند ایران هدف معتبر غیرنظامی براب غنی‌سازی ۶۰ درصدی ندارد اما تهران تاکید کرده فعالیت‌های هسته‌ای آن کاملا صلح‌آمیز است.

مطالبات این کشورها از ایران نیز فراپادمانی و حتی گاهی فرابرجامی است. این کشورها انتظار دارند در حالی که آمریکا از برجام خارج شده و خودشان به تعهداتشان عمل نمی‌کنند، ایران یک‌جانبه تعهداتش ذیل برجام را اجرا کند و اگر اجرا نکند، باید با قطعنامه و تحریم، تنبیه شود.

ایران بارها اعلام کرده گام‌های جبرانی هسته‌ای، ذیل برجام بوده و در صورت بازگشت طرف‌های مقابل به توافق، برگشت‌پذیر است.

ایران همچنین تهدید کرده هرگونه صدور قطعنامه در شورای حکام واکنش جدی و حتمی از طرف تهران را در پی خواهد داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha