• شنبه / ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۱۵
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1403031207709
  • خبرنگار : 50046

سلامتی که دود می‌شود

سلامتی که دود می‌شود

ایسنا/خراسان شمالی استعمال دخانیات و به ویژه سیگار یکی از دلایل اصلی مرگ و میر و بیماری های قابل پیشگیری در سراسر دنیاست. استعمال دخانیات، خطر ابتلا به انواع مشکلات سلامتی را افزایش می‌دهد که برخی از آن‌ها ممکن است کشنده باشد. همچنین، مصرف این مواد به سلامتی اعضای خانواده و دوستان نیز آسیب وارد می‌کند.

دخانیات سالیانه‌ موجب‌ مرگ بیش‌ از ٨ میلیون نفر از مردم جهان می‌ شود که‌ بیش‌ از یک‌ میلیون و 200 هزار نفر از آنها افرادی‌ هستند که‌ در اثر مواجهه‌ با دود دخانیات، جان خود را از دست‌ می‌دهند.

در همین خصوص پزشک فوق تخصص قلب و عروق در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی درباره مضرات مصرف دخانیات و تاثیر آن بر بروز بیماری های قلبی و عروقی مواردی را مطرح کرد.

 سیگار گزینه ترک تدریجی ندارد

دکتر لیلا حسینی با بیان اینکه مصرف دخانیات از عوامل بسیار مهم و تاثیرگذار در بیماری‌های قلبی است، گفت: سیگار شایع ترین دلیل مرگ قابل برگشت در بیماران قلبی است، یعنی از جمله فاکتورهای قابل پیشگیری است و ترک آن می توان مانع بسیاری از مضرات شود.

وی با بیان اینکه مصرف دخانیات در فاکتورهای مختلف خون اثر می‌گذارد، عنوان کرد: همین امر هم بر عوامل ایجاد سکته قلبی تاثیر می گذارد و موجب می شود سکته قلبی اتفاق بیفتد.

دکتر حسینی اضافه کرد: فرد سیگاری وقتی اقدام به ترک سیگار می‌کند می‌توان کاهش مضرات آن را در فرد مشاهده کرد، به نحوی که در دو تا سه سال اول شیب تندی دارد و پس از پنج سال اگر عارضه ای ماندگاری در فرد باقی نگذاشته باشد، از نظر قلبی و عروقی شبیه افراد غیرسیگاری می‌شود.

وی ادامه داد: عوارض سیگار در بیماران ریوی بسیار طولانی تر و بین ۱۰ تا ۱۵ سال است و عوارض مانند سرطان ریه ناشی از مصرف سیگار ماندگار است.

این فوق تخصص قلب و عروق خاطرنشان کرد: ترک سیگار گزینه ترک تدریجی ندارد و باید ترک آنی و کامل باشد زیرا ترک تدریجی آن برای بیماران تاثیر چندانی نخواهد داشت.

دکتر حسینی ادامه داد: تا سه هفته ممکن است فرد سیگاری که اقدام به ترک کرده است، وسوسه به مصرف دوباره شود اما پس از سه هفته ترک کامل بسیار راحت تر خواهد بود و وسوسه ذهنی نیز کمتر می‌شود.

وی توصیه کرد برای داشتن قلب سالم از مصرف دخانیات پرهیز کنید.

نیکوتین اعتیادآورترین مواد در دنیا

ات

دکتر فلوریا انفرادی مدیر گروه مبارزه با بیماری ها در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه بدترین کاری که یک فرد می تواند برای سلامت خود انجام دهد، مصرف سیگار و دخانیات است، گفت: دخانیات اثر مستقیمی بر بیماری هایی چون قلبی، عروقی، پوکی استخوان، ایجاد سرطان های حنجره و مثانه ارتباط مستقیم و مشخصی دارد.

وی با اشاره به اینکه سیگار و دخانیات سبب پوسیدگی دندان، پیری پوست، مشکلات مو و ... می شود، خاطرنشان کرد: مضررات مصرف قلیان یا ویپ (سیگار الکترونیکی) همانند سیگار است.

انفرادی ادامه داد: نیکوتین، از اعتیاد آورترین مواردی هست که در دنیا وجود دارد و اگر هر فردی با چند بار استفاده از سیگار و قلیان، به این ماده معتاد می شوند و همچنین دروازه ورود به مواد مخدر مصرف سیگار است.

وی یادآور شد: دودهای دسته دوم و سوم است که از طریق لباس فرد سیگاری منتقل می‌شود برای خانواده و حتی کودکانی که به آغوش می گیرد مضر است.

هیچ‌ سطح‌ ایمنی‌ برای‌ جلوگیری‌ از مواجهه‌ با دود دخانیات وجود ندارد

ت

بهروز علیزاده مدیرگروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز در گفت و گو با ایسنا، بیان کرد: این واحد اقدامات متعددی را در راستای کاهش مصرف دخانیات و پیشگیری از مصرف آن توسط کودکان، نوجوان و جوانان انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه بخشی از اقدامات بهداشتی دانشگاه شامل اقدامات آموزشی می شود، خاطرنشان کرد: علاوه بر چاپ مطالب آموزشی و توزیع آن‌ها در مهدهای کودک، دبستان ها و دبیرستان‌ها، آموزش‌ها توسط کارشناسان این بخش نیز به صورت چهره به چهره انجام و مسابقات فرهنگی از جمله نقشی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: بخشی از اقدامات به حوزه بازرسی و نظارت مربوط می‌شود که در این بخش بازرسی‌های متعدد در قالب گشت های مشترک و بازدیدهای تخصصی توسط کارشناسان بهداشت محیط انجام می‌شود.

علیزاده با بیان اینکه شعار امسال هفته بدون دخانیات به عنوان حفاظت از کودکان و نوجوانان در برابر دخانیات؛ حق و مسئولیت همگانی نامگذاری شده است، عنوان کرد: مصرف دخانیات و قرار گرفتن‌ در معرض دود دخانیات از مهم‌ ترین‌ تهدیدات سلامتی‌ کودکان، نوجوانان به‌ شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه هیچ‌ سطح‌ ایمنی‌ برای‌ جلوگیری‌ از مواجهه‌ با دود دخانیات وجود ندارد، ادامه داد: نیکوتین‌ موجب‌ ایجاد وابستگی‌ جدی‌ و آسیب‌ به‌ سیستم‌ عصبی‌ کودکان و نوجوانان می‌شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز در موضوعی مرتبط به اثرات زیان‌آور استفاده از داروهای غیرمجاز، اشاره و عنوان کرد: داروخانه تنها مرکز توزیع دارو و مکمل است، متاسفانه در برخی از عطاری‌ها و سوپری ‌ها دارو و برخی از مکمل ها توزیع می‌شود که نه تنها شرایط نگهداری رعایت نمی شود که امکان تقلبی بودن آن‌ها نیز وجود دارد.

دکتر وکیلی بیان کرد: گاهی اوقات در این داروها مواد مخدر به کار رفته است و مصرف آن‌ها ممکن است، وابستگی و اعتیاد ایجاد کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha