• پنجشنبه / ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۹:۴۷
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403031710957
  • خبرنگار : 71660

پوتین: بایدن درباره اوکراین نامه فرستاده/ آمریکا مانع توقف درگیری‌ها در فلسطین است

پوتین: بایدن درباره اوکراین نامه فرستاده/ آمریکا مانع توقف درگیری‌ها در فلسطین است

رئیس‌جمهور روسیه گفت جنگ اوکراین در عرض سه ماه تمام خواهد شد البته اگر آمریکا ارسال تسلیحات به کی‌یف را متوقف کند.

به گزارش ایسنا، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در حاشیه  نشست «مجمع اقتصادی بین‌المللی سن ‌پترزبورگ» بیان کرد: «واشنگتن قدرت این را دارد که به خونریزی در اوکراین خاتمه دهد و این کار را می‌تواند از طریق توقف ارسال تسلیحات به کی‌یف انجام دهد.»

راشا تودی به نقل از رئیس‌جمهور روسیه از تبادل نامه‌ای میان پوتین و بایدن (رئیس‌جمهور آمریکا) خبر داد.

ولادیمیر پوتین افشا کرد که بایدن نامه‌ای را درخصوص جنگ اوکراین به او ارسال کرده و رئیس‌جمهور روسیه در پاسخ نوشته است: «اگر می‌خواهید خصومت‌ها در اوکراین متوقف شوند، ارسال تسلیحات به اوکراین را متوقف کنید. سپس طی ۲ یا سه ماه همه چیز تمام خواهد شد.»

او هم‌چنین با اشاره به نقش رهبران آمریکایی و غربی در جنگ اوکراین تصریح کرد: «هیچکس در ایالات متحده به اوکراین علاقه‌مند نیست. آنها به تضمین‌های ایالات متحده متکی هستند و برای اوکراین نمی‌جنگند. آنها برای رهبری خود در جهان مبارزه می‌کنند. آنها نمی‌خواهند روسیه موفق یا پیروز شود زیرا فکر می‌کنند این باعث ضربه به رهبری ایالات متحده خواهد شد.»

پوتین: بایدن درباره اوکراین نامه فرستاده/ آمریکا مانع توقف درگیری‌ها در فلسطین است

انتخابات آمریکا

رئیس‌جمهور روسیه با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا که قرار است در تاریخ ۵ نوامبر (۱۵ آبان) برگزار شود، گفت: «ما معقدیم که تغییر جدی پس از انتخابات رخ نخواهد داد. روابط روسیه با آمریکا تحت تاثیر اینکه چه کسی رئیس‌جمهور خواهد شد، قرار نخواهد گرفت.»

وی ضمن بیان اینکه روسیه «هرگز روابط ویژه‌ای با ترامپ نداشته»، تاکید کرد: «رئیس‌جمهور سابق آمریکا در اصل تحریم‌های گسترده‌ای را علیه روسیه و پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد اعمال کرد. روسیه هرگز روابط ویژه‌ای با او نداشته است.»

با تسلیحات دوربرد غرب به روسیه حمله شود، می‌توانیم «دیگران» را تجهیز کنیم تا به غرب حمله کنند

ولادیمیر پوتین با اشاره به استفاده اوکراین از تسلیحات غربی علیه خاک روسیه عنوان کرد: «روسیه در حال بررسی اقدامات نامتقارن علیه حامیان کی‌یف به دلیل استفاده از تسلیحات غربی علیه خاک کشور است. روسیه با افزایش دفاع هوایی و انهدام موشک‌ها پاسخ خواهد داد.»

پوتین در راستای این مسئله هشدار داد: «ثانیا، اگر کسی خیال می‌کند ارسال چنین تسلیحاتی به منطقه جنگی جهت حمله به خاک ما ممکن است، پس چرا ما نباید تسلیحات مشابهی را به نقاطی از جهان بفرستیم تا آنها این کشورها را هدف بگیرند. چنین اقدامی از سوی غرب، امنیت نظام بین‌الملل را بیشتر ضعیف خواهد کرد و می‌تواند به «مشکلات بسیار جدی» منجر شود. این نشان‌دهنده دخالت مستقیم آنها در جنگ علیه فدراسیون روسیه است و ما این حق را برای خود محفوظ می‌داریم که به همین ترتیب عمل کنیم. از آنجایی که استفاده از چنین سلاح‌های [دوربرد] غربی برای حمله به خاک روسیه مستلزم کنترل پرسنل نظامی کشورهای مربوطه بر موشک‌ها و انتخاب اهداف است، پس مسکو می‌تواند گام‌های «نامتقارن» بردارد که این می‌تواند شامل دادن چنین تسلیحاتی به دیگران برای هدف قرار دادن تاسیسات کشورهای غربی در سایر نقاط جهان باشد.

ولادیمیر پوتین گفت که ما روی این گزینه «فکر خواهیم کرد».

اخیرا برخی کشورهای غربی به دنبال پیشنهاد دبیرکل ناتو و تایید رئیس‌جمهور آمریکا، محدودیت‌های مربوط به استفاده از تسلیحات‌هایشان علیه خاک روسیه توسط اوکراین را کاهش داده‌اند؛ اقدامی که به گفته مقامات روسیه می‌تواند پیامدهای جدی به دنبال داشته باشد.

پس از ایالات متحده، آلمان نیز به تازگی به اوکراین اجازه داد با تسلیحات دوربردی که در اختیار کی‌یف می‌گذارند، برخی اهداف را در خاک روسیه هدف قرار دهند.

پوتین گفت که برای بسیاری در روسیه، اقدام اخیر برلین در تحویل تانک‌های آلمانی به اوکراین «شوکه کننده» بوده است.

او هشدار داد که چنانچه آنها از موشک برای حمله به تأسیساتی در خاک روسیه استفاده کنند، روابط روسیه و آلمان کاملاً خراب می‌شود.

جنگ غزه

رئیس‌جمهور روسیه گفت اگر آمریکا پیشنهادات آتش‌بس جنگ غزه را وتو نمی‌کرد، درگیری در این باریکه تمام می‌شد.

ولادیمیر پوتین در حاشیه  نشست «مجمع اقتصادی بین‌المللی سن ‌پترزبورگ» بیان کرد: «ما چندین بار ابتکاراتی را در شورای امنیت سازمان ملل عنوان کرده‌ایم اما ایالات متحده آنها را وتو می‌کند. اگر ما با همسبتگی فعالیت می‌کردیم و آمریکا این پیشنهادات را وتو نمی‌کرد، اکنون درباره آتش‌بس جنگ غزه به توافق رسیده بودیم؛ چیزی که تاکنون میسر نشده است.»

وی افزود: «با توجه به اینکه اتحاد جماهیر شوروی کشور فلسطین را در سال ۱۹۸۸ به رسمیت شناخته بود، لازم به ذکر است که موضع روسیه در قبال نوار غزه تابع شرایط سیاسی نیست و از آن زمان تاکنون تغییری نکرده است.»

رئیس جمهور روسیه با انتقاد از حملات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی ها در نوار غزه تاکید کرد که پاسخ اسرائیل به حمله حماس نسل‌کشی ساکنان غزه است.

پوتین گفت: توقف درگیری در خاورمیانه با تشکیل کشور فلسطین و به رسمیت شناختن آن ممکن است.

رئیس‌جمهور روسیه در ادامه نیز با انتقاد از حملات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی ها در نوار غزه تاکید کرد که پاسخ اسرائیل به حمله حماس شبیه به جنگ نبوده بلکه نسل کشی ساکنان غزه است.

مشروعیت زلنسکی

رئیس‌جمهور روسیه با اشاره به اتمام دوره «ولودیمیر زلنسکی» به عنوان رئیس‌جمهور اوکراین که پیشتر هم تاکیده کرده بود مشروعیت او به پایان رسیده، گفت: «زلنسکی عملا قدرت ریاست‌جمهوری را تصاحب کرده است. حکومت نظامی چیزی درباره تمدید دوره ریاست‌جمهوری نمی‌گوید. طبق قانون اساسی اوکراین، قدرت زلنسکی به پارلمان منتقل می‌شود و انتخابات ریاست‌جمهوری تا زمانی که حکومت نظامی پابرجاست، برگزار نمی‌شود. اما این طور نیست که قدرت و اختیارات رئیس‌جمهور تمدید شود.»

پوتین تاکید کرد: «حامیان غربی اوکراین، زلنسکی را در قدرت نگه می‌دارند تا تصمیمات نامحبوب از جمله کاهش سن سربازی به ۱۸ سالگی را تقصیر او بیندازند. آنها از این طریق می‌خواهند از دست زلنسکی خلاص شوند.»

دوره ریاست زلنسکی به پایان رسیده است. پیشتر قرار بود انتخابات ریاست‌جمهوری اوکراین در تاریخ ۳۱ مارس برگزار شود اما ولودیمیر زلنسکی آن را به دلیل حکومت نظامی و درگیری با روسیه لغو کرد و گفت: «ما باید بدانیم که اکنون زمان دفاع و زمان نبرد است. معتقدم که اکنون زمان مناسبی برای انتخابات نیست.»

تلفات اوکراین

ولادیمیر پوتین با اشاره به تلفات اوکراین خاطر نشان کرد: «طبق محاسبات ما، ارتش اوکراین هر ماه حدود ۵۰ هزار کشته دارد و این پنج برابر بیشتر از ارتش روسیه است.»

البته او آمار دقیقی از تلفات روسیه ارائه نداد اما گفت: «در حال حاضر ۱۳۴۸ نیروی روس در زندان‌های جنگی اوکراین هستند، درحالیکه ۶۴۶۵ اوکراینی در اختیار روسیه قرار دارند. هم‌چنین، اوکراین قادر است هر ماه ۳۰ هزار نیرو مستقر کند و تعداد زیادی داوطلب ندارد. این رقم مشکلی را حل نمی‌کند. آنها صرفا جایگزین نیروهای از دست رفته می‌شوند.»

حمله روسیه به ناتو مزخرف است

رئیس‌جمهور روسیه گفت این ایده که مسکو نوعی برنامه برای حمله به ناتو دارد، «تلاشی احمقانه» جهت حفظ هژمونی غرب است.

وی افزود: «ببینم، تصور می‌کنید که روسیه برنامه‌هایی برای حمله به ناتو دارد؟ دیوانه شده‌اید؟! چه کسی چنین مزخرفی گفته است؟! واقعا چرا چنین چیزهایی گفته می‌شود؟ برای اینکه غرب هژمونی خود را در جهان حفظ کند. هیچ داستان ترسناکی برای مردم آلمان، فرانسه و سایر نقاط اروپا در نظر گرفته نشده است. ما در اوکراین فقط از خود محافظت می‌کنیم.»

هشدار قاطعانه درباره سلاح هسته‌ای

رئیس‌جمهور روسیه در هشداری قاطعانه به غرب گرفت: «دکترین هسته‌ای روسیه اجازه می‌دهد تسلیحات هسته‌ای کشور در پاسخ به تهدیدات هسته‌ای طرف مقابل، مورد استفاده قرار بگیرد.»

او تاکید کرد: «بنا به دلایلی غرب معتقد است که روسیه هرگز از این تسلیحات استفاده نخواهد کرد. ما دکترین هسته‌ای داریم و اگر اقدامات کسی حاکمیت و تمامیت ارضی ما را تهدید کند، تمامی ابزاری را که در دسترس داریم، استفاده می‌کنیم.»

روابط با طالبان

رئیس‌جمهور روسیه در پاسخ به سوالی پیرامون روابط روسیه با طالبان اظهار کرد: «ما همیشه باور داشته‌ایم که باید با واقعیت کنار آمد. ما باید روابط خود را با طالبان تقویت ‌کنیم زیرا باید بدانیم که اکنون طالبان در افغانستان در راس قدرت است.»

این اظهارات او ساعاتی پس از آن بیان شد که هیات طالبان برای شرکت در نشست «مجمع اقتصادی بین‌المللی سن ‌پترزبورگ» وارد این شهر روسیه شد.

روابط با کره شمالی

ولادیمیر پوتین درباره روابط مسکو – پیونگ‌یانگ گفت: «ما به توسعه روابط خود با کره شمالی ادامه خواهیم داد و این مهم نیست که سایر کشورها از این مسئله خوششان بیاید یا خیر.»

اخیرا مقامات و رسانه‌های غربی، روابط روسیه و کره شمالی را با تمرکز بر مشارکت دفاعی آنها زیر ذره‌بین برده‌اند.

روابط با ترکیه

رئیس‌جمهور روسیه ضمن اشاره به توسعه موفقیت‌آمیز روابط کشورش با ترکیه بیان کرد: روابط دوجانبه با موفقیت در حال توسعه است و تجارت هم رو به رشد می‌باشد. 

پوتین افزود: «به نظر من بلوک اقتصادی دولت ترکیه اخیرا بر دریافت وام، سرمایه‌گذاری و کمک‌های بلاعوض از موسسات مالی غربی تمرکز کرده است. احتمالا این اقدام چیز بدی نیست؛ اما اگر این به دلیل محدودیت‌های تجاری و اقتصادی بر سر روابط با روسیه باشد، در این صورت ضرر بیشتری برای اقتصاد ترکیه به همراه خواهد داشت. به نظرم چنین خطری وجود دارد.»

روابط با ژاپن

ولادیمیر پوتین هم‌چنین به روابط روسیه - ژاپن پرداخت و گفت: «تمایل توکیو برای شکست راهبردی مسکو، مانعی در تداوم روند گفت‌وگوهای صلح است.»

او تاکید کرد: «آیا اطلاعیه ژاپن مبنی بر پیوستن به تلاش‌ها جهت دستیابی به شکست استراتژیک روسیه، به نظر شما مانعی برای ادامه گفت‌وگو درباره پیمان صلح نیست؟»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha