• دوشنبه / ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۷:۱۸
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1403032113555
  • خبرنگار : 50212

ضرب‌الاجل دادستان ساوه برای تعیین تکلیف پساب صنعتی کاوه

ضرب‌الاجل دادستان ساوه برای تعیین تکلیف پساب صنعتی کاوه

ایسنا/مرکزی دادستان عمومی و انقلاب شهرستان ساوه خواستار تسریع در تعیین تکلیف پساب صنعتی و لجن هاضم تصفیه‌خانه شهر صنعتی کاوه به عنوان بزرگترین شهر صنعتی کشور و ضرورت بازچرخانی آن برای مصارف صنعتی شد.

محمودرضا سازنده درخصوص بازدید سرزده از تصفیه‌خانه فاضلاب شهر صنعتی کاوه در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: به دلیل حساسیت تولید فاضلاب و تصفیه آن در شهر صنعتی کاوه بازدید سرزده‌ای بهمراه مسئولان دانشکده علوم پزشکی، اداره محیط زیست و مدیریت شهرصنعتی کاوه از محل تصفیه‌خانه انجام شد.

وی با اشاره به اینکه در جریان این بازدید دو موضوع مهم بررسی و مورد رصد قرار گرفت، اظهار کرد: با توجه به رهاسازی پساب تولیدی این تصفیه خانه در طبیعت، موضوع تعیین تکلیف پساب تولیدی و ضرورت بازچرخانی آن برای مصارف صنعتی بویژه در صنایع آب‌بر مورد تاکید قرار گرفت.

وی با اشاره به وقوع بحران آب و قرار گرفتن شهرستان ساوه در لیست مناطقی که با تنش آبی مواجهند، گفت: بارچرخانی پساب در صنعت به ویژه صنایع با نیاز آبی بالا علاوه بر اینکه موجب جلوگیری از رهاسازی آن در طبیعت شده و تبعات زیست محیطی را از بین خواهد برد، باعث می شود که در شرایط تنش آبی، نیاز صنایعی که با کمبود منابع آبی مواجه هستند برطرف شود و از طرفی میزان بهره‌برداری صنایع از منابع آبی زیرزمینی یا استفاده از شبکه آب شرب برای مصارف صنعتی به طور قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

دادستان ساوه در ادامه به تولید لجن در نتیجه فرآیند تصفیه فاضلاب صنعتی در تصفیه خانه شهر صنعتی کاوه اشاره و بر ضرورت تعیین تکلیف و مدیریت اصولی آن برابر استاندارهای زیست محیطی تاکید کرد و گفت: لجن تولیدی متاثر از فرآیند تصفیه فاضلاب صنعتی در نقاط مختلف پائین دست تصفیه خانه دفن و تجمیع شده است که براساس اعلام محیط زیست، ادامه این روند که با استانداردهای زیست محیطی مغایر است تبعاتی بر جای خواهد گذاشت.

وی تصریح کرد: مقرر شد ظرف مدت دو هفته مسئولان استانی و شهرستانی ذینفع و مربوطه با تشکیل جلسه تخصصی راهکار اصولی برای دفن لجن تولیدی تصفیه‌خانه را ارائه دهند تا از این وضعیت خارج شود و تبعات زیست محیطی به همراه نداشته باشد.

ضرب‌الاجل دادستان ساوه برای تعیین تکلیف پساب صنعتی و لجن هاضم بزرگترین شهر صنعتی کشور

وی تاکید کرد: در جریان این بازدید همچنین بر تشکیل جلسه‌ای با حضور مدیران صنایع به منظور اقناع سازی آنان در راستای بازچرخانی پساب تولیدی برای مصارف صنعتی در شرایطی که این شهرستان با تنش آبی شدیدی مواجه است، تاکید شد.

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان ساوه نیز درخصوص این بازدید به ایسنا، گفت: با توجه به اینکه فرآیند تصفیه فاضلاب تصفیه خانه شهر صنعتی کاوه به روش لجن فعال یا بیولوژیکی است، به طور متوسط لجن تولیدی باید روزانه یا یک روز در میان تخلیه شود.

سیدعلی دعایی لنگرودی با اشاره به اینکه روزانه حدود ۳۵ تن لجن هاضم از این تصفیه خانه بر روی بستر خاک تخلیه می‌شود، گفت: از زمانی که این تصفیه خانه در مدار بهره‌برداری و آبگیری قرار گرفته تخلیه لجن هاضم انجام می‌شده و بخشی از آن در داخل محوطه و بخشی نیز در خارج از محوطه تصفیه خانه تخلیه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تصفیه خانه فاضلاب شهر صنعتی کاوه دریافت کننده فاضلاب صنایع متعدد و متنوعی است، گفت: به دلیل تعدد و تنوع فاضلاب تولیدشده صنایع که وارد تصفیه خانه می‌شوند، این پساب از آلودگی با درجه بالا و عموما فلزات سنگین برخوردار است و لجن ناشی از تصفیه فاضلاب وقتی در بستر خاک تخلیه می شود موجب آلودگی خاک شده و از طرفی نزولات آسمانی موجب پخش و گسترش این آلودگی در بستر خاک خواهد شد و محیط بیشتری را درگیر می کند و چنانچه سطح منابع آب‌های زیرزمینی بالا باشد موجب آلودگی آب نیز خواهد شد.

دعایی لنگرودی در ادامه گفت: به دلیل عدم آبگیری اصولی استاندارد، لجن حاوی بیش از ۶۰ درصد آب است و تبخیر بی‌هوازی باعث انتشار آلودگی بویایی در منطقه می‌شود که این آلودگی تا کیلومترها در منطقه محسوس است و با گرم شدن هوا شدت آلودگی بیشتر خواهد شد.

ضرب‌الاجل دادستان ساوه برای تعیین تکلیف پساب صنعتی و لجن هاضم بزرگترین شهر صنعتی کشور

وی با بیان راهکار اصولی به منظور تخلیه صحیح لجن هاضم گفت: باید یک بستر تثبیت برای تخلیه لجن ایجاد شود تا شیرابه لجن هاضم گرفته شود و رطوبت به کمتر از ۲۰ درصد برسد و پس از خشک شدن لجن عملیات نمونه برداری انجام شود و چنانچه بالاتر از استاندارد سازمان حفاظت از محیط زیست است باید به مراکز مجازی که از لندفیل فنی مهندسی برخوردارند جهت دفن اصولی منتقل شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر لندفیل مجاز فنی و مهندسی مورد تائید سازمان حفاظت از محیط زیست در استان مرکزی وجود ندارد، افزود: مدیریت شهر صنعتی کاوه پیگیر ایجاد لندفیلی در مجاورت این مجموعه صنعتی برای پسماندهای صنعتی است  و اگر در خارج از حدود استاندارد بوده و جزو پسماندهای ویژه قرار گیرد باید به مراکز مجاز جهت بی خطر سازی و یا کم خطر کردن منتقل و سپس در لندفیل مربوطه دفن شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha