• چهارشنبه / ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۳۶
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 1403032315568
  • خبرنگار : 71589

کنفرانس توسعه دهندگان اپل ۲۰۲۴

«اپل اینتلیجنس» به کدام دستگاه‌ها می‌آید؟

«اپل اینتلیجنس» به کدام دستگاه‌ها می‌آید؟

پرسشی که از دیروز برای علاقه‌مندان و دارندگان محصولات شرکت اپل پیش آمده این است که ویژگی هوش مصنوعی جدید اپل موسوم به اپل اینتلیجنس(Apple Intelligence) توسط چه دستگاه‌هایی پشتیبانی می‌شود.

به گزارش ایسنا، دارندگان آیفون ۱۵ پرو چه چیزی را با سیستم عامل جدید iOS 18 دریافت خواهند کرد و چه چیزی در این سیستم عامل برای بقیه دستگاه‌ها وجود دارد؟

اپل اینتلیجنس یا هوش اپل در راه است، اما نه برای همه آیفون‌های موجود. در واقع برای استفاده از بسیاری از ویژگی‌های معرفی شده در بخش هوش اپل که روز گذشته در کنفرانس سالانه توسعه دهندگان اپل معرفی شد، باید دستگاهی با پردازنده A17 Pro یا تراشه‌های سری M داشته باشید.

این بدان معناست که فقط دارندگان گوشی آیفون ۱۵ پرو و پرو مکس به همراه دارندگان آی‌پدها و مک‌بوک‌هایی که دارای تراشه جدید M شرکت اپل هستند، به‌روزرسانی‌های هوش اپل را مانند جنموجی(Genmoji)، Image Playground، سیری بازطراحی‌شده و ابزارهای نوشتاری(Writing Tools) دریافت خواهند کرد.

سپس مواردی مانند یادداشت‌های ریاضی و اسکریپت هوشمند در iPadOS 18 و ویژگی‌های جدید پیام‌ها که از طریق iOS ۱۸ ارائه می‌شوند، برای هر کسی که می‌تواند دستگاه خود را به جدیدترین نسخه سیستم‌های عامل اپل ارتقاء دهد، ارائه می‌شود.

این کمی گیج کننده است، اما بهترین راه برای پیش‌بینی آنچه به دست می‌آورید این است که بدانید چه پردازنده‌ای در آیفون، آی‌پد یا مک‌بوک شما وجود دارد.

چرا آیفون ۱۴ پرو هوش اپل را دریافت نمی‌کند؟

دقیقاً مشخص نیست که چرا دستگاه‌های قدیمی‌تر که از تراشه A16 استفاده می‌کنند(مانند آیفون ۱۴ پرو) از هوش اپل پشتیبانی نمی‌کنند، زیرا موتور عصبی آن در مقایسه با M1 توانایی بیشتری دارد.

نگاهی دقیق‌تر به مشخصات این دو پردازنده نشان می‌دهد که به نظر می‌رسد تفاوت‌های اصلی در حافظه و قدرت GPU آنها باشد. به طور مشخص تراشه A16 Bionic تنها می‌تواند حداکثر ۶ گیگابایت رم را پشتیبانی کند، در حالی که رم تراشه M1 از ۸ گیگابایت شروع می‌شود و تا ۱۶ گیگابایت می‌رسد. در واقع همه دستگاه‌های پشتیبانی شده حداقل ۸ گیگابایت رم دارند و این می‌تواند نشان دهد که چرا آیفون ۱۴ پرو قادر به ساخت جنموجی(ایموجی‌های شخصی‌) نیست.

اگرچه ممکن است منصفانه به نظر نرسد که دارندگان یک آیفون نسبتاً جدید نتوانند از ویژگی‌های هوش اپل استفاده کنند، اما همچنان تعداد زیادی به‌روزرسانی از طریق iOS 18 دریافت خواهند کرد.

سیستم عامل iOS 18 چه ویژگی‌هایی به آیفون‌ها می‌دهد؟

اساساً همه چیزهایی که در بخش iOS سخنرانی دیروز کنفرانس اپل توضیح داده شد برای همه آیفون‌هایی که می‌توانند به iOS 18 به‌روزرسانی شوند، بود که شامل چیدمان قابل تنظیم صفحه اصلی، تغییرات مرکز کنترل، برنامه اختصاصی رمزهای عبور، برنامه عکس‌های بازطراحی‌شده، واکنش‌های ایموجی جدید، جلوه‌های متنی، ارسال برنامه‌ریزی‌شده پیام‌ها و موارد دیگر است.

گفتنی است که قابلیت ارسال پیام‌های ماهواره‌ای فقط برای آیفون ۱۴ یا جدیدتر عرضه می‌شود و می‌توان با آن پیام‌های متنی و ایموجی‌ها را ارسال کرد، اما تصاویر یا ویدیوها با این روش قابل ارسال نیستند.

مجموعه‌ای از به‌روزرسانی‌ها با iOS18 ارائه می‌شوند که اپل نیز در سخنرانی اصلی خود آن را کاملاً پوشش نداده است. برنامه‌هایی مانند نقشه(Maps)، مرورگر سافاری(Safari)، تقویم(Calendar) و ژرونال(Journal) عملکردهای جدیدی دریافت می‌کنند که همراه با تغییرات دیگری که تاکنون ذکر شد، باعث ارتقای سیستم عامل می‌شود.

دستگاه‌های قدیمی‌تر کدام ویژگی‌های هوش اپل را از دست می‌دهند؟

به طور خلاصه می‌توان گفت که آیفون‌های سری ۱۵ یا آی‌پد یا مک‌بوک‌هایی که تراشه‌های سری M دارند، به سیری جدید، جنموجی و Image Playground بازطراحی‌شده و همچنین ابزارهای نوشتن مجهز خواهند شد.

این بدان معناست که ابزارهایی مانند تصحیح، خلاصه‌نویسی یا کمک به تنظیم لحن خود در برنامه‌هایی مانند رایانامه(Mail)، یادداشت(Notes) و Keynote به دستگاه‌های پشتیبانی‌شده با هوش مصنوعی محدود می‌شوند. بنابراین اگر یکی از آنها را نداشته باشید، هیچ کدام را نخواهید داشت.

سیری بازطراحی شده که فقط از طریق هوش اپل ارائه می‌شود، می‌تواند آنچه را که روی صفحه‌نمایش کاربر قرار دارد بفهمد تا به پرسش‌های او پاسخ دهد. مثلا اگر کاربر به دوست خود در مورد اینکه کدام بازیکن فوتبال بهترین است، پیام داده است، در همان لحظه می‌تواند با فشار طولانی دکمه پاور یا فقط گفتن Hey Siri از سیری بپرسد او چند گل زده است؟ در این لحظه سیری می‌داند که منظور از «او» کیست و متوجه می‌شود که منظور شما آن ورزشکار است، نه آن دوستی که با او در حال صحبت هستید.

هوش اپل همچنین چیزی است که توانایی نوشتن(تایپ) را به سیری می‌دهد و کاربر می‌تواند با دو بار ضربه زدن به پایین صفحه، از صفحه کلیدی که بالا می‌آید برای صحبت با دستیار هوشمند سیری استفاده کند.

این همچنین به این معنی است که افکت درخشان در لبه نمایشگر که هنگام فعال شدن سیری ظاهر می‌شود، تنها به دستگاه‌هایی که از هوش اپل پشتیبانی می‌کنند، محدود می‌شود. پس وقتی کاربری با دستیار آیفون ۱۴ پرو یا آیفون‌های قدیمی‌تر صحبت می‌کند، همچنان به آن گوی کوچک در پایین صفحه خود نگاه خواهد کرد.

در پایان باید گفت که بسیاری از ویژگی‌های بیشتر از طریق هوش اپل ارائه می‌شوند که به نظر می‌رسد در اواخر سال جاری عرضه شوند و در دسترس عموم قرار گیرند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha