• پنجشنبه / ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۴:۰۲
  • دسته‌بندی: دانش‌بنیان‌ها
  • کد خبر: 1403032416447
  • خبرنگار : 30057

رئیس جهاد دانشگاهی در گفت‌وگو با ایسنا:

رئیس‌جمهور آینده از توانمندی همه استفاده کند/جهاد دانشگاهی ارزآوری داشته است

رئیس‌جمهور آینده از توانمندی همه استفاده کند/جهاد دانشگاهی ارزآوری داشته است

رئیس جهاد دانشگاهی رعایت اخلاق را به عنوان یکی از انتظارات از ریاست جمهوری نام برد و افزود: مسئله‌ای که باید در جامعه رعایت شود اخلاق و خودسازی است. در مسائل اجرایی ممکن است اعتراضاتی از سوی مردم باشد و رییس جمهور آینده باید با خویشتن داری و صبر با مردم برخورد کند و بین مسئولین و مردم پرده‌ای نباشد.

دکتر حسن مسلمی نائینی در حاشیه دومین نمایشگاه آبادیران در گفت‌وگو با ایسنا، به نقش جهاد دانشگاهی در رفع محرومیت زدایی در کشور اشاره کرد و گفت: ماموریت اصلی این نهادها از ابتدای تاسیس آن را رفع محرومیت از مناطق مختلف کشور است، افرادی که خودشان از مناطق محروم بودند، توانستند نهاد و سازمانی را تشکیل دهند که در این زمینه گام بردارند؛ چرا که از ابتدای انقلاب در کشور چالش‌های متعددی وجود داشت و تنها سازمان تحقیقاتی که می‌توانست در این حوزه اقدام کند، جهاد دانشگاهی بود.

مسلمی نائینی اضافه کرد: این نهاد با یک بودجه اندک ولی با همت و خلاقیت بالا، با نوآوری‌هایی که عرضه کرد، توانست مشکلاتی که از ابتدای انقلاب بوده و همچنین در زمان جنگ و پژوهشی بوده را مرتفع کند.

رئیس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه نهاد جهاد دانشگاهی گام‌های بزرگی در حوزه‌های مهندسی و پزشکی برداشته است، خاطرنشان کرد: زمانی کشور برای درمان ناباروری نیاز به خارج داشته و ارز زیادی برای درمان ناباروری از کشور خارج می‌شد ولی اکنون با همت جهاد دانشگاهی، یک سری افراد متعهد و انقلابی و عالم و دانشمند مانند زنده یاد دکتر کاظمی آشتیانی کار بزرگی در این زمینه انجام دادند و اکنون ارز وارد می‌شود.

وی با بیان اینکه در زمینه درمان ناباروری، جریان ارز معکوس شده و ارز به کشور وارد می‌شود، اظهار کرد: اکنون بسیاری از نهادها علاقه‌مند هستند که با مرکز تحقیقاتی جهاد دانشگاهی همکاری کنند و امروزه جهاد دانشگاهی به وضعیت بلوغ رسیده است که می‌تواند کارهای بزرگی را انجام دهد و امیدواریم که همتی که در آینده صورت می‌گیرد، سیری که از گذشته شروع شده است را ادامه دهیم.

انتظارات از رییس جمهور آینده

رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره انتظارات از رییس جهور آینده، گفت: یکی از برنامه‌ها و مسائل مهمی که رئیس جمهور آینده باید به توجه داشته باشد استفاده از توانمندی همه‌ مردم است. رییس جمهور آینده باید از هر کسی که می‌تواند به کشور در جهت رفع مشکلات کمک کند، کمک بگیرد.

وی با اشاره به شعار سال گفت: امسال به عنوان جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری شده که یکی از شعارهای خوب که از سوی مقام معظم رهبری انتخاب شده است. هر دولتی که می‌آید  باید در حوزه‌های مختلف از مردم کمک بگیرد.

رئیس جهاددانشگاهی با ذکر انواع کمک‌های مردم به دولت افزود: مراکز تحقیقاتی و دانشگاها می‌توانند کمک فکری به دولت بدهند، عده‌ای می‌توانند سرمایه‌گذاری کنند و عده‌ای دیگر در قانونگذاری کمک کنند و لازم است که همه مسایل را به صورت واضح و شفاف به مردم گفته شود.

وی با اشاره به ارتباط بی واسطه رئیس جمهور با مردم گفت: اگر مشکلی هست مردم باید در جریان قرار بگیرند و رئیس جمهور نیز ارتباط نزدیکی با مردم داشته باشد همان‌گونه که شهید رئیسی رفتار می‌کردند و مردم نیز با حضور در مراسم تشییع پرشکوه از ایشان قدردانی کردند.

مسلمی رعایت اخلاق را به عنوان یکی دیگر از انتظارات ریاست جمهوری نام برد و افزود: مسئله دیگری که باید در جامعه رعایت شود اخلاق و خودسازی است. در مسائل اجرایی ممکن است اعتراضاتی از سوی مردم باشد و رییس جمهور آینده باید با خویشتن‌داری و صبر با مردم برخورد کند و بین مسئولین و مردم پرده‌ای نباشد.

وی با اشاره به دوران مدیریت خود در جهاددانشگاهی افزود: در این مدت یکسال و نیم بسیاری از کارهایی که در جهاددانشگاهی انجام شده با استفاده از پیشنهادات مردمی بوده است و موفقیتی که در جهاددانشگاهی رخ داده به برکت همین تماس و ارتباط با مردم بوده است.

رئیس جهاددانشگاهی  با اشاره به حضور آیت الله رئیسی در مراسم سالگرد جهاددانشگاهی تصریح کرد: شهید رئیسی در سالگرد جهاددانشگاهی توصیه‌هایی را به جهاددانشگاهی کردند که یکی از آنها انتقال فناوری به کشور بود همچنین حمایت جهاددانشگاهی از نخبگان یکی دیگر توصیه‌های ایشان بود جهاددانشگاهی با داشتن بیش از ۲۰۰۰  شرکت دانش بنیان در زمینه اقداماتی را انجام داده است.

وی اظهار کرد: همچنین مهاجرت معکوس نخبگان یکی دیگر از توصیه‌های شهید رئیسی بود که ما در تلاشیم با ایجاد مراکز تحقیقاتی بزرگ به این توصیه جامه عمل بپوشانیم یکی از اقدامات در این زمینه راه اندازی مرکز ملی نخستیان است که در حوزه هوش طبیعی، هوش مصنوعی و رباتیک فعالیت خواهد داشت. تعدادی از دانشمندان ایرانی که در آمریکا هستند اعلام کردند که آمادگی همکاری با این مرکز را دارند که امیدواریم تا پایان سال بخشی از آن افتتاح شود و بستری برای جذب نخبگان داخل و خارج از کشور باشد.

نمایشگاه آبادیران

رئیس جهاد دانشگاهی هدف این نمایشگاه را محرومیت زدایی و برطرف کردن چالش‌های موجود در کشور ذکر کرد و گفت: این نمایشگاه در تلاش است تا توسعه پایداری در کشور ایجاد کند. این خوب است که رویدادی به صورت متمرکز به مناطق محروم توجه می‌کند؛ چرا که باید به مناطق محروم توجه ویژه صورت گیرد.

وی اضافه کرد: هدف ما از ابتدای انقلاب، محرومیت زدایی از مناطق محروم بوده است و این نمایشگاه می‌تواند این هدف را محقق کند. از سوی دیگر بسیاری از شرکت‌ها محصولاتی را به تولید رسانده‌اند که مورد نیاز بخش‌های روستایی و کشاورزان است و بسیاری از چالش‌هایی که کشاورزان در حوزه‌های محصولات و کاشت و برداشت مواجه هستند، به راحتی با روش‌های فناورانه قابل حل شدن هستند.

مسلمی با اشاره به برخی از دستاوردهای شرکت‌های دانش بنیان و فناور در این حوزه خاطرنشان کرد: یکی از این محصولات، پنل‌های خورشیدی است که به راحتی می‌توان برق منازل روستایی و مناطق دور افتاده را تامین کرد.

رئیس جهاد دانشگاهی با طرح این سوال که چرا نباید از این دستاوردها در کشور بهره برد، اضافه کرد: یکی از ویژگی‌های رویدادهایی همانند نمایشگاه آبادیران، متمرکز شدن بر حل مشکلات مناطق محروم با استفاده از دستاوردهای فناورانه یکی از ویژگی های رویدادهایی همانند نمایشگاه آبادیران، متمرکز شدن بر حل مشکلات مناطق محروم است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha