• شنبه / ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۰۵
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1403032617332
  • خبرنگار : 50024

معاون میراث فرهنگی البرز:

امکان بازدید از کاخ سلیمانیه در طول ایام هفته فراهم است

امکان بازدید از کاخ سلیمانیه در طول ایام هفته فراهم است

ایسنا/البرز معاون میراث فرهنگی البرز گفت: در حال حاضر امکان بازدید از کاخ سلیمانیه در طول ایام هفته فراهم است.

مهدی ارباب نیا در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به بازگشایی دائمی کاخ سلیمانیه اظهار کرد: با اتمام بخش زیادی از عملیات مرمت، درهای این بنای تاریخی در طول ایام هفته به جز تعطیلات رسمی و جمعه‌ها باز است.

وی ادامه داد: علاقه‌مندان برای بازدید از این کاخ زیبا و نقاشی‌های دیواری منحصر به فرد آن می‌توانند همه روز در ساعات اداری به این مجموعه مراجعه کنند.

امکان بازدید از کاخ سلیمانیه در طول ایام هفته فراهم است

وی توضیح داد: در تلاشیم ساعات بازدید از این مجموعه را افزایش دهیم و با تمهیداتی امکان بازدید گردشگران در ایام تعطیل را هم فراهم کنیم ولی با توجه به کمبود نیروی انسانی و امکانات فعلاً این شرایط مهیا نشده است.

معاون میراث فرهنگی البرز در پاسخ به زمان بازگشایی موزه این مجموعه گفت: اعتباراتی برای اصلاح رمپ برای تردد معلولین، ایجاد سنگ فرش جدید در فضای بیرونی این مجموعه و همچنین تکمیل سیستم حفاظتی آن تخصیص یافته که با پایان یافتن این پروژه‌ها موزه این مجموعه هم به بهره برداری می‌رسد.

ارباب نیا اضافه کرد: به نظر می‌رسد اگر مساله خاصی پیش نیاید این اقدامات تا پایان شهریور ماه به پایان برسد و بعد در ایام دهه فجر شاهد بهره برداری از موزه این کاخ هم خواهیم بود.

کاخ سلیمانیه مربوط به دوره قاجار بوده و امروزه در محوطه دانشکده کشاورزی کرج واقع شده‌است. این کاخ به دستور فتحعلی شاه قاجار بین سال‌های ۱۲۲۵ تا ۱۲۲۷ هجری قمری ساخته شده است. دومین پادشاه قاجار به مناسبت تولد سی و چهارمین فرزند خود (سلیمان میرزا) توسط محمد حسین خان نظام الدوله اصفهانی (صدر اصفهانی) ساخته شده است.

امکان بازدید از کاخ سلیمانیه در طول ایام هفته فراهم است

این بنای تاریخی به دلیل نقاشی‌های دیواری منحصر به فردی که توسط عبدالله خان نقاش باشی در تالار اصلی این مجموعه کشیده شده در سال ۱۳۲۷ با شماره ثبت ۳۷۰ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

در تالار این بنا دو نقاشی وجود دارد که یکی تصویر آقا محمد خان قاجار و دیگری فتحعلی شاه با اطرافیانش است.

تصویری که از آقامحمدخان توسط عبدالله‌ خان نقاش‌باشی روی یکی از دیوارهای این کاخ نقاشی شده، تنها تصویر منسوب و بسیار نزدیک به موسس سلسله قاجاریه است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha