• شنبه / ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۶:۰۰
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1403032617679
  • خبرنگار : 71938

مناظره انتخاباتی دانشجویی در استودیو منفی و پلاس

حیدرلو: جلیلی گفتمان شهید رئیسی را ادامه می‌دهد / علی‌نژاد: پزشکیان مشورت‌پذیر است

حیدرلو: جلیلی گفتمان شهید رئیسی را ادامه می‌دهد / علی‌نژاد: پزشکیان مشورت‌پذیر است

انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری ۸ تیر ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.با توجه به فرصت اندک تا روز رای‌گیری، علاوه بر کاندیداها و هوادارانشان که در نهایت توان از فرصت تبلیغات استفاده می‌کنند، ایسنا همانند اکثر رسانه‌ها در راستای عمل به فرمان رهبری جهت فراهم کردن زمینه‌های مشارکت و آگاهی‌بخشی، با رعایت عدالت اطلاع رسانی در مورد کاندیداها با انجام مصاحبه و برگزاری میزگرد و مناظره در این زمینه تلاش می‌کند.

ایسنا، بر همین اساس ، مسئولان دانشجویان ستادهای انتخابات سعید جلیلی و مسعود پزشکیان  کاندیداهای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری را برای مناظره انتخاباتی - دانشجویی به این خبرگزاری دعوت کرد تا با حضور در استودیو مثبت و منفی پلاس در موضوع انتخابات ۱۴۰۳  به بیان رویکردها و برنامه‌های کاندیداهای مطلوب خود پرداخته و با یکدیگر به مناظره‌ای بنشینند.

پیش از این پرویز امینی جامعه‌شناس و محمد صادق کوشکی استاد دانشگاه با حضورهایی جداگانه در استودیو منفی و مثبت پلاس ایسنا با محوریت انتخابات ۱۴۰۳ با خبرنگار ایسنا گفت وگو کردند

مشروح این مناظره را در ادامه می‌خوانید.

حیدرلو: جلیلی گفتمان شهید رئیسی را ادامه می‌دهد / علی نژاد: پزشکیان مشورت پذیر است

باید به امتداد عاقلانه ‌راه شهید رئیسی در دولت چهاردهم فکر کرد

به گزارش ایسنا، در ابتدای این مناظره که در خبرگزاری دانشجویان ایران برگزار شد، امین حیدرلو، مسئول دانشجویان ستاد انتخابات سعید جلیلی با تسلیت شهادت آیت الله رئیسی و همراهان ایشان درباره عملکرد رئیس جمهور شهید اظهار کرد: شهید آیت الله رئیسی تراز ریاست‌جمهوری را در کشور جا به جا کرد و بعد از شهادت ایشان با بحران وجود شخصیتی سیاسی برای اجماع سازی جریانات سیاسی در کشور و ادامه دادن راه شهید رئیسی مواجه شده‌ایم. نبود فضای انتخاباتی جذاب در کشور نیز به دلیل نبود چنین شخصیتی است. بنابراین حتما باید به امتداد عاقلانه ‌راه شهید رئیسی در دولت چهاردهم فکر کرد. آیت الله رئیسی انفعال دولت را در زمینه‌های مختلف کنار زد و درحال حاضر مردم به دنبال چنین شخصیتی در کشور هستند.

نباید روایتی فانتزی از دولت سیزدهم ارائه داد


ناعمه علی نژاد، مسئول دانشجویان ستاد انتخابات ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان هم با عرض تسلیت درگذشت آیت الله رئیسی درباره عملکرد ایشان عنوان کرد: نباید به جای مردم سخن گفت. عملکرد دولت شهید رئیسی باید از شخصیت ایشان جداسازی شود. اقشار مختلف مردم درحال حاضر مطالبات جدی در سطح جامعه دارند و این مطلبات نشان می‌دهد که عملکرد دولت سیزدهم در همه زمینه ‌ها مناسب نبود؛ بنابراین مخالف این موضوع هستم که رئیس جمهور آینده ادامه دهنده سیاست‌های شهید رئیسی در دولت سیزدهم باشد. در سال‌های اخیر شاهد عدم رونق میان دانشجویان کشور هستیم و این نشان دهنده سیاست‌ گذاری‌های دولت سیزدهم است. میزان مشارکت مردم در بزنگاه های سیاسی کشور نشان دهنده میزان رضایت آن ها از عملکرد دولت است. بنابراین نباید روایتی فانتزی از دولت سیزدهم ارائه داد.


مراد آقای پزشکیان از ادامه راه شهید رئیسی، چه بود!؟


حیدرلو در پاسخ به معاون ستاد انتخاباتی پزشکیان که مطرح کرده بود، دولت آینده نباید راه رئیس جمهور شهید را ادامه دهد، گفت:مراد آقای پزشکیان از بیان این مطلب که ادامه دهنده راه شهید رئیسی خواهد بود، چه بوده است؟ از سال ۹۲ گفتمانی در کشور روی کار آمد که معتقد بود برای خروج از بن بست اقتصادی باید به توافق با آمریکا و اروپایی‌ها رسید؟ اما این گفتمان مانند یک قمار بود. دولت آقای روحانی اگر تمرکز خود را بر رشد زنجیره‌های اقتصاد داخلی قرارمیداد، وضعیت کشور رو به بهبود می‌رفت. اما درحال حاضر ادعای آقای جلیلی همین موضوع است، یعنی فعال سازی اقتصاد داخلی با تکیه بر پایه‌هایی هم چون فعال سازی اقتصاد روستا. شهید رئیسی نهادها و سازمان‌های بهره ور و موثر در سیاست‌های اقتصادی را احیا کرد. معتقدم در دولت ایشان یک آوار برداری مشخص از انفعال دولت‌های سابق انجام شد. همچنین شهید رئیسی تقریبا با تمامی گروه‌ها و اقشار ثروت آفرین به طور مستقیم ارتباط برقرار کرد. یکی از این موارد، توجه جدی ایشان به نخبگان کشوری بوده است.اما برای دولت آقای روحانی تنها موضوع برجام اهمیت داشت.

حیدرلو: جلیلی گفتمان شهید رئیسی را ادامه می‌دهد / علی نژاد: پزشکیان مشورت پذیر است


وزیر علوم دولت آینده باید فراتر از یک مجری باشد


ناعمه علی نژاد هم با بیان این موضوع که دولت آقای پزشکیان قرار نیست مانند دولت آقای احمدی‌نژاد و آقای رئیسی ، موضوع خالص سازی را دنبال کند، عنوان کرد اگر قرار است به یک ثبات در ابعاد مختلف کشور برسیم باید یک برنامه مدون و چندساله داشت. عملکرد آقای جلیلی و دولت روحانی کاملا برای مردم مشخص است و نیاز به توضیح ندارد.

وی درباره فعالیت های دانشجویی در دولت سیزدهم گفت: انفعال شدیدی در فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی دانشجویان حاکم است. دانشجویان امروز از فعالیت ها و مسائل سیاسی به دور هستند و این نتیجه عملکرد نظام دانشگاهی و حراست آن‌هاست. اخراج برخی از اساتید دانشگاهی و جذب هیئت علمی نه چندان نخبگانی نیز به کرختی دانشگاه‌ها افزوده است ‌. باید از شعار زدگی دوری کنیم. همچنین بازگشت امید واستقلال به دانشگاه ‌ها و دانشجویان لازم است. وزیر علوم دولت آینده باید فراتر از یک مجری باشد.

حیدرلو: جلیلی گفتمان شهید رئیسی را ادامه می‌دهد / علی نژاد: پزشکیان مشورت پذیر است

جلیلی معتقد به مسئله محوری دانشگاه‌ها است

مسئول دانشجویان ستاد انتخاباتی سعید جلیلی با رد این موضوع که خالص سازی در دولت سیزدهم انجام شده است، اظهار کرد: در دولت آقای روحانی، شرکت ‌های دولتی به محلی برای جای گذاری مهره های خودی تبدیل شد که شهید رئیسی این نهادها و شرکت ها را به سوی بهره وری سوق دادند. نامزدهای ریاست جمهوری باید به طور شفاف به نخبگان، تصویری از آینده و تحلیلی از گذشته ارائه دهند. آقای پزشکیان در حوزه‌های اقتصادی تاکنون حرفی برای گفتن نداشته است و حتی اعلام کردند که در این باره نظر تخصصی ندارند. در باره دیگر موضوعات نیز به همین منوال بوده است. درحالی که آقای جلیلی به طور شفاف نظرات خود را از جمله درباره دانشگاه ‌ها بیان کردند. ایشان معتقد به مسئله محوری دانشگاه‌ها هستند. حتی آقای جلیلی نیز به برخی از عملکرد های دولت شهید رئیسی انتقاد داشته‌اند اما گفتمان ایشان و رویکرد ایشان را تایید کرده‌اند. تا زمانی که نامزدهای انتخاباتی تصویر روشنی از میزان مشارکت مردم در دولت آینده ارائه ندهند، میزان مشارکت افزایش پیدا نخواهد کرد. در نیمه دوم دولت آقای روحانی تقریبا دولت ایشان مدیریت کشور را رها کرده بود. اما در دولت سیزدهم شاهد تغییر رویکرد جدی در مدیریت کشور بوده‌ایم.

پزشکیان مشورت پذیر و قابل اعتماد است

علی نژاد نیز با ذکر این‌که «مسعود پزشکیان شخصیتی مشورت پذیر دارد»، گفت: آقای جلیلی همواره فعالیت جدی و چندساله برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری داشته‌اند. رویا فروشی به مردم امر درستی نیست. آقای پزشکیان نقش ریاست‌جمهوری را سکانداری و تصمیم گیری در سطح کلان می‌دانند. کسی می‌تواند مسیر کشور را به سمت درستی حرکت دهد که مشورت پذیر باشد و نگاه انقلابی و ضد انقلابی و اصول گرایی و اصلاح طلبی نداشته باشد. آقای احمدی نژاد ادعای فهم موضوعات اقتصادی را داشتند اما عملکرد خوبی نداشتند. آقای رئیسی نیز اقتصاد دان نبودند. از سوی دیگر آقای پزشکیان صادق است و نشان داده که مشورت پذیر و قابل اعتماد است. ایشان برنامه مشخصی برای توسعه ، عدالت، رفاه و دیگر مسائل مهم کشور دارند. با توجه به آشنایی ایشان با نهج البلاغه قطعا به محورهای عدالت و اجرای آن آگاه است. با توجه به عملکرد آقای جلیلی در مسائل خارجی  و با توجه به اینکه انتخابات آمریکا در پیش است آیا ایشان می‌تواند امنیت و اقتصاد ایران را تضمین کند ؟

حیدرلو: جلیلی گفتمان شهید رئیسی را ادامه می‌دهد / علی نژاد: پزشکیان مشورت پذیر است


 

پزشکیان نتوانسته جوانان مردد اصلاح طلبان را به مشارکت ترغیب کند

امین حیدرلو وضع سنگین ترین تحریم ها علیه ایران و رسیدن  بالاترین نقطه تورم را در دولت روحانی دانست و یادآور شد:  اصلاح طلبان تا کی می‌خواهند با رویا فروشی توافق با غرب، جوانان این جبهه را پای صندوق‌ها آورند ؟ آقای پزشکیان در چند روز گذشته موفق نشد تا جوانان مردد اصلاح طلبان را به مشارکت ترغیب کند.  نباید سطح مدیریت دولت را تا سطح مدیریت مدرسه پایین آورد. تمامی موضوعات دولت مانند اقتصاد ، تجارت و سیاست خارجی تحت مدیریت مستقیم رئیس جمهور است و باید به این موضوعات مشرف باشد. در حال حاضر شرایط ریسک و تعلل در سیاست خارجی را نداریم.
کسی موظف به شرکت در انتخابات برای افزایش میزان مشارکت نیست.

حیدرلو: جلیلی گفتمان شهید رئیسی را ادامه می‌دهد / علی نژاد: پزشکیان مشورت پذیر است


کسی موظف به شرکت در انتخابات برای افزایش میزان مشارکت نیست

فعال دانشجویی حامی پزشکیان با انتقاد از عملکرد شورای نگهبان در روند تایید صلاحیت ها اظهار داشت: تمامی گروه‌های سیاسی این حق را دارند تا در انتخابات نماینده خود را داشته باشند. کسی موظف به شرکت در انتخابات برای افزایش میزان مشارکت نیست. عملکرد شورای نگهبان و تایید صلاحیت‌ها باید بستر حضور همه اقشار و جریان ها را در انتخابات فراهم کند. شورای نگهبان در انتخابات های گذشته و انتخابات فعلی بر چه معیاری نامزدها را تایید و غیرتایید میکند؟ انتخاب آقای پزشکیان نیز توسط همین شورای نگهبان شکل گرفته و قطعا ایشان پارامترهای ریاست جمهوری را دارا بوده اند.

جلیلی تنها کسی است که صلاحیت جدی برای ریاست‌جمهوری دارد

مسئولان دانشجویان ستاد انتخابات سعید جلیلی در پایان انسجام ایجاد شده پس از شهادت شهید رئیسی را موجب افزایش مشارکت در انتخابات پیش رو دانست و عنوان کرد: در میان نامزدهای انتخاباتی تنها کسی که صلاحیت جدی را برای ریاست‌جمهوری دارد، آقای جلیلی است. آقای پزشکیان درحالی اظهار داشتند که تخصص اقتصادی ندارند که پیش تر نظریه بنزین ۲۰ هزار تومانی را ارائه کرده بودند. اگر اقای پزشکیان و حامیان ایشان امیدوارانه مردم را به مشارکت در عرصه های کشور دعوت کنند، جریان اصلاحات نیز مانند شهید رئیسی عاقبت بخیر خواهد شد.

جریان اصلاحات همواره مردم را به حضور در انتخابات تشویق کرده‌اند

علی‌نژاد نیز در پایان گفت: جریان اصلاحات همواره مردم را به حضور در انتخابات و رای آزادانه مردم تشویق کرده‌اند و امیدواریم انتخابات پیش رو فارغ از پیروزی یک جریان خاص به پیشرفت منافع ملی کشور کمک کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha