• شنبه / ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۶:۲۰
  • دسته‌بندی: پرورش
  • کد خبر: 1403032617729
  • خبرنگار : 71269

چشمان باز قبل از ازدواج، چشمان بسته بعد از ازدواج

چشمان باز قبل از ازدواج، چشمان بسته بعد از ازدواج

استاد دانشگاه سوره تهران در گفت‌وگو با ایسنا مطرح کرد: ازدواج سنتی به مراتب شانس موفقیت آن بیشتر است، به خاطر این که نظرات و تجربیات دیگران هم می‌تواند خیلی تاثیرگذار باشد. در گذشته این را بزرگان ما تاکید می‌کردند که تا قبل از عقد چشمان خود را باز کنید هر چی می‌توانید، بررسی و تحقیق کنید

به گزارش ایسنا، بحث همسرداری و نحوه برخورد زوجین با یکدیگر از جمله موضوعات مهمی است که در اسلام بسیار به آن تاکید شده است. برای بررسی این که  زوجین برای تداوم زندگی مشترک خود چه رفتارهایی را باید نسبت به همدیگر داشته باشند با آقای سید محسن میرطالبی استاد دانشگاه سوره تهران به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید:

نظر اسلام درباره همسرداری چیست؟

اتفاقا وقتی در اسلام به این موضوع نگاه می‌کنیم می‌بینیم که از پیامبر اکرم(ص) تا حضرات معصومین، همه آن‌ها تاکید زیادی روی این مسائل دارند. شما اگر در سیره معصومین نگاه کنید، می‌ببینید که رفتار پیامبر اکرم(ص) با دختر، داماد و همسران خود چگونه بوده است. یک روز سر کلاس بچه‌ها بحث چند همسری را مطرح می‌کردند من گفتم شما بیایید نگاه کنید یک‌سری اقتضائیات زمانی بوده است که آن روزها مسئله چند همسری مطرح بوده است. بحث هوسرانی و این نوع مسائل نبوده است. پیامبر ما صبح به صبح در خانه حضرت فاطمه می‌آمدند در می‌زدند و بر اهل خانه سلام می‌کردند. بحث حدیث کساء را نگاه کنید، چه قدر احترام متقابل به دختران و همسران در آن فضا موج می‌زند.

چند نمونه از این نظرات را در اینجا برای شما بیان می‌کنم. پیامبر (ص) می‌فرمایند: «هر چه ایمان بنده زیاد شود محبت او به زن و فرزندان بیشتر خواهد شد» شما ببینید چه ارتباطی بین ایمان ومحبت بین زن، شوهر و فرزندان است. یا در جایی دیگر حضرت فرمودند: «بهترین مردان امت من کسانی هستند که خشن و متکبر نباشند و بیشتر  به همسر و فرزندانشان محبت،احترام و نوازش کنند».
همچنین حضرت علی(ع) می‌فرمایند: «همیشه با همسرت مدارا کن و با نیکی همنشینی کن تا زندگی‌ات باصفا شود.» بنابراین اگر بخواهید یک زندگی باصفا، با آرامش و امنیت داشته باشید همه این‌ها از طریق پول کسب نمی‌شود.

این که ما فکر کنیم که اگر پول باشد همه چیز هست، این گونه نیست. خیلی مواقع شما می‌بینید پول هست، اما آرامش نیست. ممکن است آسایش باشد،که جنبه مادی دارد اما آرامش جنبه روانی دارد. در قدیم می‌گفتند عده‌ای دنبال آرامش می‌گردند، اما سر از آسایش درآوردند. بنابراین اگر آرامش بخواهیم این آرامش از طریق مسائل روحی و روانی کسب می‌شود، البته در کنار آن تا حدی که مقدور است تلاش هم باید باشد که این تلاش می‌تواند هم از طرف آقا و هم از سمت خانم باشد. این برای فضای خانواده بسیار مثبت است. برای این که من همسر خودم را تحت فشار قرار دهم که روز یا شب خود را متوجه نشود شب و روز برای درآمد بیشتر تلاش کند شاید آسایش فراهم کند اما آرامشی ایجاد نمی‌کند.
برخی افراد متمول که از نظر مالی فوق‌العاده توانمند هستند با اینکه در آسایش به سر می‌برند اما آرامش ندارند و مدام دنبال جایی می‌گردند که صمیمیت، آرامش و گفتگو باشد. ولی ممکن است با یک سفره حداقلی یا کوچک این آرامش ایجاد شود، بنابراین فراهم شدن آسایش، آرامش به همراه نمی‌آورد.

پیامبر اکرم(ص) در جای دیگری می‌فرمایند:« این گفتار مرد به همسرش که من تو را دوست دارم هرگز از قلب زنش بیرون نمی‌رود.»
یکی از مسائلی که وجود دارد و روانشناسان هم روی آن تاکید دارند این است که محبت و ابراز محبت باید بیان شود، نه این که بگوییم که وقتی که من دارم این کار را می‌کنم، طرف باید متوجه شود. این در حالی است که خیلی زمان‌ها باید این ابراز محبت بیان شود، گاها به کلام یا یک کادوی حداقلی.

در سیره ائمه این وجود دارد که می‌گویند اگر جایی می‌روید هدیه‌ای برای بچه‌ها، همسر و نزدیکان‌تان بخرید، این خود ایجاد محبت می‌کند. شما همیشه هدیه بگیرد اما لازم نیست هدیه به طور حتم با قیمت بالا باشد. در فرهنگ و دین ما اتفاقا تاکید شده است که همیشه این کار انجام شود، ولی به یک اندازه‌ معقول باشد و مداومت داشته باشد، این خودش ایجاد محبت و صمیمیت می‌کند.بنابراین دادن هدیه در فضای معاشرتی خانواده فوق‌العاده موثر است.

در یک جایی خوانده بودم این که خداوند دوست دارد کسی که روزی‌اش بیشتر شده، این روزی در فضای خانواده و دیده شود. برای مثال  حقوقم همیشه ماهی 15 میلیون تومان بوده است از این ماه بنا به شرایطی 2 میلیون تومان به آن اضافه شده است، این را پنهان نکنم خداوند بنا به شرایطی من را لایق دانسته است که مقداری روزی‌ام بیشتر شود.

خداوند دوست دارد که این برکت در فضای خانواده دیده شود و آن را پنهان نکنند. بگویند من مقداری حقوقم افزایش پیدا کرده است از این ماه یک‌بار بیرون می‌رویم. اگر این اتفاق بیافتد خداوند برکت را برای آن خانواده افزایش می‌دهد، اما اگر پنهان کنم این برکت را از من می‌گیرد و می‌گوید تو لیاقت آن را نداری. من این را به تو دادم که تو خرج خانواده، بچه‌ها و همسرت کنی، اگر این کار را انتقال بدهید این باعث می‌شود که روزی‌ات افزایش پیدا کند. تاکیدی که حضرات معصومین می‌کنند این است که خداوند خیلی دوست دارد که این روزی که افزایش پیدا کرده نمود و تغییر آن در خانواده دیده شود، اگر خوشحال شدی این خوشحالی را در فضای خانواده‌ات بیاوری  تا همسر و بچه‌هایت هم خوشحال شوند. گاها ما فکر می‌کنیم زرنگی است ولی چنین چیزی نیست. خدا تاکید کرده اگر تو خوشحالی را انتقال دادی به فضای خانواده من این خوشحالی را بیشتر می‌کنم  اما اگر  پنهان کردی من از زندگی‌ات می گیرم می‌بینم لیاقتش را نداری.

مسئله دیگری که زیاد اتفاق می‌افتد تهمت‌زدن است و حضرات معصومین نیز در این زمینه توصیه‌هایی فرمودند. امام صادق (ع) می‌فرمایند: « تهمت زدن به زنان پاکدامن از گناهان کبیره است.». در عصبانیت طرف حرفی را مطرح می‌کند که قطعا می‌داند که صحت ندارد به خاطر همین است که همیشه تاکید می‌شود که در هنگام عصبانیت سکوت بهتر از سخن گفتن است. سکوت باعث ایجاد تامل و تفکر به جای برخورد هیجانی و احساسی می‌شود. 
چرا ما فرهنگ عذرخواهی‌کردن را در فضای خانواده به حداقل رساندیم. باید در جایی که اشتباه کردم، خیلی راحت بگوییم اشتباه کردم سعی می‌کنم دیگر تکرار نشود، همسر و بچه‌ها هم یاد می‌گیرند این کار را انجام دهند تا این که بیایند بر اشتباه خود پافشاری کنند. این پافشاری می‌تواند عوارض ایجاد کند.

اسلام درباره شناخت زوجین قبل از ازدواج چه توصیه‌هایی دارد؟

بحث ازدواج اگر بخواهیم به آن بپردازیم، موضوعی طولانی است. اما نکته‌ای که باید بیان کنیم این است که باید در انتخاب‌مان خیلی دقت کنیم. این انتخاب باید توسط معرفی دوستان و آشنایان باشد. تاکید من این است که ازدواج سنتی به مراتب شانس موفقیت آن بیشتر است، به خاطر این که نظرات و تجربیات دیگران هم می‌تواند خیلی تاثیرگذار باشد. در گذشته این را بزرگان ما تاکید می‌کردند که تا قبل از عقد چشمان خود را باز کنید هر چی می‌توانید، بررسی و تحقیق کنید. از تجربیات دیگران و چیزهایی که روانشناسان تاکید دارند استفاده کنید. زمانی که ازدواج کردید آن موقع دیگر چشمانتان را ببندید. مواردی که در ازدواج باید مورد توجه قرار گیرد شامل هم سطح بودن، نزدیک بودن آرزوها و امیال، احترام به همدیگر، توجه کردن به فضای خانواده دوطرف می‌شوند. رعایت موارد فوق می‌تواند در ازدواج موفق خیلی موثر باشد.
نکته‌ای که وجود دارد این است که در بحث ازدواج خیلی تعجیل نکنیم و هیجانی و احساسی به آن نگاه نکنیم بلکه با دقت، صبر و حوصله و با مشاوره کردن از افراد متخصص و استفاده از نظرات آن‌ها گاها می‌بینیم که ازدواج‌های فوق العاده مفید، موثر و موفقی اتفاق می‌افتد.

اگر بخواهیم یک فضای بامحبت، گرم و صمیمیی و دور از خیانت و مسائل مختلف داشته باشیم باید این فضا را با رعایت مسائل مختلف در خانواده ایجاد کنیم. سعی کنیم معاشرت خوب، احترام به یکدیگر، گفتگو کردن و صبر داشته باشیم و مدارا کنیم. دنبال مچ‌گیری نباشیم، سعی کنیم مشکلات را مرتفع کنیم. گذشت در زندگی خود داشته باشیم گذشت خیلی مهم است بعضی‌ها می‌گویند اگر ما گذشت کنیم  طرف پرو می‌شود، در درصد پایینی این اتفاق می‌افتد، درصد بالایی این گذشت را درک می‌کنند که این گذشت از بزرگواری طرف مقابل ما بوده است. 

بنابراین سعی کند این شرایط را خودش هم ایجاد کند در زندگی خودش آدم باگذشتی باشد. بنابراین تاکیدمان روی این است اگر ما این مسائل را رعایت کنیم به مرور زمان عشق، علاقه ، محبت و صمیمیت بیشتر می‌شود در خیلی از جاها طرف فکر می‌کند اگر یک ساعت دیرتر به خانه بیاد همسرش چه قدر ناراحت می‌شود یا برعکسش فرد دیگری اگر دیرتر به خانه بیاید، همسرش فکر می‌کند خانه‌ آرام‌تر می‌شود، ما باید این علامت‌ها را نگاه کنیم.

ممکن است اوایل زندگی مسائل گوناگونی وجود داشته باشد ولی باید سعی کنیم به مرور زمان رفتار حسنه را در فضای خانه نهادینه کنیم. شاید دختر و پسری که تازه ازدواج کردند در مواجهه با مشکلات زود برافروخته شوند و مسائلی را نسبت به هم مطرح کنند، ولی توقع بر این است که به مرور زمان این‌ها به حداقل برسد و کاهش پیدا کند و حتی اگر لازم باشد با مشاورین متبحر و با تجربه جلسات مشاوره داشته باشند اگر مشاوره نبود با افرادی که در فضای خانواده بزرگ‌تر بوده و صاحب تجربه لازم هستند صحبت کند این صحبت و مشاوره را حتما با افرادی انجام دهد که نیت خوبی داشته باشند. همیشه به بچه‌ها می‌گویم دعا کنید کسانی سر راه زندگی‌تان باشند که آدم‌های خیرخواهی باشند و خیر برای شما بخواهند اگر چنین چیزی در شرایط مختلف در زندگی‌مان ایجاد شود قطعا خداوند کمک خواهد کرد حتما از خداوند بخواهیم در مناسک های مذهبی در نمازها و دعاهایمان شرایط مناسب و ماندگار در خانواده برای ما فراهم شود.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha