• سه‌شنبه / ۱۰ مهر ۱۴۰۳ / ۲۲:۱۵
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1403071008373
  • خبرنگار : 71661

اوکراین خسته است

اوکراین خسته است

اوکراین به این نتیجه رسیده است که بازگشت به مرزهای ۱۹۹۱ ممکن نیست و حتی سربازان این کشور در خط مقدم هم خواستار مذاکره با روسیه هستند.

به گزارش ایسنا، رسانه انگلیسی در مطلبی با استناد به اظهارات فرماندهان اوکراینی و منابع دیپلماتیک، گزارش داد: اوکراینی‌ها از جنگ خسته شده‌اند و دولت این کشور رفته‌رفته تمایل بیشتری به اعظای امتیاز ارضی به روسیه پیدا کرده است.

یک فرمانده اوکراینی به نام «میخائیلو تمپر» به فایننشال تایمز گفت: «در حال حاضر بیشتر به چگونگی نجات نیروهایم فکر می‌کنم. تصور این که دشمن را به مرزهای ۱۹۹۱ برگردانیم هم بسیار دشوار است.»

حتی سربازان خطوط مقدم اوکراین که زمانی به احیای تمامیت ارضی کشور خود امید داشتند، اکنون خواستار مذاکره با روسیه برای پایان دادن به جنگ هستند. «یوری»، یک فرمانده اوکراینی دیگر که در جبهه شرقی فعالیت دارد، می‌گوید از چشم‌انداز یک «جنگی ابدی» وحشت دارد.

یوری که پسرش هم سرباز ارتش اوکراین است، نگران است که نسل‌های آینده فرزندان او هم درگیر جنگی بی‌پایان باشند. از سوی دیگر، یک افسر اوکراینی که در لشکر مکانیزه ۷۲ اوکراین فعالیت دارد، می‌گوید: «اگر ایالات متحده منابع را قطع کند، کار ما تمام است.»

اوکراین خسته است
سربازان اوکراینی

به گزارش فایننشال تایمز، اوکراین به سمت تاریک‌ترین لحظه خود در این جنگ پیش می‌رود و ارتش این کشور در جبهه شرقی در حال شکست است. در این گزارش آمده است: «نیروهای روسی به‌طور بی‌وقفه پیشروی می‌کنند.»

وزارت دفاع اوکراین در تامین نیروهای باانگیزه و آموزش‌دیده به مشکل برخورده و نظام سربازگیری هم مشکلات فراوانی به وجود آورده‌ که موجب بروز تنش‌های اجتماعی زیادی شده است. این‌ها همه در حالی است که با حملات روسیه به نیروگاه‌های اوکراین و نزدیک شدن زمستان، این کشور در تامین برق، گرمایش و آب شهروندان خود با مشکل مواجه خواهد شد. «اولکساندر مرژنکو» رئیس کمیته امور خارجه پارلمان اوکراین می‌گوید: «جامعه خسته است.»

دولت به لزوم مذاکره پی برده است

از سوی دیگر، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین، تحت فشار فزاینده‌ای از سوی شرکای غربی خود است تا راهی به‌سوی یک توافق مذاکره‌شده پیدا کند. یک مقام ارشد اوکراینی به فایننشال تایمز گفت: «بیشتر بازیگران خواستار کاهش تنش هستند.»

«جرمی شپیرو» رئیس امور واشنگتن در شورای روابط خارجی اروپا می‌گوید دولت بایدن آگاه است که استراتژی کنونی‌اش پایدار نیست، زیرا غرب در حال شکست در جنگ است. او می‌گوید غرب سعی دارد راهی پیدا کند تا جنگ با تنش‌های کمتر و با شدت پایین‌تری ادامه پیدا کند.

بر اساس این گزارش، بزرگ‌ترین تهدید برای اوکراین این است که «دونالد ترامپ» نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا پیروز شده و سعی کند با تهدید به قطع کمک‌های نظامی و مالی، یک توافق صلح نامطلوب را به اوکراین تحمیل کند.

اوکراین خسته است
دیدار زلنسکی و ترامپ در نیویورک

در گزارش فایننشال تایمز آمده است: «شاید قدرتمندترین حامیان اوکراین در اروپا بخواهند این کشور را در جنگ نگه دارند، اما از قدرت تسلیحاتی کافی برای این کار را برخوردار نبوده و برنامه‌ای برای پر کردن جای خالی آمریکا ندارند.»

رئیس‌جمهور اوکراین که اخیراً برای شرکت در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک رفته بود، نتوانست در ۲ حوزه کلیدی دستاوردی برای کی‌یف داشته باشد: مجوز ایالات متحده برای استفاده از تسلیحات غربی در حملات دوربرد به خاک روسیه و پیشبرد طرح عضویت اوکراین در ائتلاف ناتو. بر اساس این گزارش، دولت بایدن در هر ۲ مورد مقاومت کرده و نگران است که این موضوع با ترغیب مسکو به تشدید درگیری‌ها، ایالات متحده و دیگر متحدان را مستقیماً وارد جنگ با روسیه کند.

آمادگی دولت برای اعظای امتیاز ارضی

رسانه انگلیسی به اشاره به وضعیت نامطلوب اوکراین در جنگ، گزارش داد طرح جدید کی‌یف موسوم به «نقشه پیروزی» نشان‌دهنده این است که اوکراین از اهداف کمال‌گرایانه‌ای مانند آزادی کامل خاک خود و بازگشت به مرزهای ۱۹۹۱ دست کشیده است؛ امری که به گفته یک مقام ارشد اوکراینی تلاشی برای تغییر مسیر جنگ و راضی کردن مسکو به مذاکره است.

چند دیپلمات اروپایی که در مجمع عمومی سازمان ملل حضور داشتند، با بیان اینکه تغییر ملموسی در لحن و محتوای بحث‌ها در مورد توافق احتمالی میان روسیه و کی‌یف به وجود آمده، می‌گویند مقامات اوکراینی به بحث درباره توافق آتش‌بس حتی در حالی که نیروهای روس در خاک این کشور هستند نیز راضی شده‌اند.

این منابع همچنین به فایننشال تایمز گفتند که وزیر امور خارجه دولت اوکراین در سفر اخیر خود به نیویورک از تمایل کی‌یف به ارائه امتیاز ارضی در ازای دریافت تضمین‌های امنیتی سخن گفته و لحن واقع‌گرایانه‌تری اتخاذ کرده است.

اوکراین خسته است
دیدار زلنسکی با «ینس استولتنبرگ» دبیرکل قبلی ناتو

خاک در ازای عضویت ناتو؛ شهروندان از جنگ خسته‌اند

به گزارش رسانه انگلیسی، این تغییر نگاه در میان مقامات اوکراین نمایان‌گر تغییر در اذهان عمومش شهروندان اوکراین است. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که در سال میلادی گذشته تنها ۳۳ درصد از اوکراینی‌ها خواستار مذاکره با روسیه بودند، اما در حال حاضر ۵۷ درصد از شهروندان این کشور می‌گویند اوکراین باید در مذاکرات صلح با روسیه شرکت کند.

علاوه بر این، نتایج نظرسنجی‌های اخیر همچنین نشان می‌دهند که تعداد مخالفان اعطای امتیاز ارضی به روسیه کاهش یافته است و امروز تعداد بیشتری از شهروندان اوکراین حاضرند در ازای پایان جنگ، به مسکو امتیاز بدهند. یک مقام ارشد غربی می‌گوید: «اعطای امتیاز ارضی در ازای عضویت ناتو تنها گزینه موجود است. همه این را می‌دانند، اما هیچ‌کس این را بلند نمی‌گوید... این تنها استراتژی روی میز است.»

یکی دیگر از مسائلی که کی‌یف را به مذاکره علاقه‌مند کرده است، مشکلات فراوان در طرح‌های سربازگیری است. بر اساس قوانین جدید، میلیون‌ها مرد اوکراینی مجبور به ثبت‌نام برای خدمت سربازی هستند و در صورت سرپیچی، با جریمه‌های سنگین روبرو می‌شوند. در عین حال، بسیاری از اوکراینی‌ها به‌طور تصادفی در ایستگاه‌های مترو یا قطار متوقف شده‌اند، به مراکز سربازگیری منتقل شده‌اند و با گذراندن یک دوره آموزشی کوتاه‌مدت، به خطوط مقدم اعزام شده‌اند.

اوکراین خسته است
ماموران سربازگیری در اوکراین اسناد مردان مشمول را بررسی می‌کنند

مدیر مرکز استراتژی اقتصادی مستقر در کی‌یف می‌گوید: «این توهین‌آمیز است و بدتر از این است که یک جنایت‌کار باشید، چون در آن صورت دست‌کم یک روند قانونی وجود دارد. مردم از این مسئله به ستوه آمده‌اند.» او می‌گوید دشمن واقعی اوکراینی‌ها در این جنگ روسیه است، اما مردم این کشور به‌همان اندازه از نیروهای فاسد و زورگوی سربازگیری می‌ترسند.

یک مقام اوکراینی می‌گوید: «مهم‌ترین چیز برای ما، تضمین‌های امنیتی مناسب است. در غیر این صورت، جنگ پایان نخواهد یافت و فقط جنگ دیگری را به وجود خواهد آورد.»

اوکراین در حالی به فکر اعطای امتیاز ارضی به مسکو در ازای عضویت در ناتو است که تعداد بسیار کمی از ۳۲ عضو این اتحاد نظامی با عضویت این کشور در وضعیت جنگی موافق هستند. به گزارش فایننشال تایمز، بدون برقراری یک آتش‌بس کامل و پایدار و ترسیم مرز مشخص روی نقشه برای تعیین مناطقی که شامل ماده دفاع متقابل ائتلاف ناتو می‌شوند، عضویت اوکراین در ناتو ممکن نیست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha