• یکشنبه / ۱۵ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۲۳
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1403071511393
  • منبع : بازار

هنر خوشنویسی و تایپوگرافی

هنر خوشنویسی و تایپوگرافی

تایپوگرافی به نوع خاصی از چیدمان خط اطلاق می‌شود که قابل چاپ و تکثیر است و بیشتر در زمره هنرهای کاربردی دسته‌بندی می‌شود. اما امروزه خوشنویسی بیشتر یک هنر تزئینی است و ماهیت کاربردی آن نسبت به گذشته ضعیف‌تر شده است.

به گزارش ایسنا به نقل از سایت تربچه، خوشنویسی یا کالیگرافی به معنی زیبانویسی یا نوشتن همراه با خلق زیبایی باقلم یا هرنوع ابزار خوشنویسی است. می‌توان گفت که خوشنویسی به‌صورت کاملا حرفه‌ای نوعی نوشتن خاص و منحصربه‌فرد است که در آن از نوع خاصی از قلم که جوهر را نگه می‌دارد و از پرهای طبیعی، نی، چوب بامبو یا فلز ساخته شده است، استفاده می‌شود.

تایپوگرافی یا هنر چینش حروف مجموعه‌ای از اصول و قواعد است که در طراحی و چینش حروف، کلمات و متون به کار می‌رود. در تایپوگرافی باید چینش حروف و کلمات را به گونه‌ای تغییر دهید که بتوانید با ایجاد تصویر پیام مورد نظر خود را به مخاطب برسانید. در تایپوگرافی ابتدا مفهوم متن با تصویر آن به مخاطب انتقال می‌یابد و سپس متن خوانده می‌شود تا انتقال پیام مورد نظر تکمیل گردد.

تایپوگرافی نقش مهمی در ارتباط بین فرستنده و گیرنده پیام دارد. این سبک هنری با انتخاب سبک، شکل و ساختار فونت، متن را خوانا، واضح و جذاب می‌کند. تایپوگرافی نیز پیام یا احساسات را به مخاطب انتقال می‌دهد و یکی از ابزارهای مهم زبان بصری است.

تفاوت های خوشنویسی و تایپوگرافی

تایپوگرافی با خوشنویسی اندکی تفاوت دارد. تایپوگرافی هنر افزایش یا کاهش فاصله بین حروف، جابجایی نقاط، برجسته کردن برخی از حروف در مقایسه با دیگر حروف و جابجایی خط فونت است. هدف از تایپوگرافی استفاده از حروف برای بهتر نشان دادن یک موضوع به بیننده است و تاثیری که در ذهن بیننده ایجاد می‌شود، تنها به دلیل برجستگی یک حرف در متن است.

در زبان فارسی با کم و زیاد کردن فاصله بین حروف یا برجسته‌تر کردن برخی حروف، ترکیب و زیبایی و از همه مهمتر خوانایی تغییر می‌کند. بنابراین typography در زبان فارسی با زبان‌های دیگر متفاوت است.

یکی دیگر از تفاوت‌های سبک تایپوگرافی یا حروف نگاری با سبک خوشنویسی اهمیت خوانایی اثر در typography است، اما در خوشنویسی خوانایی فدای زیبایی اثر می‌شود.

معرفی نمونه های تایپوگرافی

۲ نوع متفاوت هنر typography عبارتند از:

تایپوگرافی لایه باز

در تایپوگرافی لایه باز، می‌توانید بدون نیاز به مهارت‌های طراحی پیشرفته، عناصر طراحی مختلف را به سلیقه خود ویرایش و سفارشی کنید. این قالب‌ها به شما این امکان را می‌دهند که به‌سرعت و با کمترین هزینه، یک طراحی تایپوگرافی خلاقانه ایجاد کنید که توجه مشتریان را به خود جلب کند. با دسترسی به مجموعه متنوعی از طرح‌های تایپوگرافی باز، می‌توانید به‌راحتی و به‌سرعت پروژه‌های خود را پیاده‌سازی کرده و مشتریان بیشتری را به سمت کسب‌وکار خود جذب کنید.

هنر خوشنویسی و تایپوگرافی

تایپوگرافی وکتور

تایپوگرافی وکتور استفاده از گرافیک برداری مقیاس‌پذیر برای ایجاد و نمایش متن در قالب دیجیتال است و با استفاده از این ویژگی می‌توان اندازه متن را تغییر داد تا در هر اندازه‌ای بدون از دست دادن کیفیت نمایش داده شود.

معرفی نمونه خط‌های خوشنویسی

خوشنویسی یا خطاطی انواع مختلفی دارد که از لحاظ نحوه نوشتن با هم متفاوت هستند:

خط کوفی

خط کوفی یکی از قدیمی‌ترین انواع خوشنویسی است که امروزه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در تعریف تخصصی این خط می‌توان گفت خط کوفی خطی است که یک دانگ آن دور و پنج دانگ آن سطح است.

خط نسخ

خط نسخ از خط کوفی گرفته شده است. در تعریف تخصصی این خط می‌توان گفت که خط نسخ خطی است که دودانگ و چاردانگ سطح دارد و ارتفاع کلمات زیاد نیست و دارای کرسی است.

این خط به دلیل سهولت در خواندن و نوشتن، به‌تدریج جایگزین خط کوفی در نوشتن شد.

خط ثلث

این خط شباهت زیادی به خط نسخ دارد با این تفاوت که کلمات ارتفاع و پیچش بیشتری دارند و ممکن است چند کرسی نوشته شود.

خط ثلث دو دانگ دور و چهاردانگ سطح دارد. خط ثلث در خلق تابلوهای هنری، کتیبه‌نگاری آیات و احادیث و تزیین در معماری و بناها بسیار کاربرد دارد.

خط تعلیق

تعلیق، خطی فارسی و ایرانی، تلفیق دو خط توقیع و رقاع و سایر خطوط ایرانی پیش از اسلام است. خط تعلیق کاملا ایرانی است و در نگارش آن علامت‌های فتحه، کسره و ضمه به‌کار نرفته است.

کلمات و حروف در خط تعلیق یکنواخت نیستند و گاهی درشت و گاهی ریز نوشته می‌شوند. خط تعلیق دوایر زیاد و حروف مدور دارد و می‌توان آن را در ترکیب‌های متنوع و گوناگون به‌کار برد.

خط نستعلیق

نستعلیق یکی از شیوه‌های خوشنویسی فارسی است که بعد از خط تعلیق رواج یافت و به دومین خط خوشنویسی ایرانیان تبدیل گشت. علت پیدایش این خط را می‌توان نیاز به تندنویسی و راحت‌نویسی در امور منشی‌گری و بیش از آن، ذوق و نبوغ و خلاقیت هنرمندان ایرانی دانست. خط نستعلیق در خوشنویسی شعر کاربرد زیادی دارد.

هنر خوشنویسی و تایپوگرافی

سایت تربچه ، مرجعی برای طرح‌های گرافیکی

تربچه، یک پلتفرم تحت وب است که طرح‌های لایه باز گرافیکی در زمینه‌های مختلف تجاری و مذهبی همچون نقاشی خط، خوشنویسی شعر، نقوش اسلیمی و تذهیب، بنر، کارت ویزیت و تراکت ارائه می‌دهد.

جمع‌بندی

در زمینه طراحی گرافیک، typography نقش بسیار مهمی در انتقال پیام و ایجاد تصاویر جذاب دارد. به‌همین دلیل، دسترسی به جدیدترین و به روزترین طرح‌های تایپوگرافی می‌تواند به شما کمک کند تا از پروژه‌های خود بیشترین بهره را ببرید. در سایت تربچه با انواع طرح‌های این سبک هنری آشنا می‌شوید. با دسترسی به این فایل‌ها، می‌توانید از طرح‌های آماده لایه باز استفاده کنید و به سادگی اجزا و عناصر مختلف طرح‌ها را به دلخواه خود تغییر دهید.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha