• شنبه / ۲۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۷:۵۴
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1403072821713
  • خبرنگار : 50046

مصرف پایین لبنیات در ۲۵ درصد جوانان خراسان شمالی

مصرف پایین لبنیات در ۲۵ درصد جوانان خراسان شمالی

ایسنا/خراسان شمالی مدیر گروه بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی از پایین بودن مصرف لبنیات در ۲۵ درصد جوانان این استان خبر داد.

روح الله یزدانی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: علاوه بر آن مصرف لبنیات در ۳۳ درصد نوجوانان، ۳۴ درصد میانسالان و ۲۳ درصد سالمندان این استان پایین است.

وی با اشاره به اینکه مصرف لبنیات نقش بسیار مهمی در جلوگیری از پوکی استخوان دارد، افزود: کمبود کلسیم در بدن سبب ایجاد پوکی استخوان می‌شود.

یزدانی با بیان اینکه میزان کلسیم مورد نیاز هر فرد از طریق مصرف غذاها جذب می شود، ادامه داد: مصرف یک فنجان شیر کم چرب، ۱۸۰ سی سی ماست کم چرب و ۴۵ گرم پنیر کم چرب سبب می‌شود تا کلسیم مورد نیاز بدن جذب شود.

وی تاکید کرد: بیشترین تراکم استخوان‌ها تا سن ۳۰ سالگی اتفاق می‌افتد و بعد از آن باید از استخوان ها مراقبت کرد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در بروز بیماری پوکی استخوان هفت عامل تاثیرگذار است، بیان کرد: مصرف بی رویه گوشت، کافئین، نوشابه، الکل، نمک، سیگار و نداشتن فعالیت بدنی موجب بروز این بیماری می شود.

وی تاکید کرد: میزان بروز بیماری پوکی استخوان هم در مردان صورت می گیرد و هم در زنان اما میزان شیوع آن در زنان بیشتر است که به علت عواملی همچون فرزند آوری، کمبود ویتامین دی و ... صورت می گیرد.

مدیر گروه بیماری های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی تصریح کرد: در کشور از هر سه زن بالای ۵۰ سال یک نفر مبتلا به پوکی استخوان است و از هر پنج مرد بالای ۵۰ سال یک نفر دچار شکستگی استخوان می شود.

وی گفت: شکستگی بر اثر پوکی استخوان در سنین بالا خطرناک است چراکه تشکیل استخوان در سنین بالا خیلی دیر انجام می شود و از سوی دیگر پوکی استخوان در سنین بالا موجب خمیدگی افراد می شود.

یزدانی گفت: ویتامین D یکی از مهمترین ویتامین ها برای جلوگیری از پوکی استخوان است و از سوی دیگر مصرف آن توسط برخی از افراد جزو ضروریات است.

وی اظهار کرد: سالمندان بالای ۶۰ سال، افرادی که همیشه در خانه هستند و در معرض نور خورشید قرار نمی گیرند و افرادی که شکستگی های ناشی از ضربه های خفیف دارند باید این ویتامین را استفاده کنند.

به گفته این مسئول افراد با پوست تیره، زنان باردار و شیرده و افراد چاق نیز باید این ویتامین را مصرف کنند.

وی ادامه داد: ماهی، غذاهای دریایی، قارچ، زرده تخم مرغ از جمله غذاهایی هستند که سرشار از ویتامین D است، وجود این ویتامین در بدن سبب می شود تا جذب کلسیم بهتر صورت گیرد. موادی همچون حبوبات سرشار از کلسیم و منیزیم و فیبر بوده و قبل از مصرف باید خیسانده شود چراکه وجود ماده ای به نام فیتات در آن مانع جذب کلسیم می شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha