به گزارش ایسنا، امروز محمد شروین اسبقیان معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفهای وزارت ورزش و جوانان طی گفت و گویی اعلام کرد: «عنوان میشود که انتخاب سرپرست در اختیار وزیر نیست، در حالی که باید استناد کنم به مصوبه ۹۸/۷/۱۴ هیات وزیران و همچنین ۱۴۰۰/۲/۱۵ که طی این مصوبه وزیر ورزش به عنوان رییس مجمع انتخاب شده است و به استناد تبصره یک بند ۱۶ ماده ۱۳ این اختیار را دارد در صورتی که رییس فدراسیون برکنار و یا ۳ ماه غایب شود و بیش از ۳ ماه در مجامع حضور نداشته باشد، رییس مجمع که همان وزیر ورزش است سرپرست تعیین کند؛ در دورههای قبلی نیز اتفاق افتاده که وزیران مختلف وزارت ورزش و جوانان سرپرست فدراسیونها را انتخاب کردند و این مغایرت با قانون ندارد. شاید دوستان به آیین نامه وثاقت و امانت اشارهای داشته باشند که البته این آییننامه، آیین نامه بالادستی نیست. آییننامه وثاقت و امانت را وزارت ورزش به فدراسیونها ارسال میکند و از اختیارات وزیر ورزش است. امروز که سرپرست را مشخص کردیم، بلافاصله ثبت نام از کاندیداها و مراحل تایید صلاحیتها آغاز میشود و در یک زمانبندی مشخص، تلاش خواهیم کرد تا رییس فدراسیون توسط اعضای مجمع مشخص شود.»
وی همچنین بیان کرد: وزیر ورزش سرپرستی را نوعی بلاتکلیفی عنوان میکند و تاکیدشان بر این است که باید در یک زمانبندی مشخص ثبتنام از کاندیداها را شروع کنیم و طی ۶۰ روز وضعیت رییس فدراسیون تعیین و تکلیف شود. با حضور دنیا مالی و با بررسیهای صورت گرفته، در نهایت تصمیم بر این شد که دوره ۴ ساله روسای فدراسیونهای ورزشی که به اتمام رسید، سرپرست توسط رییس مجمع تعیین شود.»
به گزارش ایسنا، این اظهارات اسبقیان در مواردی قابل تامل است. در ابتدای امر باید اشاره کرد که مورد اعلام شده از سوی معاون وزیر ورزش، تبصره ۱ بند ۱۶ ماده ۱۳ نیست و این مورد به تبصره ۱ ماده ۱۳ اساسنامه فدراسیون های ورزشی باز می گردد.
اما نکات بسیار مهم در مورد اظهارات معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای وزارت ورزش و جوانان چیست؟ اینکه بند ۱ ماده ۱۳ اساسنامه فدراسیون های ورزشی چه می گوید؟ اینکه تحت چه شرایطی از سوی رییس مجمع، امکان انتصاب سرپرست وجود دارد؟ آیا آیین نامه وثاقت بدون تصویب هیات رییسه و مجمع فدراسیون های ورزشی، قانونی است؟
بر اساس تبصره ۱ ماده ۱۳ اساسنامه فدراسیون های ورزشی «در صورتی که رییس فدراسیون عزل یا مستعفی شده و یا غیبت بیش از سه ماه داشته و یا به موجب آرای مراجع ذی صلاح منع ادامه فعالیت داشته باشد، رییس مجمع میتواند سرپرست فدراسیون را تا زمان تشکیل مجمع عمومی (حداکثر ظرف مدت شش ماه) تعیین کند.
بنابراین طبق بند ۱ ماده ۱۳ اساسنامه فدراسیون های ورزشی، شرایط تعیین سرپرست از سوی رییس مجمع به صراحت اعلام شده و در اساسنامه اعلام نشده است که پس از دوره چهارساله رییس مجمع می تواند سرپرست را تعیین کند!
دیگر موضوع قابل اشاره در مورد اینکه به چه علت، هیات دولت به صراحت ریاست مجمع را که وزیر ورزش و جوانان است در متن اصلی اساسنامه ذکر نکرد و در پیوستی به صورت ماده واحده ابلاغ کرد. دلیل این کار حساسیتی بود که نسبت به فدراسیون های المپیکی وجود داشت تا چالشی در این خصوص ایجاد نشود.
بر اساس بند هفتم پیوست ۷ بندی اساسنامه فدراسیونهای ورزشی: وزارت ورزش و جوانان مسئولیت نظارت بر اجرای این تصویب نامه و اساسنامه فدراسیون های ورزشی آماتوری جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون های ورزشی را بر عهده خواهد داشت. وزیر ورزش و جوانان به عنوان رییس مجمع عمومی تعیین و احکام اعضای هیئت رییسه فدراسیون توسط رییس مجمع صادر می شود. (موضوعی که در اساسنامه قید نشده و در پیوست هفت بندی آمده است)
بخش دوم صحبت های معاون وزیر ورزش و جوانان به موضوع دستورالعمل شرایط اختصاصی نامزدهای دارای شرایط وثاقت و امانت باز می گردد. اسبقیان اعلام کرده است که آییننامه وثاقت و امانت را وزارت ورزش به فدراسیونها ارسال میکند و از اختیارات وزیر ورزش است اما تبصره ۲ ماده ۱۴ اساسنامه فدراسیون های ورزشی چه می گوید؟
طبق تبصره ۲ ماده ۱۴ اساسنامه فدراسیون های ورزشی «دستورالعمل شرایط اختصاصی نامزدهای دارای شرایط وثاقت و امانت، نحوه ثبت نام و رای گیری برای داوطلبان پست های هیات رییسه در مرتبه اول با تصویب هیات رییسه و پس از برگزاری اولین انتخابات فدراسیون به پیشنهاد هیات رییسه و تصویب مجمع عمومی تعیین و ابلاغ می شود.»
موضوع بسیار مهم دیگر اینکه طبق ماده ۴ دستورالعمل شرایط اختصاصی نامزدهای دارای شرایط وثاقت و امانت، اطلاع رسانی موضوع ثبت نام از داوطلبان احراز پست ریاست فدراسیون و سایر اعضای هیات رییسه منتخب مجمع، ۱۲۰ روز قبل از اتمام دوره ریاست یا پایان دوره سرپرستی فدراسیون از طریق درج اطلاعیه ثبت نام در یکی از روزنامه های کثیرالانتشار ورزشی و سایت فدراسیون و مکاتبه با اعضای مجمع باید مدنظر قرار گیرد.
به طور حتم هیچکس مخالف برگزاری انتخاباتی سالم، شفاف و اصولی نیست و اما برگزاری چنین انتخاباتی بدون رعایت مقررات به چالش های ورزش کشور اضافه خواهد کرد و به نظر می رسد وزارت ورزش و جوانان در این خصوص شتابزده عمل کرده و بهتر است با طی روند قانونی، لحاظ تغییرات مدنظر و اخذ مصوبات لازم، بهترین تصمیم اتخاذ شود تا هیچ گونه حرف و حدیثی در این خصوص باقی نماند.
انتهای پیام
نظرات