• سه‌شنبه / ۴ دی ۱۴۰۳ / ۱۶:۱۴
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1403100403028
  • خبرنگار : 50976

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش:

فضای تدریس باید منجر به یادگیری فعال دانش‌آموزان شود

فضای تدریس باید منجر به یادگیری فعال دانش‌آموزان شود

ایسنا/فارس دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه رئیس جمهور توجه و تأکید ویژه‌ای بر آموزش و پرورش دارد، گفت: فضای تدریس در کلاس‌ها باید منجر به یادگیری فعال دانش‌آموزان شود.

محمود امانی طهرانی، امروز ۴ دی‌ماه در دومین همایش ملی درس پژوهشی و درس‌کاوی در شیراز، با بیان اینکه رئیس جمهور به آموزش و پرورش توجه دارد و مشخصا بر ۲ موضوع حل مشکل فضای آموزشی و بهبود کیفیت تدریس دست گذاشته است، گفت: به پیشنهاد رئیس جمهور، فضای تدریس در کلاس‌ها باید منجر به یادگیری فعال دانش‌آموزان شود، به گونه‌ای که بچه‌ها در کلاس تیم شوند و مشارکت فعالانه در روند تدریس و یادگیری داشته باشند.

وی اظهار کرد: رئیس جمهور در تحقق این هدف نیز به طور مشخص بر روش تدریس، چینش فیزیکی کلاس و استفاده از فناوری تأکید دارد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تصریح کرد: معلمان باید برای همان شرایطی که در کلاس درس با آن روبرو هستند، ایده داشته باشند؛ برخی کلاس‌ها بسیار شلوغ هستند، برخی چند پایه است و برخی کاملاً برخوردار به شمار می‌روند.

وی در ادامه سخنان خود بیان کرد: به دنبال الگوی مناسب نیستیم بلکه به دنبال نمونه‌های مناسب هستیم و باید تنوع‌ها را به رسمیت بشناسیم.

امانی طهرانی با اشاره به اهمیت درس‌کاوی و درس‌پژوهی در بهبود کیفیت تدریس و فضای کلاسی، گفت: کار ما در درس‌پژوهی احیای کلاس درس است و در این مسیر طراحی، اجرا و تغییر اتفاق می‌افتد تا نمونه‌ها و دانشی جدید خلق شود.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اظهار کرد: برای بهبود فضای کلاس، راهی جز درس‌کاوی و درس‌پژوهی نداریم؛ باید وارد عرصه واقعی کلاس‌های درس شد تا کلاس با ما سخن بگوید؛ این یک مسیر تضمین شده برای توسعه حرفه‌ای است که امتحان خود را برای بهبود فضای تدریس پس داده است.

وی افزود: دانش‌آموزان کلاس باید اشتیاق یادگیری و لذت کشف را بچشند و همه این‌ها منوط به این است که سناریوهای خوبی برای کلاس نوشته و ظرفیت‌های آن‌ها به کار گرفته شود.

امانی طهرانی بیان کرد: درس‌پژوهی دشوار نیست اما به قله‌های بسیار بلندی در بهبود آموزش و پرورش دانش‌آموزان می‌رسد، درس‌کاوی و درس‌پژوهی یک جریان اصیل و عمیق است و معلمان فعال در این زمینه به دنبال دریافت گواهی و تقدیرنامه نیستند.

وی تصریح کرد: دبیرخانه کشوری درس‌پژوهی و درس‌کاوی امروز با حضور معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در این همایش رسمیت یافته و نباید الگوی توسعه خود را که دلدادگی و فعالیت در آن موج می‌زند را فراموش کند. 

امانی طهرانی بیان کرد: فارس اولین استانی است که اهمیت درس‌پژوهی را درک کرده، برای آن مایه گذاشته و چراغ آن را روشن نگاه داشته است.

وی تصریح کرد: در این نشست، پوشه‌ای حاوی صورت وضعیت دقیق فضای آموزشی هر استان به استانداران تحویل داده شد که از مدارس کانکسی و سنگی گرفته تا پرتراکم‌ترین نقاط شهرها را شامل می‌شود.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: از استانداران خواسته شده تا برنامه دقیق و عملیاتی خود را برای رسیدن به وضعیت مدنظر برای استان خود را ارائه کنند.

به گزارش ایسنا به نقل روابط عمومی آموزش و پرورش فارس، در دومین همایش درس‌کاوی و درس‌پژوهی که به میزبانی آموزش و پرورش فارس در شیراز برگزار شده، معلمان و کارشناسان آموزشی از سراسر کشور، تجربیات خود را بیان کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha