به گزارش ایسنا، موزه بریتانیا در تصمیم خود برای نگهداری از مرمرهای پارتنون مصمم است؛ این را یکی از اعضای جدید هیات امنای موزه میگوید.
دکتر تیفانی جنکینز، تاریخدان و نویسنده کتاب «نگه داشتن مرمره»، یکی از انتصابهای جدیدی است که بحثهای فرهنگی و تاریخی را برانگیخته است. او به همراه کلودیا وینکلمن، مجری و نویسنده تلویزیونی، لرد فینکلشتاین، مشاور سابق نخستوزیر، تاریخدان و پادکستر تام هالند و مارتا کیرنی، گوینده سابق اخبار رادیو بیبیسی، برای یک دوره چهارساله به هیات امنای موزه بریتانیا پیوستهاند. جورج آزبورن، وزیر سابق خزانهداری حزب محافظهکار، ریاست این هیات را بر عهده دارد.
مرمرهای پارتنون، که به مرمرهای الگین نیز معروفاند، مجسمههای باستانی یونانی هستند که زمانی معبد آکروپلیس در آتن را تزئین میکردند. این آثار بین سالهای ۱۸۰۱ تا ۱۸۱۵ توسط لرد الگین، سفیر بریتانیا در امپراتوری عثمانی، از معبد جدا شدند. او ادعا کرد که اجازه این کار را داشته، اما هیچ سند معتبری برای اثبات این ادعا پیدا نشده است.
به گزارش گاردین، این مجسمهها در سال ۱۸۱۶ توسط موزه بریتانیا خریداری شدند، اما از دهه ۱۹۸۰ مالکیت قانونی آنها مورد اختلاف بوده است.
تیفانی جنکینز در کتاب خود با عنوان «نگه داشتن مرمرها: چگونه گنجینههای گذشته به موزهها رسیدند… و چرا باید آنجا بمانند»، به بررسی عوامل پشت پرده نبردهای پرسر و صدا برای بازگرداندن آثار موزهها به منظور جبران اشتباهات تاریخی پرداخته است.
دیدگاههای او با نظرات دکتر آلیس رابرتس، تاریخدان و مجری مشهور، در تضاد است. رابرتس اخیرا در حال فیلمبرداری مجموعهای درباره یونان باستان برای کانال ۴، با لینا مندونی، وزیر فرهنگ یونان، دیدار کرده است.
رابرتس پیشتر به رادیو تایمز گفته است: «آنها باید به آتن بازگردانده شوند. این مقایسه کاملا مناسبی نیست، اما تصور کنید اگر بخشهای مهمی از استونهنج در اختیار کشوری دیگر بود و آنها از بازگرداندن آن خودداری میکردند، ما در انگلستان چقدر ناراحت میشدیم. اما در واقع این بحث عمیقتر از این است. نیاز فوری به شناسایی برخی از اقدامات مشکوک گذشته وجود دارد که اغلب با تاریخ استعمار همراه بودهاند.»
ماه گذشته، کنستانتینوس تسولاس، که از مدافعان سرشناس بازگرداندن مرمرهاست، به عنوان رئیسجمهور جدید یونان انتخاب شد. تسولاس، که پیشتر وزیر فرهنگ بود، نقش کلیدی در احیای تلاشها برای بازپسگیری این مجسمههای ۲۵۰۰ ساله ایفا کرده است.
تا همین اواخر، پاسخ بریتانیا بر این اساس بود که انتقال این آثار قانونی بوده و موزه بریتانیا امنترین محل برای نگهداری آنهاست. اما در سالهای اخیر، این استدلال تغییر کرده است، زیرا یونان از ادعای مالکیت صرف فراتر رفته و اکنون مسئله را به عنوان «اتحاد مجدد» مطرح میکند، که شامل به اشتراک گذاشتن این میراث است.
این نگرش توسط میتسوتاکیس، نخستوزیر یونان، تأکید شده است. او پیشنهاد کرده است که هنر میتواند در کشوری دیگر نگهداری شود بدون اینکه اهمیت خود را از دست بدهد. اما در سال ۲۰۲۳، ریشی سوناک، نخستوزیر وقت بریتانیا، در آخرین لحظه دیدار با میتسوتاکیس را لغو کرد، اقدامی که به عنوان تلاشی برای اجتناب از این موضوع تفسیر شد.
انتهای پیام
نظرات