وارد محوطه تاریخی شهرداری بندرانزلی که میشوی، نرسیده به بنای موزیک جیگا (حافظیه) کلبه کاهگِلی گالی پوش از همان نشانههایی که تخیّلت را به گیلان قدیم میبرد و احساس لطیف طبیعت بکر، جنگل، شالیزار و عطر بهار نارنج را برایت تداعی میکند نظرت را جلب میکند که این روزها میزبان نمایشگاهی از دستسازههای هنرمند انزلیچی شده است هنرمندی که با استفاده از بطریهای بازیافتی، سازههای زیبایی خلق کرده؛ از فک خزری تا مرال هیرکانی را میتوان در بین آثار او مشاهده کرد.
در این رویداد نمایشی مجید آقابالازاد، هنرمند انزلیچی با خلق و نمایش سردیسها و تندیسهایی زیبا که سرشار از شگفتی و احساسبرانگیز هستند هنر خود را با بازدیدکنندگان به اشتراک گذاشته است.
آثاری از جمله تندیس استاد کلهر که به جای آرشه با سر انگشتان کمانچه مینوازد، فُک در حال انقراض کاسپین، فیل ماهی راسته تاس ماهیان کاسپین، سردیس مرال زیبای جنگل هیرکانی را در این نمایشگاه میتوان دید.
مجید آقابالازاد در حاشیه این نمایشگاه در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: به موازات داستاننویسی و انتشار مجموعه داستانی، بر اساس تجربه و علاقهای که به کار عملی و هنری داشتم به طور غیرارادی وارد عرصه ساخت آثار حجمی شدم و با بطریهای بازیافتی طی۳ سال اخیر نزدیک ۱۰۰ اثر تولید کردم که بیشتر آنان قابلیت عرضه حرفهای و نمایش عمومی را دارند.
وی که متولد هفتم خرداد سال ۱۳۳۹ در یک خانواده نظامی است، در معرفی بیشتر خود افزود: به اقتضای شغل پدر در زنجان متولد شدم ولی خاطرات نوستالژیک کودکی ام اقامت در مراغه بود که در نهایت سال ۱۳۵۰ به موطن اصلی پدری بندرانزلی نقل مکان کردیم.
آقابالازاد با تاکید بر اینکه در میانسالی به مدد هنر و با خلق داستانهای کوتاه و ساخت مجسمه به آرامش نسبی رسیدهام، گفت: هر چند عشق به نوشتن از دوران کودکی همراهم بود ولی بعدها به دلیل مسئولیت زندگی و تلاش معاش برای آینده فرزندانم، فرصت کافی برای پرداختن به علاقهمندیهای خود را نداشتم و الان که فرزندانم به سرو سامان رسیدند فرصت دنبال کردن علاقهمندیهایم را غنیمت میدانم.
این هنرمند با بیان اینکه پیش از تولید آثار حجمی و مجسمههای بازیافتی ۲ مجموعه داستانی به چاپ رسانده و کتاب سومش نیز در آستانه انتشار است، تاکید کرد: حتی انتشار کتاب ها هم اتفاقی پیش آمد. سالها دست نوشتهها و اتود داستانها را بر روی کاغذهای باطله و حاشیه روزنامه و نشریات ثبت میکردم که با پیشنهاد همسر و همدم وفادارم همه آن تکه اوراقها را در یک کلاسور اهدایی تجمیع و در ادامه تشویق و حمایت دوستانم که اولین مخاطبین و شنونده داستانکهایم بودند به چاپ و انتشار نخستین مجموعه داستانی با عنوان پدر و مادرها هم گاهی گم می شوند، منتج شد.
آقابالازاد گفت: برای تولید آثار حجمی، الگو و طرح ترسیمی از قبل ندارم. برای شکل گیری و ساخت سازه هنری بر اساس ایده ذهنی ابتدا به طور مفصل در مورد سوژه و یافتن تصاویر متعدد از زوایای متفاوت آن جستجو میکنم و بعد بر اساس تصویر ذهنی سوژه و قابلیت متریال دسترس، کارم را آغاز میکنم.
وی با اشاره به اینکه هر طرح ممکن است ۲ تا ۶ ماه طول بکشد تا از نتیجه کار راضی شوم، افزود: شکل و سطوح بطریهای مورد استفاده در مقابل حرارت مستقیم اصلا مقاوم نیستند و تنها با برش بخشهایی از بدنه بطریها، قطعات پازلی بریده شده با حرارت نوک هویه به هم دوخته می شوند تا سازه فرم بگیرد و ذکر این نکته که تمام ابزار کار ساخت فقط شامل یک چاقوی آشپزخانه، یک دستگاه هویه و قیچی است خالی از لطف نیست.
آقابالازاد با اشاره به تجربه شرکت در نمایشگاهها گفت: ماه پایانی دو سال قبل بخشی از آثار حجمی در کافه هنری سیستپ غازیان بندرانزلی به نمایش در آمدند و در ابتدای فصل سوم با سه سازه حجمی در نمایشگاه مشترک با هنرمندان دیگر در تالار آیینه تهران شرکت داشتم.
وی تصریح کرد: ذات انسان در دیده شدن است. هر چند برای من، نفس عمل رسیدن به آرامش است ولی مشاهده جذابیت سازه در چشمان مخاطب و بیننده انگیزه مضاعف برای ادامه کار را فراهم میکند ضمن آنکه منافع مادی از طریق فروش آثاردر زمان برپایی نمایشگاه، فرصت و انگیزه بیشتری به خلق آثار به هنرمند میدهد که انکارناپذیر است و متاسفانه این امر تاکنون محقق نشده است.
گفتنی است، این ضیافت هنر و خلاقیت از اول فروردین سالجاری تا سیزدهمین روز فصل بهار از ساعت ۱۰ صبح تا ساعت ۹ شب پذیرای هنردوستان است.
انتهای پیام
نظرات