به گزارش ایسنا، ایران در بهار ۱۴۰۴ شاهد برگزاری یکی از بزرگترین رویدادهای تجاری خود بود؛ "ایران اکسپو ۲۰۲۵" نه تنها به نمایش توانمندیهای صادراتی کشور اختصاص داشت، بلکه به آوردگاهی برای دیپلماسی اقتصادی نیز تبدیل شد.
صبح امروز، امیر روشن بخش قنبری - معاون کسبوکارهای بینالمللی سازمان توسعه تجارت - در یک گفتوگوی تلویزیونی با بیان اینکه در این نمایشگاه برای نخستین بار هیاتهایی از ۲۳ کشور اروپایی شرکت کردند که نشانهای روشن از توسعه تعاملات تجاری ایران با بازارهای غربی است، اظهار کرد: با برگزاری بیش از ۶۰۰ جلسه دوجانبه میان تجار ایرانی و خارجی در طول پنج روز نمایشگاه، را میتوان به عنوان بستری برای آغاز مذاکرات رسمی و شکلگیری تفاهمنامهها و قراردادهای تجاری معرفی کرد. بیش از ۱۳۰ مقام ایرانی و خارجی از جمله وزرا، معاونان و رؤسای اتاقهای بازرگانی نیز در این رویداد حضور داشتند.
وی افزود: نمایشگاه ایران اکسپو امسال، نهتنها از منظر حجم بازدید، بلکه در بعد محتوایی نیز گام بلندی برداشت. برگزاری ۵۰ همایش تخصصی در حوزههای مختلف و بازدید روزانه هزاران نفر از سامانههای نمایشگاه، از گستردگی و تأثیرگذاری این رویداد حکایت دارد.
این مقام مسئول در سازمان توسعه تجارت ضمن اشاره به چالشهای زیرساختی، کمبود ظرفیت هتلها و مشکلات لجستیکی را موانعی دانست که باید برای ارتقاء سطح میزبانی کشور در رویدادهای بینالمللی برطرف شود و گفت: همچنین لزوم ارتقای استانداردهای حملونقل، بهویژه در بخش ریلی، باید مورد توجه قرار گیرد که در این زمینه، مذاکره با کشورهای مختلف جهت تقویت این حوزهها صورت گرفت.
معاون سازمان توسعه تجارت تاکید کرد: کار اصلی ما پس از نمایشگاه آغاز میشود؛ نقش رایزنان بازرگانی ایران در کشورهای مختلف برای پیگیری و اجراییسازی توافقات بسیار مهم است؛ سازمان توسعه تجارت آماده است با حمایت از تجار، مسیر بستن قراردادهای تجاری واقعی را هموار کند.
روشنبخش قنبری در پایان "ایران اکسپو" را نه صرفاً یک نمایشگاه، بلکه بستر همگرایی اقتصادی منطقهای و جهانی دانسته و افزود: این رویداد به شکلی ملموس میتواند سهم صادرات غیرنفتی ایران را افزایش دهد؛ موضوعی که در سال سرمایهگذاری برای تولید، اهمیت دوچندان یافته است.
انتهای پیام
نظرات