راضیه آذرنیا در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: در عصر دیجیتال، فضای آنلاین به یکی از مهمترین منابع اطلاعاتی برای افراد در سراسر جهان تبدیل شده و مردم برای کسب اطلاعات درباره سلامت، بیماریها، روشهای پیشگیری و درمان، به طور فزایندهای به اینترنت و شبکههای اجتماعی مراجعه میکنند.
وی افزود: بیماری سرطان، به عنوان یکی از چالشهای بزرگ سلامت جهانی، موضوعی است که توجه بسیاری را در فضای آنلاین به خود جلب کرده است بر همین اساس بررسی و تحلیل حجم متناسبی از دادههای منتشر شده توسط کاربران میتواند نشان دهد که آنها درباره سوژههایی که برای ما مهم هستند، چه میگویند و چگونه رفتار میکنند.
مدیر مرکز افکار سنجی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی گفت: با اتخاذ چنین رویکردی، محتواهای مرتبط با موضوع بیماری سرطان را از دریچه کلاندادههای فضای آنلاین مورد تحلیل و بررسی قرار دادهایم؛ در این تحقیق، ۱۹ هزار و ۷۰۴ پست تلگرامی، ۲۹ هزار و ۲۵۵ پست اینستاگرامی و ۱۵ هزار و ۲۰۳ پست توییتری مرتبط با بیماری سرطان را که در نیمه دوم سال ۱۴۰۳ منتشر شدهاند، استخراج و تحلیل شد.
وی خاطرنشان کرد: متنهای این پستها بهلحاظ محتوای کلی، موقعیت جغرافیایی و نوع بیماری سرطان دستهبندی شدهاند، برای تحلیل شبکه روابط بازنشرهای توییتها نیز از نرمافزار گفی استفاده شده و خوشهبندی اکانتهای توییتری بر اساس الگوریتم اجتماعیابیِ لووین انجام شده است، همچنین، برای تحلیل میزان تغییرات در طی زمان، دادههای هفت سال گذشته مورد تحلیل روندی قرار گرفتهاند.
آذرنیا افزود: برخلاف اینستاگرام و تلگرام، محتواهای علمی سهم بسیار پایینی در توییتر به خود اختصاص دادهاند به طوری که شبکه بازنشر توییتهای مرتبط با بیماری سرطان نشان میدهد که بخش عمده جریانهایی که به انتشار و بازنشر این محتواها در توییتر مشغولند، جریانهای سیاسی و روزمرهنویسها هستند.
مدیر مرکز افکار سنجی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی ادامه داد: میزان انتشار پستهای اینستاگرامی مرتبط با بیماری سرطان، در مناطق توسعهیافته بهطور محسوسی بیشتر است؛ دو سوم پستهای اینستاگرامی مرتبط با بیماری سرطان، مربوط به یکی از هفت استان تهران، مازندران، فارس، گیلان، خراسان رضوی، خوزستان و اصفهان بوده است.
وی افزود: در بین محتواهای تلگرامی، مطالبی که به فعالیتهای خیریه در راستای حمایت از بیماران مبتلا به سرطان مرتبطند بیشتر از سایر مطالب مورد توجه کاربران قرار میگیرند.
مدیر مرکز افکار سنجی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی اظهار کرد: زنانی که با ادبیاتی غیرعلمی به انتشار دانش عمومی پیرامون بیماری سرطان مشغولند، بیشترین موفقیت را در جذب مخاطب در تلگرام پیدا کردهاند.
آذرنیا گفت: در حالی که ۳۰ درصد از مجموع پستها در سه پلتفرم به بیماری سرطان در معنای عام آن اشاره دارند، این نسبت در بین توییتها به ۷۳ درصد میرسد. این توزیع نامتوازن نشان میدهد که پستهای منتشرشده در فضای اینستاگرام و تلگرام بیشتر به انواع مختلف این بیماری پرداختهاند.
وی تصریح کرد: با در نظر گرفتن مجموع دادهها در سه پلتفرم اینستاگرام، توییتر و تلگرام، میتوان گفت تجربیات کاربران از مواجهه با بیماری سرطان، بیشتر از سایر محتواها مورد توجه کاربران قرار میگیرد.
مدیر مرکز افکار سنجی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی با بیان اینکه دربین پلتفرمهای مورد بررسی اینستاگرام بیشتر برای ترویج ایدههای طب سنتی درباره بیماری سرطان انتخاب شده است، گفت: این در حالی است که محتواهای علمی در این پلتفرم از نظر موفقیت در جذب مخاطب در رتبه نهم قرار دارند.
انتهای پیام
نظرات