سارا فلاحی، نماینده مردم استان ایلام در مجلس شورای اسلامی در این برنامه ضمن ابراز خرسندی از حضور در این رویداد فرهنگی و علمی، اظهار کرد: بسیار خوشحالم که فرصتی فراهم شد تا از نزدیک شاهد یکی از معادلات فکری و گفتوگومحور میان دانشجویان باشم، این فضا بسیار محترمانه، پربار و خردمندانه بود.
وی با اشاره به اهمیت حفظ احترام و تقویت دانش در مناظرات، اظهار کرد: آنچه امروز دیدم، نشاندهنده سطح بالای آگاهی و احترام متقابل میان شرکتکنندگان بود. البته این ظرفیت وجود دارد که مناظرهها با اطلاعات و استنادات دقیقتری همراه باشد. وقتی منابع و دادههای تخصصی در اختیار دارید، لازم است بتوانید بهدرستی تحلیل کنید، سؤال را بشناسید و پاسخ علمی و مستقل ارائه دهید.
فلاحی با تأکید بر نقش کلیدی دانشجویان در آینده کشور گفت: دانشجو یعنی جوینده دانش، بنابراین انتظار میرود با حفظ روحیه مطالبهگری و خردمندی، در مسیر آگاهی و توسعه گام بردارید. خداوند به شما قدرت تشخیص و انتقال خرد به دیگران عطا کند.
نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی با قدردانی از برگزارکنندگان، مسئولان، نخبگان و بهویژه دانشجویان شرکتکننده گفت: فضای محترمانه و علمی ایجادشده در این مسابقات، بسیار امیدبخش بود، از همه کسانی که برای برگزاری این برنامه زحمت کشیدند تشکر میکنم و آرزوی موفقیت برای همه شما دارم.
تاجالدین صالحیان، سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار ایلام، نیز ، ضمن تبریک اعیاد و هفته معلم، از برگزاری موفق این مسابقات در استان ابراز خرسندی کرد و گفت: بسیار خوشحالم که امروز شاهد این سطح از گفتوگو، تبادل اندیشه و حضور مؤثر دانشجویان در یک رقابت علمی بودم.
وی با اشاره به اهمیت توجه به فرهنگ گفتوگو» در مسیر توسعه کشور گفت: در ادبیات توسعه دو خوانش عمده وجود دارد؛ نخست، دیدگاهی که توسعه را وابسته به منابع مادی همچون نفت، گاز، صنایع و ذخایر زیرزمینی میداند و دیگری، دیدگاه متأخرتر که نیروی انسانی ماهر و منظم را عامل اصلی توسعه معرفی میکند کشور ما هر دو نوع منابع را داراست؛ هم منابع مادی و هم جمعیت جوان و تحصیلکرده اما هنوز به نقطه مطلوب توسعه نرسیدهایم.
صالحیان ادامه داد: شاید گمشده توسعه در ایران، کار جمعی و فرهنگ گفتوگو باشد. ما در کارهای فردی موفقیم، اما چرا در کارهای جمعی ناکامیم؟ چرا منافع فردی را بر منافع ملی ترجیح میدهیم؟ اینها سؤالاتی بنیادیناند که باید در سطوح مختلف جامعه به آنها پاسخ داد.
وی نقش دانشگاه و دانشجویان را در این مسیر کلیدی دانست و گفت: دانشگاه محل تحرک اجتماعی و آغاز گفتوگوی ملی است، مناظرههای دانشجویی، کرسیهای آزاداندیشی و انجمنهای علمی باید بستر شکلگیری این فرهنگ باشند و از آموزش و پرورش آغاز و در دانشگاهها تکمیل شوند.
معاون استاندار با قدردانی از جهاد دانشگاهی، دانشگاه ایلام، هیئت داوران، مسئولان و تمامی برگزارکنندگان این رویداد گفت: برگزاری این مناظرهها را به فال نیک میگیریم و امیدواریم در مسیر تقویت گفتوگو و فرهنگ عمومی، بیش از پیش گام برداریم.
مرحله منطقهای سیزدهمین دوره مناظره دانشجویان ایران (نشان خواجهنصیرالدین طوسی) با حضور ۲۰ تیم دانشجویی از ۱۲ استان کشور شامل آذربایجانشرقی، آذربایجانغربی، ایلام، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، کردستان، کرمانشاه، لرستان، همدان، مرکزی، اصفهان و قزوین، به مدت سه روز به میزبانی دانشگاه ایلام و با توسط معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی ایلام برگزار شد.
به گزارش ایسنا ، در این مراسم مسئولان و علاقمندان پای مسابقه فینال نشستند و در پایان این مسابقه تیم «فتح» از دانشگاه ایلام برنده شد و مقام نخست را کسب کرد.
همچنین تیم «سوفار» از استان همدان به مقام دوم دست یافت، تیم «آبیدر» از استان کردستان سوم شد و تیم «دانش» از استان لرستان بهعنوان تیم چهارم معرفی شد.
انتهای پیام
نظرات