محمدحسین فکری در گفتوگو با ایسنا، این عید را نماد اوج بندگی و تسلیم در برابر امر الهی دانست و اظهار کرد: پاسداشت آن، به بازخوانی ابعاد معرفتی و اخلاقی داستان تاریخی حضرت ابراهیم(ع) و حضرت اسماعیل(ع) وابسته است.
وی خاطرنشان کرد: جلوهٔ ناب اخلاص در این رویداد، صرفاً محدود به مناسک آیینی و ذبح قربانی نیست، بلکه انگیزهٔ درونیِ انسانِ مؤمن برای ایثار و فداکاری نسبت به ارزشهای الهی را برجسته میکند.
مدیر امور فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آیتالله العظمی بروجردی(ره) اضافه کرد: عید قربان «بُعد اجتماعی پررنگی» نیز دارد؛ زیرا همزمان با تعمیق رابطه انسان و خدا، روح همدلی و مواسات را در جامعهٔ اسلامی میپروراند.
فکری با اشاره به آیات سورهٔ حج دربارهٔ رسیدن تقوا به خداوند، بیان کرد: آنچه به درگاه الهی میرسد نه گوشت است و نه خون، بلکه نیّت پاک و تقوای از درون برآمدهٔ مسلمانان است؛ از همین رو، تقسیم و توزیع گوشت قربانی میان نیازمندان جلوهای عملی از تعاون اجتماعی و مبارزه با فقر محسوب میشود.
وی سپس با نگاهی تاریخی به فرهنگ اسلامی تصریح کرد: عید قربان در طول قرون، به «کانون بازتولید ارزشهای انسانی نظیر عدالت، کرامت و مسئولیت اجتماعی» تبدیل شده است.
مدیر امور فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آیتالله العظمی بروجردی(ره) در تبیین این موضوع افزود: انسانِ امروز، همانقدر که به فناوری و پیشرفتهای مادی نیاز دارد، به الگوهای معنوی برای مهار خودخواهی و انباشت ثروت نیز محتاج است؛ مناسک قربانی میتواند این یادآوری مستمر را در سطح فردی و جمعی به ارمغان آورد.
فکری همچنین با اشاره به پیوند میان قربان و مفهوم «تضامن اسلامی» ادامه داد: وقتی مسلمانان سراسر جهان با ذکر واحد و شعائر مشترک این عید را گرامی میدارند، مرزهای جغرافیایی فرو میریزد و احساس امت واحده تقویت میشود.
وی اظهار کرد: حجّاج بیتالله الحرام، اوج این وحدت را تجربه میکنند و پیام همبستگی را به سرزمینهای خویش بازمیگردانند؛ «این پیام، دعوت به گفتوگوی تمدنی و صلحِ برخاسته از ایمان و عقلانیت» است.
مدیر امور فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آیتالله العظمی بروجردی(ره) اضافه کرد: بازنگری در ابعاد معرفتی عید قربان «بهویژه در فضای رسانهای امروز» ضروری است تا برداشتهای سطحی و تشریفاتی جای خود را به فهم عمیقتر از فلسفهٔ ایثار و نظم الهی بدهد.
فکری خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم نسل جوان را با پیام فطریِ قربان، یعنی آمادگی برای گذشت از محبوبترین داشتهها در مسیر حقیقت، آشنا کنیم، جامعهای مسئول، متعادل و برخوردار از سرمایهٔ اعتماد متقابل پدید خواهیم آورد.
انتهای پیام
نظرات