عید قربان، یکی از بزرگترین و پرشکوهترین اعیاد اسلامی، روزی است سرشار از معنویت، ایثار و پیوند عمیق میان انسان و پروردگار. این روز، نه فقط یادآور ذبح گوسفند یا انجام مناسک حج است، بلکه نمایشی است جاودانه از نهایت تسلیم در برابر اراده الهی و آمادگی برای فداکاری در راه ایمان.
در این روز، خاطره حضرت ابراهیم(ع) و فرزندش اسماعیل(ع) زنده میشود؛ پدری که در آزمونی الهی مأمور میشود عزیزترین داشتهاش را فدا کند و پسری که با دلی آرام و ایمانی استوار، به تقدیر الهی گردن مینهد. لحظهای که کارد بر گلوی اسماعیل مینشیند، اما به امر خدا گوسفندی جایگزین میشود، نهتنها نشانه رحمت الهی است، بلکه معنایی ژرف از آزمایش، وفاداری و رحمت در خود دارد.
قربانی، نماد رهایی از خودپرستی
قربان، تنها در ذبح حیوان خلاصه نمیشود؛ آنچه در این روز مقدس به درگاه خدا تقدیم میگردد، دلهایی است سرشار از اخلاص، نیتهایی پاک، و ارادهای برای بریدن از خودمحوری و وابستگیهای مادی. این عید، دعوتی است برای بازنگری در تعلقات دنیوی و آمادگی برای قربانیکردن هر آنچه میان انسان و کمال فاصله میاندازد.
هر انسانی، در مسیر زندگی خویش، با اسماعیلهایی روبهروست عزیزترین آرزوها، عادتها، وابستگیها و ترسهایی که گاه مانع پرواز روح بهسوی حقیقت میشوند. عید قربان، تمرینی است برای بریدن از آن وابستگیها، برای انتخاب ایمان بر تمایل، و معنا بر مصلحت.
قربان؛ عید همبستگی و نوعدوستی
در عید قربان، ذبح قربانی بهعنوان نمادی از بخشش و کرامت، یادآور مسئولیت اجتماعی مسلمانان نیز هست. گوشت قربانی میان نیازمندان توزیع میشود، تا خوشی و فراوانی این روز عزیز تنها در خانهها محدود نماند و همه در نعمت شریک باشند. این کار، خود تجلی دیگری از روح برادری و عدالت در اسلام است.
همچنین برای حاجیانی که در این روز در عرفات و منا حضور دارند، عید قربان اوج سفر روحانیشان و نشانهای از بازگشت به پاکی و تواضع است. برای آنان، این روز یادآور بستن عهدی دوباره با خداست؛ عهدی برای زیستن در مسیر توحید، تقوا و خدمت.
پیام جهانی عید قربان
فراتر از مرزها، عید قربان پیامی جهانی در خود دارد: پیام صلح، گذشت، فداکاری و تسلیم در برابر حقیقت. در جهانی پر از تفرقه و خودخواهی، این عید فرصتی است برای یادآوری اینکه انسان در برابر معبودش خاشع است و در برابر همنوع، مهربان و یاریگر.
عید قربان را باید فرصتی دوباره دانست برای بازگشت به اصل انسانیت؛ فرصتی برای تأمل در ارزشهایی که ایمان را از ظاهر به باطن میکشاند. روزی برای تجدید عهد با آن حقیقتی که انسان را به آسمان نزدیک میکند.
عید قربان؛ فرصتی برای بازسازی درون
در غوغای زندگی مدرن، که آدمی درگیر روزمرگیها، فشارها، رقابتها و طمعهای بیپایان شده، عید قربان نوری است که ما را به توقف، تأمل و بازسازی دعوت میکند. این عید، بیدارباشی است برای جانهای خسته و دلهای فراموشکار. چراکه قربان، یعنی بریدن از هر آنچه میان تو و معبودت ایستاده است، خواه یک گناه، خواه یک تعلق، خواه یک غرور پنهان.
عید قربان، میراثی تربیتی برای نسلها
برای فرزندانمان نیز این عید فرصتی است تا مفاهیم بزرگی مانند وفاداری، صبر، توکل، و گذشت را در قالب داستانهای ماندگار حضرت ابراهیم و اسماعیل بیاموزند. خانوادهها میتوانند از این فرصت برای ایجاد گفتوگویی عمیق با فرزندان استفاده کنند؛ درباره معنای واقعی ایمان، درباره شجاعت در تصمیمگیریهای سخت، و درباره اینکه چگونه میتوان انسانِ خوبی بود، حتی در دنیایی پر از وسوسه.
پیوند با اجتماع و طبیعت
عید قربان، همچنین یادآور پیوند انسان با طبیعت و جامعه است. در سنت قربانی، نه تنها نیت خالص، بلکه نحوه رفتار با حیوان، تقسیم گوشت با احترام، و پاکیزگی محیط اهمیت دارد. این آداب ما را به سوی زندگیای مسئولانهتر سوق میدهند؛ زندگیای که در آن به دیگران، به زمین، و به هستی احترام گذاشته میشود.
در همین رابطه امام جمعه هیدج با اشاره به جایگاه والای این عید عظیم در سنت الهی یه خبرنگار ایسنا، میگوید: در روز عید سعید قربان، هدف اصلی نزدیک شدن به خدای متعال است. در حقیقت، عید قربان فرصتی است برای اوجگرفتن روح انسان در مسیر تقوا و اخلاص.
حجتالاسلام اسدالله زارعی به ماجرای حضرت ابراهیم و اسماعیل (ع) اشاره کرد و ادامه میدهد: امتحان حضرت ابراهیم در قربانیکردن فرزندش، اوج بندگی و تسلیم در برابر اراده خدا بود. حضرت اسماعیل نیز با صبر و ایمان، تسلیم کامل خواست الهی شد. این الگو، برای همه انسانها در تمام دورانهاست؛ تا بیاموزند که راه قرب الهی از گذرگاه فداکاری و ایمان میگذرد.
وی با یادآوری اینکه ذبح قربانی یک سنت الهی است که از زمان حضرت آدم تا پیامبر اکرم (ص) استمرتر داشته، ادامه میدهد: در آخرین حج پیامبر (ص)، حضرت یکصد شتر را قربانی کرد که ۶۶ رأس از طرف خود و ۳۴ رأس را از طرف امیرالمؤمنین علی (ع) ذبح کردند. این عمل بزرگ نشاندهنده اهمیت سنت قربانی در نزدیکشدن به خداوند متعال است.
در همین رابطه امام جمعه شهرستان سلطانیه به درسهای تربیتی عید قربان اشاره کرده و به خبرنگار ایسنا میگوید: تسلیم در برابر خداوند، تقوا و غلبه بر هوای نفس و ایستادگی در برابر مستکبران از درسهای تربیتی عید قربان است.
حجتالاسلام سیدعمران حسینینسب با بیان اینکه یکی از اعمال عید قربان، ذبح گوسفند است، عنوان کرد: اولین قطره خون قربانی کفاره گناهان انسان است و با دعا همه آمرزیده می روند مگر کسانی که اصرار بر گناه کبیره داشته باشند.
وی تاکید میکند: قربانی در ظاهر بریدن سر حیوان است ولی در باطن دل بریدن از تعلقات است و باید گلوی طمع را برید و لذا اطعام فقرا با گوشت قربانی از جمله آن است.
وی با اشاره به نماز عید سعید قربان که یکی دیگر از اعمال این روز است، ادامه میدهد: دعای قنوت نماز عید با مضامین بلندی که دارد، بهترین دعا در روز عید است.
در نهایت، عید قربان عیدی است که اگر با نگاهی ژرفتر به آن بنگریم، میتواند آغازگر تحولی بزرگ باشد: تحولی در رفتار، در نگاه به دنیا، در نوع ارتباط با خدا و خلق. عیدی که اگر تنها در ظاهر آن متوقف نشویم، به عمق فلسفه آن پی ببریم، تبدیل به فرصتی ناب میشود برای بازگشت به خود حقیقی، به فطرت پاک الهی، به همان جایی که آرامش آغاز میشود.
انتهای پیام
نظرات