• شنبه / ۱۷ خرداد ۱۴۰۴ / ۱۰:۲۵
  • دسته‌بندی: ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • کد خبر: 1404031710240
  • خبرنگار : 71667

ممنوعیت پیامک‌های تبلیغاتی؛ گامی به‌سوی حفظ حریم خصوصی کاربران

ممنوعیت پیامک‌های تبلیغاتی؛ گامی به‌سوی حفظ حریم خصوصی کاربران

طبق اعلام مسئولان، ارسال‌کنندگان پیامک‌های اطلاع‌رسانی از سرشماره‌های خدماتی ملزم شدند عبارت "لغو ۱۱" را در انتهای پیامک خود درج کنند تا مشترکان بتوانند با ارسال عدد ۱۱ به سرشماره‌ای که از آن پیامک دریافت کرده‌اند، ادامه دریافت پیامک را لغو و برای عضویت مجدد و دریافت پیامک‌های اطلاع‌رسانی خدماتی، عدد ۱۲ را به همان سرشماره ارسال کنند.  

به گزارش ایسنا، افزایش پیامک تبلیغاتی و گلایه از دریافت وقت و بی‌وقت این پیامک‌ها سبب شد تا سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، سامانه‌ای به‌نام ۱۹۵ برای مسدود کردن این پیامک‌ها راه‌اندازی کند؛ با گذر زمان ارسال این پیامک‌ها کاهش یافت اما همچنان برخی کاربران از دریافت آن ناراضی هستند.   

در نهایت برای حل این موضوع، اپراتورهای همراه ملزم شدند تا در صورت ارسال پیامک بدون درخواست و رضایت مشترک، بلافاصله با متخلفان برخورد کرده و برای توقف ارسال پیامک، سرشماره مورد نظر را به رگولاتوری اعلام کنند.  

همچنین ارسال کنندگان پیامک‌های اطلاع‌رسانی از سرشماره‌های خدماتی ملزم شدند که عبارت "لغو ۱۱" را در انتهای پیامک خود درج کنند تا مشترکان بتوانند با ارسال عدد ۱۱ به سرشماره‌ای که از آن پیامک دریافت کرده‌اند، ادامه دریافت پیامک را لغو و برای عضویت مجدد و دریافت پیامک‌های اطلاع‌رسانی خدماتی، عدد ۱۲ را به همان سرشماره ارسال کنند.  

مهدی قلیچ خانی-معاون طرح ریزی و پایش عملکرد اداره کل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده- درباره راهکارهای فعال‌سازی و غیرفعال‌سازی دریافت پیامک‌های تبلیغاتی گفته است پیش از این به منظور رعایت حقوق مصرفکنندگان خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات و ساماندهی دریافت و عدم دریافت پیامک‌های انبوه تبلیغاتی از تمام سرشماره‌ها، سامانه کد دستوری #۸۰۰* راه‌اندازی شده است و با این امکان، مشترکان می‌توانند نسبت به فعال‌سازی یا غیرفعال‌سازی دریافت پیامک‌های تبلیغاتی برای هر اپراتور اقدام کنند.    

به گفته وی مشترکان می‌توانند برای عضویت مجدد و دریافت پیامک‌های اطلاع‌رسانی خدماتی (پیامک‌هایی که پس از عضویت مشترک در باشگاه مشتریان یک شرکت یا فروشگاه برایش ارسال می‌شود)، عدد ۱۲ را به همان سرشماره ارسال کنند.   

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم با توجه به نارضایتی کاربران تأکید کرد پیامک و تماس‌های تبلیغاتی را به صورت ویژه پیگیری می کند و در راستای این موضوع حمید فتاحی- رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از برخورد با تماس‌های تبلیغاتی صوتی و ارسال کنندگان پیامک‌های مزاحم تبلیغاتی خبر داد.  

به گفته فتاحی بر اساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، تمامی دارندگان پروانه ارایه خدمات تلفن همراه موظف شده اند سامانه تشخیص تماس های صوتی تبلیغاتی مزاحم و ناخواسته را مطابق با ضوابط ابلاغی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی راه‌اندازی کنند و مانع از راهیابی این‌گونه تماس‌ها در شبکه خود شوند. علاوه بر این، اپراتورها موظفند سامانه کشف تخلف پیامکی خود را راه‌اندازی و سیم‌کارت‌های متخلف را شناسایی و آنها را مسدود کنند.

مشترکانی که بدون رضایت خود پیامک انبوه دریافت می‌کنند، می‌توانند با مراجعه به سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات ۱۹۵ به آدرس https://۱۹۵.cra.ir  و یا تماس با شماره ۱۹۵ شکایت‌های خود را برای دریافت پیامک های  تبلیغاتی مزاحم ثبت کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
امروز ۱۱:۰۵

با عرض احترام وقتی که کاربران با ارسال کد، درخواست دریافت پیامک های تبلیغاتی را به طور کامل اعلام نموده اند، مشخص نیست که چرا باز هم باید عدد 11 را ارسال نمایند. به نظر می رسد در این میان سود شرکت های موبایلی است بیشتر دیده شده است