به گزارش ایسنا، در پی حملات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی به ایران، نیروهای مسلح ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در راستای دفاع از کشور و تنبیه متجاوز، عملیات وعده صادق ۳ را علیه رژیم صهیونیستی آغاز کردند.
عملیات ایران به حدی موفق بود که حتی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در اظهاراتی اذعان کرد: «اسرائیل بد خورد. ساختمانهای بسیاری توسط موشکهای پیشرفته ایران تخریب شدهاند.»
اما در طول جنگ ۱۲ روزه، رژیم صهیونیستی سانسور شدیدی بر سرزمینهای اشغالی اعمال کرده بود. در نتیجه آتشبس، روزانه اطلاعات بیشتری از ضربات ایران به رژیم صهیونیستی منتشر میشود.
در همین راستا، اکانت توییتری «ایکاد» که به راستیآزمایی تحولات میپردازد در گزارشی به تأثیر حملات ایران و چگونگی از کار افتادن تأسیسات حیاتی رژیم صهیونیستی توسط ایران پرداخت.
این اکانت توییتری نوشت: «حملات اخیر ایران به اسرائیل چیزی بیش از یک واکنش نظامی متعارف بود؛ آنها عمداً یک شریان حیاتی اقتصادی را هدف قرار دادند: بندر حیفا. از ۷ اکتبر، با از کار افتادن گسترده بندر ایلات، حیفا به دروازه دریایی اصلی اسرائیل و قطب حیاتی برای تجارت و واردات سوخت اسرائیل تبدیل شده است.»
ایکاد افزود: «با توجه به اهمیت راهبردی روزافزون این بندر، حملات موشکی اخیر سوالات مهمی را مطرح میکند: این حملات دقیقاً چه تاثیری بر عملیات حیفا گذاشتند؟ و دادههای ترافیک کشتیها چه چیزی را در مورد مقیاس اختلال در یکی از اساسیترین داراییهای اقتصادی اسرائیل آشکار میکند؟ با استفاده از دادههای ترافیک دریایی MarineTraffic، یک پلتفرم ردیابی دریایی جهانی، ما حرکت کشتیهای تجاری حامل کالا، سوخت و گاز را رصد کردیم.»
در ادامه، ایکاد نوشت: «در حالی که بندر حیفا همچنان عملیاتی بود، دادهها نشان دهنده کاهش شدید ترافیک کشتیرانی در روزهای اولیه تشدید تنش اسرائیل و ایران بود.»

این اکانت راستیآزمایی افزود: «برای دستیابی به دیدی واضحتر از روند حمل و نقل دریایی، قایقهای تفریحی و کشتیهای خصوصی را که در طول تشدید تنشهای نظامی شاهد افزایش فعالیت بودند، حذف کردیم، زیرا بسیاری از آنها برای تخلیه اسرائیلیهای فراری به قبرس استفاده میشدند. تحلیل ما نشان داد که ترافیک دریایی در ۱۳ ژوئن، روزی که اسرائیل حمله خود را به ایران آغاز کرد تقریباً متوقف شد و تنها پنج سفر دریایی ثبت شد. این کاهش در روزهای بعد نیز ادامه یافت و فعالیت دریایی پس از ۲۰ ژوئن به تدریج شروع به بهبود کرد.»
ایکاد تصریح کرد: «به گزارش رویترز، وضعیت بندر حیفا باعث شده است که حق بیمه خطر جنگ برای محمولههای ورودی سه برابر شود، در حالی که این رقم تنها یک هفته قبل از شروع درگیری بود. شرکتهای بیمه محاسبات ریسک خود را تنظیم کرده و دهها هزار دلار هزینه روزانه برای هر سفر دریایی اضافه کردهاند. آخرین باری که اسرائیل با چنین حق بیمه بالایی روبرو شد، در نوامبر ۲۰۲۳، یک ماه پس از حمله ۷ اکتبر بود.»

این اکانت راستیآزمایی افزود: «در بحبوحه تشدید تنشها، شرکت کشتیرانی جهانی مرسک در ۲۰ ژوئن اعلام کرد که تمام سفرهای دریایی به حیفا را به دلیل افزایش خطرات امنیتی ناشی از درگیری اسرائیل و ایران متوقف میکند.تنها چند روز قبل، در ۱۶ ژوئن، گروه بازان (Bazan) اسرائیل، پالایشگاه نفت حیفا را پس از آسیب دیدن نیروگاه آن تعطیل کرد.»

چرا بندر حیفا اکنون شریان حیاتی اسرائیل است؟
ایکاد درباره میزان اهمیت حیفا برای رژیم صهیونیستی نوشت: «پس از آنکه بندر ایلات از اواخر سال ۲۰۲۳ عملاً توسط حملات حوثیها در دریای سرخ فلج شد، بندر حیفا به دروازه دریایی اصلی اسرائیل چه از نظر اقتصادی و چه از نظر راهبردی تبدیل شده است. اکنون بیش از یک سوم ترافیک کانتینری کشور را بدون هیچ جایگزین مناسب یا کارآمدی مدیریت میکند. هرگونه اختلال در حیفا احتمالاً باعث ایجاد بحران شدید زنجیره تأمین در سراسر اسرائیل خواهد شد.»
این اکانت در آخر نوشت: «خلیج حیفا همچنین محل مجتمع صنعتی بازان، بزرگترین تأسیسات پالایش نفت و پتروشیمی کشور است و این بندر را برای واردات سوخت و سایر مواد صنعتی کلیدی ضروری میکند.»
پیش از این گزارشهای متعددی درباره تأثیر حملات ایران به حیا روی اقتصاد رژیم صهیونیستی منتشر شده است.
انتهای پیام
نظرات