عبدالرضا مدرسزاده، امروز جمعه ۶ تیر در جلسه شعر آیینی در کاشان اظهار کرد: هیئتهای مذهبی و نهادهای جامعه باید با همگرایی بیشتر برای شناساندن شخصیت و جایگاه محتشم کاشانی تلاش کنند تا این میراث معنوی به نسلهای آینده منتقل شود.
وی افزود: شعر آیینی در ادبیات فارسی از قرن چهارم، بهویژه از دوره کسایی مروزی آغاز شد تا به جایگاه بینظیر محتشم کاشانی رسید. کار محتشم کاشانی نه معجزه بود و نه رویا، بلکه نتیجه سبکسازی هنری بود که مانند روضهخوانی، توانست جاودانگی بیافریند.
به گزارش ایسنا، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان بیان کرد: در زمانی که جامعه از نظر منابع و کتب تاریخی محدودیتهایی داشت، اما محتشم بر مبنای اصول تشیّع، توحید، تمدن و باورهای رایج جامعه، سبکی ماندگار را خلق کرد که طراوت و تازگی آن هنوز هم قابل لمس است.
مدرسزاده افزود: محتشم در شعر خود، انتخاب ردیفهای خوبی داشته است مثلاً شعر با ردیف کربلا پیش از محتشم سابقه ندارد و ابتکار اوست. پیوستگی چهار بند وسط دوازده بند جزء ادبیات نمایشی بسیار خوب است که در روضهخوانیها و تعزیهها هم از آن استفاده میکنند.
وی گفت: ارتباط این چهاربند بسیار مهم است. ابتدا مانند روضه خیلی آرام شروع شده و بیت به بیت ما را وارد روضه میکند، اما آنجا که میگوید «این کشته فتاده به هامون حسین توست» به اوج میرسد و در بند آخر میگوید «خاموش محتشم» مانند یک خطیب توانا در بند دوازدهم سخن را جمع میکند.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در مجالس اباعبد الله الحسین و ائمه معصوم علیهم السلام، مردم را به گریه مشغول نکنیم. بلکه دل مردم را با معارف عاشورا آشنا کنیم، زیرا محرم و عاشورا، فرصتی است که با تمسک به محبت آنها و عمل به رفتارشان، رستگار شویم در روزی که مال و فرزند هیچ سودی ندارد.
آیین روز ملی ادبیات آیینی با اجرای برنامههای بزرگداشت مقام محتشم کاشانی، چاووشخوانی ماه محرم و نگارش ترکیببند محتشم کاشانی در آرامگاه محتشم کاشانی توسط سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کاشان برگزار شد.
انتهای پیام
نظرات