به گزارش ایسنا، روزنامه الاخبار لبنان در گزارشی نوشت: علیرغم گذشت ماهها از اعلام آتشبس در دریای سرخ میان صنعا و واشنگتن با میانجیگری عمان در اوایل ماه مارس، کشتیهای آمریکایی همچنان از عبور از این دریا خودداری میکنند. از آن زمان تاکنون، هیچ مقام دریایی وابسته به واشنگتن از عبور هیچ کشتی آمریکایی از دریای سرخ خبر نداده است. این موضوع تأکید میکند که هدف از اعلام آتشبس، خروج دولت دونالد ترامپ با کمترین خسارت ممکن بوده است، زیرا حدود ۱۰۰۰ حمله هوایی آمریکا نتوانسته است هیچ هدف نظامی در یمن را محقق کند.
گزارش خبری درباره بودجه وزارت دفاع آمریکا برای سال ۲۰۲۶، اعتراف آشکار آمریکا به مواجهه با جنگ فرسایشی دریایی بیسابقه در دریای سرخ است. این گزارش تأیید میکند که عملیات نظامی انجامشده توسط ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا هزینههای مالی سنگینی داشته و باعث مصرف مقادیر زیادی از مهمات شده است.
این گزارش تأیید میکند این عملیاتها که تحت عنوان عملیات اضطراری در خارج از کشور طبقهبندی میشوند، به تأمین مالی قابل توجهی برای تعیین ذخیره موشکهای رهگیر و دیگر مهمات مورد استفاده روزانه نیاز دارند. همچنین، تأکید شده است که استقرار نظامی آمریکا در دریای سرخ و خلیج عدن، فشار بر خدمه کشتیها و ناوگان دریایی را دو برابر کرده است و این ناوگان به تعمیرات برای بازگرداندن آمادگی بلندمدت ناوگان آمریکایی نیاز دارند.
الاخبار نوشت: بودجه جدید برنامههایی را که اثربخشی آنها ثابت نشده است، کنار گذاشته است. بر اساس نظر ناظران نظامی، این بودجه رها کردن برخی داراییها که ضعف آنها در رویارویی با یمن ثابت شده است، مانند پهپادهای امکیو-۹ که به طور گسترده در عملیات شناسایی، نظارت و حمله استفاده میشدند و ستون فقرات اصلی عملیات شناسایی، حمله و اجرای ترورها بودند، را تأیید کرده است. این داراییها در بودجه جدید با پهپادهای امکیو-۲۵ جایگزین شدهاند.
بودجه وزارت دفاع آمریکا همچنین اولویت را به سیستمهای پدافندی داده است که نشاندهنده چالشهای بزرگ حملات موشکی و پهپادی یمن است. به ویژه اینکه آمریکا به پیشرفت تواناییهای دشمنان و مالکیت آنها بر تسلیحاتی که میتوانند از دفاعهای هوایی پیشرفته عبور کنند، مانند موشکهای فراصوت اعتراف کرده است.
در همین راستا، یک منبع نظامی آگاه در صنعا به روزنامه «الأخبار» گفت که عملیات دریای سرخ تأثیرات واضحی بر بودجه وزارت دفاع آمریکا گذاشته و اولویتهای هزینههای نظامی را تغییر داده است.
در حالی که دهها کشتی تجاری همچنان به طور ایمن از دریای سرخ عبور میکنند، عدم اطمینان در میان شرکتهای حمل و نقل بینالمللی درباره امکان بازگشت تنشها همچنان وجود دارد. با ادامه بسته بودن کامل مسیرهای دریایی رژیم صهیونیستی، کشتیهای تجاری عبوری همچنان پیامهای دیجیتال ارسال میکنند که ارتباط آنها با اسرائیل را انکار میکنند، تا از حملات یمن در امان بمانند. این موضوع با وجود اجرای آتشبس دریایی که باعث افزایش حرکت روزانه کشتیها به حدود ۳۷ کشتی در روز شده است، بر اساس منابع حمل و نقل یمنی، ادامه دارد.
بر اساس دادههای شرکت تحلیل ریسک «ویندوارد»، در فاصله زمانی بین ۱۲ تا ۲۴ ژوئن، حدود ۵۵ کشتی بیش از ۱۰۰ پیام هویت دریایی غیرمعمول از طریق سیستم ردیابی خودکار (AIS) ارسال کردهاند. برخی از این کشتیها ادعا کردهاند که «مالکیت چینی» دارند یا «نفت روسیه» را حمل میکنند. حتی یکی از کشتیها که در سنگاپور ثبت شده است، پیامی ارسال کرده که میگوید: «ما هیچ ارتباطی با اسرائیل نداریم.»
گزارشهای شرکتهای حمل و نقل همچنین نشان میدهند که برخی کشتیها که به سمت بنادر شبه قاره هند یا شرق آفریقا حرکت میکنند، شروع به ارسال پیامهایی کردهاند که تأکید میکنند هیچ ارتباطی با اسرائیل یا آمریکا ندارند. این موضوع میتواند نتیجه مستقیم فشار نظامی مؤثر در دریای سرخ باشد.
انتهای پیام
نظرات