• سه‌شنبه / ۲۴ تیر ۱۴۰۴ / ۱۲:۰۰
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1404042414844
  • خبرنگار : 50022

سازمان اداری و استخدامی:

سامانه فوریت‌های اداری به زودی در سراسر کشور اجرایی می‌شود

سامانه فوریت‌های اداری به زودی در سراسر کشور اجرایی می‌شود

ایسنا/البرز رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور از آغاز اجرای سامانه فوریت‌های اداری (فواد) در استان البرز خبر داد و گفت: این سامانه که پس از قزوین دومین پایلوت خود را در البرز تجربه می‌کند؛ شاخص تشویق و تنبیه مدیران و کارمندان خواهد بود و نتایج آن ماهانه به رئیس‌جمهور گزارش می‌شود.

به گزارش ایسنا، علاءالدین رفیع‌زاده در جلسه شورای اداری البرز که روز سه شنبه ۲۴ تیر در استانداری برگزار شد، با گرامی‌داشت یاد شهدا و تسلیت ایام محرم، تأکید کرد: پیروز اصلی نبرد 12 روزه مردم بودند؛ بنابراین دولت وظیفه دارد قدر این سرمایه اجتماعی را بداند و کرامت ارباب‌رجوع را محور تحول اداری قرار دهد.

رئیس سازمان اداری و استخدامی با اشاره به مواد ۸۶ و ۹۰ قانون مدیریت خدمات کشوری، افزود: قانون از سال ۱۳۸۶ صراحت دارد که کارمندان باید امانت‌دار و گشاده‌رو باشند و هرگونه بی‌اعتنایی به مراجعان ممنوع است. طرح فواد آمده تا این تکلیف روی زمین‌مانده را زنده کند.

به گفته وی، سامانه فواد از طریق کد «۱۲۸» تماس شهروندی، شکایت یا درخواست را می‌گیرد، یک کد رهگیری می‌دهد و تا پایان فرایند همراهی می‌کند؛ شهروند میزان رضایت نهایی را در همان سامانه ثبت می‌کند و امتیاز عملکرد بلافاصله در پروفایل مدیر یا کارمند می‌نشیند.

رفیع‌زاده با اشاره به اجرای دوماهه سامانه در قزوین گفت: طی این مدت، ۲۳ مدیر تذکر گرفتند، ۱۸ کارمند اخطار و ۲۵ نفر هم به‌دلیل عملکرد مطلوب تشویق شدند. این آمار نشان می‌دهد که فواد هم صدای مردم است، هم تریبون کارمندان خوش‌رفتار.

وی خطاب به مدیران استانی تأکید کرد: هیچ تعارفی در کار نیست؛ از استاندار خواسته‌ام مسئول مستقیم پیگیری باشد و رسانه‌ها نیز فرایند را رصد کنند. بخش خصوصی مدیریت مرکز تماس را برعهده دارد تا پاسخگویی از منطق سنتی اداری جدا شود.

رئیس سازمان اداری و استخدامی به کمبود نیروی انسانی در البرز اشاره کرد و گفت: در آزمون جاری، سهمیه ۱۶۷۳ نفر به استان داده‌ایم که ۷۶۹ نفر برای آموزش‌وپرورش و ۸۴۴ نفر برای وزارت بهداشت است. دستگاه‌ها باید نیاز واقعی خود را در کارگروه مشترکی که به‌ریاست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تشکیل می‌شود، ارائه کنند تا در مجوزهای سال آینده لحاظ شود.

وی با تأکید بر تمرکز استخدام در واحدهای عملیاتی به‌جای ستادهای ملی ادامه داد: وزارتخانه‌ها نیرو دارند؛ ما دنبال تقویت صف خدمت‌رسان در شهرستان‌ها هستیم.

رفیع‌زاده مجتمع‌سازی ادارات در شهرستان‌های تازه‌تأسیس را راهکاری برای کاهش هزینه و دسترسی آسان مردم دانست و اعلام کرد در صورت آماده‌شدن فضا، شخصاً با معاونان وزارت کشور برای بازدید و رفع موانع اقدام می‌کنم.

رئیس سازمان اداری و استخدامی به برنامه چهارساله اصلاح نظام اداری دولت چهاردهم اشاره کرد و گفت: ۴۸ پروژه اجرایی تعریف شده که از جراحی ساختار کلان دستگاه‌ها تا واگذاری بخشی از تصدی‌گری‌ها به مدیریت‌های محلی را در بر می‌گیرد. جذب ۵۰۰ مدیر توانمند و پرداخت مبتنی بر عملکرد نیز در همین بسته دیده شده است.

رفیع‌زاده اجرای سامانه فواد را «امتحان بزرگ» دستگاه‌های اجرایی دانست و اظهار امیدواری کرد: اگر تکریم ارباب‌رجوع در ادارات جا بیفتد، رضایت مردم و در نهایت رضایت الهی را در پی خواهد داشت.

سامانه فوریت‌های اداری به زودی در سراسر کشور اجرایی می‌شود

کامل داوودی، رئیس مرکز بازرسی و نظارت بر خدمات عمومی و فوریت‌های اداری کشور، هم با اشاره به اهمیت اصلاح نظام پاسخگویی در دستگاه‌های اجرایی، گفت: فواد که نخستین بار در سال ۱۴۰۳ طراحی و از ابتدای سال جاری به صورت پایلوت در استان قزوین به اجرا درآمد، گام بلندی در جهت ارتقای کیفیت خدمات اداری و شفاف‌سازی فرآیند رسیدگی به شکایات مردم است.

وی افزود: هدف اصلی این سامانه، کاهش زمان پاسخگویی به شکایات و افزایش اعتماد عمومی است. خوشبختانه نتایج مرحله آزمایشی در قزوین بسیار امیدوارکننده بود؛ به طوری که ۷۸ درصد از شکایات در کمتر از سه ساعت ثبت و پاسخ اولیه دریافت کردند و ۶۲ درصد پرونده‌ها نیز در ظرف ۲۴ ساعت نخست بسته شد.

داوودی با بیان اینکه این ارقام نشان‌دهنده ظرفیت بالای سامانه فواد برای ایجاد تحول در نظام پاسخگویی اداری است، خاطرنشان کرد: این سامانه علاوه بر تسریع فرایندها، کیفیت خدمات ارائه‌شده را نیز به صورت مستمر رصد و ارزیابی می‌کند و دستگاه‌های اجرایی موظف هستند پاسخگویی دقیق و به موقع داشته باشند. در صورت بروز هرگونه تخلف، گزارش‌ها به هیأت ارزیابی مدیران ارسال می‌شود و نتایج این ارزیابی‌ها به طور مستقیم در پرونده خدمتی مدیران موثر خواهد بود.

این مسئول از برنامه زمان‌بندی اجرای این طرح در سراسر کشور خبر داد و تصریح کرد: نسخه ملی سامانه فواد طی سه مرحله در شش ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد. مرحله اول (مرداد تا مهر ۱۴۰۴) شامل اتصال استانداری‌ها و شهرداری‌های مراکز استان‌ها به سامانه، مرحله دوم (آبان تا دی ۱۴۰۴) پوشش تمامی دستگاه‌های اجرایی در سطح شهرستان‌ها و مرحله سوم (بهمن ۱۴۰۴ تا فروردین ۱۴۰۵) یکپارچه‌سازی بانک‌های اطلاعاتی و انتشار داشبورد شفافیت برای آگاهی عمومی مردم است.

رئیس مرکز بازرسی و نظارت بر خدمات عمومی، پایش مستمر را کلید ایجاد اعتماد بین مردم و مسئولان دانست و تاکید کرد: هر شهروند باید در جریان دقیق روند پیگیری درخواست خود باشد و در عین حال مدیران نیز از این موضوع آگاه باشند که عملکردشان زیر ذره‌بین ارزیابی عمومی قرار دارد. این سطح از شفافیت و پاسخگویی، گامی اساسی در اصلاح و ارتقای نظام اداری کشور است.

وی در پایان با اشاره به استقبال مثبت مردم از طرح فواد گفت: بازخوردهای مردمی تاکنون نشان می‌دهد که این سامانه توانسته به بخشی از نیازهای آنها پاسخ دهد و به افزایش رضایت عمومی کمک کند. این موفقیت نویدبخش است و ما امیدواریم با توسعه گسترده این طرح، نظام اداری کشور به سمت کارآمدی بیشتر حرکت کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha