شهر ملایر با عنوان «پایتخت مبلمان منبت ایران» و «شهر جهانی مبلمان منبت» شناخته شده و نزدیک به ۶۵ درصد از تولید مبلمان کشور را بر عهده دارد، با بیش از ۴۳۰۰ کارگاه فعال و اشتغالزایی برای بیش از ۲۰ هزار نفر، این هنر–صنعت نقش بسزایی در اقتصاد ملی و منطقهای ایفا میکند.
صنعت مبلمان منبت ملایر نه تنها با تولید سالانه حدود ۸۰ هزار سرویس مبلمان بلکه با ایجاد ارزش افزوده بالا ضمن واردات مواد خام و صادرات محصولات لوکس، در مقیاس گسترده در بازارهای اوراسیا، خلیج فارس و اروپا شناخته شده است.
حضور فعال در نمایشگاههایی نظیر اکسپو دبی ۲۰۲۰، با مشارکت بیش از ۳۰ برند ملایری در قالب برند مشترک «ملایر آگر»، فرصتی بینظیر برای معرفی توانمندیها و برندسازی جهانی فراهم کرد.
علاوه بر آن، شرکت در نمایشگاههای بینالمللی گردشگری سلامت و گردشگری تهران، نه تنها بازتاب فرهنگی و هنری این هنر–صنعت را نشان داده، بلکه عاملی برای جذب سرمایهگذاری و توسعه زیرساختهای صادراتی است.
با توجه به حضور مستمر در این رویدادها، ملایر مسیر را برای ورود به بازارهای جهانی هموار کرده؛ اما برای بهرهبرداری کامل از این فرصتها، نیازمند سیاستگذاری قوی دولتی، تشکیل کنسرسیومهای صادراتی، افزایش تبلیغات بینالمللی و ترمیم چالشهایی مانند نوسانات ارزی و تامین مواد اولیه است.
از اینرو، تاکید بر حضور پیوسته در نمایشگاههای جهانی، تقویت برند ملی «مبلمان منبت ملایر» و حمایت ساختاری از تولیدکنندگان، نه تنها به ارتقای صادرات و شناساندن هنر ایرانی به مخاطبان بینالمللی کمک میکند، بلکه به توسعه اقتصادی و فرهنگی منطقه نیز عمق میبخشد.
نمایشگاهها بستر مناسبی برای معرفی محصولات با کیفیت هستند و کمک میکنند تا کاهش وابستگی به واسطهها و رشد مستقیم صادرات امکانپذیر شود. حضور مستمر در نمایشگاههای خارجی فقط یک قابلیت نمایشی نیست؛ یک استراتژی ضروری برای رشد اقتصادی، اشتغالزایی پایدار و برندینگ جهانی صنعت مبلمان منبت ملایر است.
حضور در نمایشگاهها؛ فرصتی طلایی برای معرفی یک برند
رئیس اتحادیه درودگران مبلمان منبت ملایر حضور در نمایشگاههای بینالمللی را فرصتی عالی برای معرفی مبلمان منبت شهرستان دانست و خطاب به تولیدکنندگان مبلمان، گفت: ایجاد ارتباط با مشتریان و شرکای تجاری جدید بینالمللی، این امکان را به شما میدهد که برند و محصولات خود را در ذهن مخاطب ثبت و ماندگار کنید.
یدالله کریمی سهشنبه ۲۴ تیر در جمع فعالان مبلمان منبت، شرکت در چنین نمایشگاههایی را فرصتی طلایی برای نمایش استعداد و دستاوردهای یک برند خواند و تصریح کرد: تولیدکننده با حضور در نمایشگاهها، با پتانسیلهای بازار و موقعیتهای جدید آشنا میشود و بهترین فرصت برای ارتباط رو در رو با مشتریان و تامینکنندگان مواد اولیه مبلمان است.
کریمی خطاب به تولیدکنندگان، تاکید کرد: شرکت در نمایشگاهها سبب میشود نام برند خود را در ذهن مشتریان، بازدیدکنندگان و دیگر شرکتکنندگان در نمایشگاه ثبت و با پتانسیلهای بازار و موقعیتهای جدید آشنا شوید.
وی با بیان اینکه ملایر ظرفیت حضور و رقابت در بازارهای جهانی و برندهای بینالمللی را دارد، گفت: طی سالهای گذشته با تبلیغات رسانهای گسترده و برگزاری جشنوارههای مختلف، موقعیت و جایگاه خود در کشور را بعنوان قطب مبلمانمبنت اثبات کردیم.
رئیس اتحادیه درودگران مبلمان منبت ملایر خاطرنشان کرد: شرایط حاکم بر کشور، کاهش قدرت خرید مردم و اشباع شدن بازار داخلی ایجاب میکند که برای حضور در بازارهای خارجی تلاش کنیم.
برگزار پنج نمایشگاه تخصصی مبلمان تا پایان سال
یک مجری نمایشگاههای داخلی و خارجی نیز به اشباع شدن بازار داخلی و ضرورت حضور در بازارهای جدید برای فروش محصولات اشاره و اظهار کرد: بهترین راه برای به دست آوردن بازار جدید، شرکت در نمایشگاههای خارجی و بینالمللی است.
مسعود آزادبخت از برگزاری پنج نمایشگاه تا پایان سالجاری خبر داد و اضافه کرد: نمایشگاه تخصصی مبلمان، کالای خواب، لوستر و صنایع چوبی شهریور در سلیمانیه عراق، آبان در ایروان پایتخت ارمنستان، دی در دوشنبه پایتخت ارمنستان و بهمن ماه در تفلیس پایتخت گرجستان برگزار خواهد شد.
آزادبخت اضافه کرد: تیر سال آینده نیز نمایشگاه تخصصی مبلمان، کالای خواب، لوستر و صنایع چوبی در مسکو پایتخت روسیه و شهریور ماه در عشق آباد پایتخت ترکمنستان برگزار خواهد شد.
وی توانمندیهای تولیدکنندگان مبلمان مبنت ملایر را خوب توصیف کرد و خطاب به آنان، گفت: با برگزاری نمایشگاه های تخصصی بصورت هر دو ماه یکبار، علاوه بر فروش، می توانید ارتباط خوبی با تجار و بنکدارها ایجاد کنید.
آزادبخت پیشبینی کرد: حدود ۲۰۰۰ تجار عراقی از نمایشگاه سلیمانیه بازدید خواهند کرد که عدد قابل توجه و فرصتی مناسب برای تولیدکنندگان ملایری است.
وی کشور عراق را بهترین و نزدیکترین گزینه از نظر جغرافیایی به ایران دانست و بیان کرد: بیشترین صادرات کالای ایران به عراق است و این کشور بهعنوان یکی از بازارهای هدف ایران در حوزه فروش مبلمان منبت محسوب میشود که بدلیل دارا بودن بیشتری مرز جغرافیایی با کشور ما، ارسال بار نیز به راحتی انجام خواهد شد.
آزادبخت کشورهای عراق، ارمنستان، تاجیکستان، گرجستان و روسیه را بازار هدف های کشور برای فروش مبلمان خواند که تولید کننده در این زمینه ندارند و بیشتر مصرف کننده هستند، و خاطرنشان کرد: نمایشگاه سلیمانیه عراق شهریور ماه با برپایی ۷۰ غرفه کار خود را آغاز خواهد کرد.
انتهای پیام
نظرات