• یکشنبه / ۲۹ تیر ۱۴۰۴ / ۱۴:۲۸
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 1404042918267
  • خبرنگار : 30205

حدود ۶۰ درصد ناوگان عمومی مسافری فرسوده‌اند/ با اتوبوس‌های اوراقی، انتظار فاجعه نداشته باشیم؟

حدود ۶۰ درصد ناوگان عمومی مسافری فرسوده‌اند/ با اتوبوس‌های اوراقی، انتظار فاجعه نداشته باشیم؟

واژگونی مرگبار اتوبوس در محور شیراز که به کشته شدن ۲۱ نفر و زخمی شدن تعدادی از سرنشینان انجامید، بار دیگر زنگ خطر جدی فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل عمومی را به صدا درآورد.

به گزارش ایسنا، سرهنگ دکتر عین‌الله جهانی، معاون پیشین پلیس راهور فراجا، با انتقاد از وضعیت فعلی ناوگان حمل  ونقل عمومی، عوامل انسانی، فنی و قانونی را از دلایل تکرار چنین فجایعی می‌داند.

معاون پیشین پلیس راهور فراجا در ابتدای سخنان خود اظهار کرد: اینکه یک اتوبوس در میانه مسیر واژگون شود، تنها به یک عامل ساده خلاصه نمی‌شود. ما با یک زنجیره از عوامل مواجهیم، از خطای انسانی و نقص فنی گرفته تا وضعیت نامطلوب راه‌ها و سازوکارهای ناقص نظارت و نوسازی ناوگان.

سرهنگ جهانی با تأکید بر اینکه حدود ۶۰ درصد ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور فرسوده‌اند، ادامه داد: این عدد، آماری خشک و بی‌روح نیست، یعنی از هر۱۰ وسیله نقلیه‌ای که در جاده‌ها تردد می‌کند، ۶ تای آن عملاً فاقد استانداردهای ایمنی روز هستند. این یعنی جان میلیون‌ها مسافر هر روز به خطر می‌افتد.

این کارشناس رسمی در امور تصادفات یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف فعلی در مدیریت ایمنی ناوگان را رأی دیوان عدالت اداری مبنی بر لغو محدودیت سنی خودروها دانست و گفت: از زمانی که سن فرسودگی به‌ عنوان مبنا کنار گذاشته شد و صرفاً معاینه فنی کافی تلقی گردید، شاهد سرازیر شدن اتوبوس‌ها و کامیون‌هایی با عمر بالای ۲۰ یا ۳۰ سال به جاده‌ها بودیم. این در حالیست که برخی از این معاینه‌های فنی نه دقیق هستند و نه نظارتی مؤثر بر آن‌ها وجود دارد.

این مدرس دانشگاه با ارائه مثالی عینی گفت: چند ماه پیش کارشناس ارزیابی خرید پنج دستگاه از اتوبوس فرسوده شرکت واحد تهران بودم که متاسفانه مشخص شد این اتوبوس های فرسوده با تعویض لاستیک‌ها و کف پوش و صندلی‌ها و صافکاری و نقاشی !!!!!! مجددا مورد استفاده یک شرکت بزرگ معدنی در استان کرمان قرار گیرند.!( خانه از پای بست ویران است ، خواجه در نقش و نگار ایوان است) ین اتوبوس‌ها از جمله وسایل نقلیه شرکت واحد تهران بودند که عمر مفید آنها سپری شده و باید اسقاط شوند!

سرهنگ جهانی همچنین تأکید کرد: نباید صرفاً به "خطای راننده" اکتفا کرد. این حرفدرستی است که راننده نقش مهمی دارد. اما وقتی یک راننده با یک اتوبوس فرسوده، با حداقل امکانات ایمنی نظیر سیستم ترمز ضدقفل (ABS)، کمک‌فنر استاندارد، کولر و تهویه مناسب در گرمای تابستان، با بار سنگین و مسافران خسته در جاده‌ای ناایمن رانندگی می‌کند، کوچک‌ترین خطا  و یا کوچکترین نقص فنی می‌تواند فاجعه‌بار باشد.

این کارشناس رسمی در امور تصادفات همچنین به مشکلات زیرساختی راه‌ها اشاره کرد و گفت:جاده‌های کشور ما، مخصوصاً در نقاط کمتر برخوردار، از نظر مهندسی ایمنی دچار نواقص زیادی هستند. کمبود حفاظ‌های میانی، وجود شیب‌های خطرناک، پیچ‌های غیرمهندسی و عدم نصب علائم هشداردهنده در برخی مسیرها، همه زمینه‌ساز وقوع چنین تصادفاتی هستند.

سرهنگ جهانی با اشاره به اهمیت نظارت مستمر، از دولت خواست تا شخص رئیس‌ محترم جمهور، ریاست شورای عالی ایمنی ترافیک را بر عهده بگیرند و با نظارتی میدانی، دستگاه‌های مسئول را موظف به اجرای دقیق وظایفشان کنند.

بر اساس گزارش پلیس، وی در پایان افزود: وقتی در یک حادثه ۲۱ نفر جان خود را از دست می‌دهند، این فقط یک عدد نیست، یعنی ۲۱ خانواده داغدار می‌شوند، آینده ۲۱ انسان نابود می‌شود. کافی است یکی از این کشته‌شدگان از نزدیکان ما بود! آن وقت عمق فاجعه را بهتر درک می‌کردیم!

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha