• سه‌شنبه / ۷ مرداد ۱۴۰۴ / ۱۲:۲۲
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1404050703981
  • خبرنگار : 71955

رئیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان تشریح کرد

افزایش تعداد شرکت کنندگان آزمون‌های المپیادها به ۸۷ هزارنفر/ از کسب مدال تا چالش‌های اعزام تیم‌ها به مسابقات جهانی در جنگ

افزایش تعداد شرکت کنندگان آزمون‌های المپیادها به ۸۷ هزارنفر/ از کسب مدال تا چالش‌های اعزام تیم‌ها به مسابقات جهانی در جنگ

رئیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان با بیان اینکه تعداد شرکت کنندگان آزمون‌های مرحله اول المپیاد علمی امسال به ۸۷ هزار نفر رسید که نسبت به سال گذشته ۱۱ هزار نفر افزایش داشته است گفت: در حال حاضر ۷۶۰ نفر از پذیرفته‌شدگان مرحله دوم در دوره تابستانه باشگاه دانش‌پژوهان جوان حضور دارند، این گروه از بین ۸۷ هزار شرکت‌کننده اولیه انتخاب شده‌اند و روند پالایش تا تشکیل تیم ملی المپیاد جمهوری اسلامی ایران ادامه خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، سیدرضا حسینی در نشست با اصحاب رسانه در خصوص اعزام تیم‌های المپیادی به مسابقات گفت: برگزاری آزمون‌های مرحله اول المپیاد علمی امسال با استقبال بسیار خوبی مواجه شد و تعداد شرکت‌کنندگان به ۸۷ هزار نفر رسید که نسبت به سال گذشته ۱۱ هزار نفر افزایش داشته که بسیار ارزشمند است.

وی با بیان اینکه استان‌هایی که بیشترین شرکت‌کننده را در مرحله اول داشتند به ترتیب شامل شهر تهران، استان مازندران و استان خراسان رضوی بودند افزود: دو استان نخست بیش از ۱۵ هزار شرکت‌کننده داشتند و خراسان رضوی در جایگاه سوم قرار گرفت.

رئیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان با اشاره به قبولی نزدیک به ۱۰ هزار نفر در مرحله اول کشوری المپیاد علمی ادامه داد: استان‌هایی که معمولاً کمتر برخوردار تلقی می‌شوند، توانسته‌اند عملکرد قابل توجهی داشته باشند. امسال استان خراسان شمالی بهترین عملکرد را نسبت به جمعیت دانش‌آموزی خود در مرحله اول آزمون‌های علمی کشور ثبت کرد.

حسینی با بیان اینکه هرچند استان‌هایی مثل ایلام و سمنان در مقایسه با برخی استان‌ها نتیجه درخشانی نداشتند گفت: عملکرد سمنان نسبت به آذربایجان غربی بهتر بوده است. خراسان جنوبی و خراسان شمالی نشان دادند که اقدامات کوچک و گام‌های اولیه نخبگانی در این استان‌ها، می‌تواند به نتایج بزرگ منجر شود.

وی با بیان اینکه در آزمون مرحله دوم، تقریباً در هر رشته حدود ۴۰ نفر پذیرفته می‌شوند افزود: این آمار نشان می‌دهد استان‌های تهران، خراسان رضوی، اصفهان، البرز و خراسان جنوبی در صدر قبولی‌های مرحله دوم قرار گرفته‌اند.

رئیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان با بیان اینکه روند موفقیت برخی استان‌ها از مرحله اول تا مرحله دوم ادامه پیدا کرده و این موضوع ما را به عدالت آموزشی در توزیع جغرافیایی مدال‌آوران نزدیک کرده است ادامه داد: به‌عنوان نمونه، استان‌هایی مانند خراسان جنوبی و قزوین که پیش‌تر عملکرد کمتری داشتند، حالا در حال پیشرفتند که باعث می‌شود نسبت به آینده امیدوارتر باشیم.

حسینی با بیان اینکه در حال حاضر ۷۶۰ نفر از پذیرفته‌شدگان مرحله دوم در دوره تابستانه باشگاه دانش‌پژوهان جوان حضور دارند گفت: این گروه از بین ۸۷ هزار شرکت‌کننده اولیه انتخاب شده‌اند و روند پالایش تا تشکیل تیم ملی المپیاد جمهوری اسلامی ایران ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه امسال در شرایطی تیم المپیاد ریاضی ایران اعزام شد که چالش‌های متعددی از جمله مسائل مالی و مشکلات سفرهای بین‌المللی وجود داشت افزود: با این حال، تیم اعزامی ما به دو رویداد مهم جهانی اعزام شدند. تیم، ابتدا به کمپ بین‌المللی چین که با حضور ۳۰ کشور برتر دنیا برگزار شد، اعزام شد. با وجود بسته بودن مرزهای هوایی، دانش‌آموزان با یک هفته تأخیر رسیدند اما موفق شدند یک مدال طلا کسب کرده و رتبه دوم این رقابت‌ها را به دست آورند که بهترین نتیجه تاریخ ایران در این مسابقات بود و نخستین مدال طلای ایران در رقابت‌های چین محسوب می‌شود.

رئیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان با بیان اینکه پس از آن، تیم اعزامی به المپیاد جهانی ریاضی دو مدال طلای جهانی برای کشور کسب کردند ادامه داد: در نهایت ایران در میان بیش از ۱۱۰ کشور رتبه دوازدهم جهان را به‌دست آورد که جایگاه بسیار ارزشمندی است.

حسینی با اشاره به رویکرد اخلاق‌مدار تیم‌های ایرانی گفت: دانش‌آموزان علاوه بر موفقیت علمی، در عرصه بین‌المللی نسبت به مسائل انسانی و سیاسی نیز حساسیت بالایی دارند. سال گذشته در پی جنگ غزه و رژیم صهیونیستی، تیم ایران حرکتی جدی در محکومیت این رژیم آغاز کرد. سؤال المپیاد ایران به زبان انگلیسی طراحی شد و تصویر جلد آن درباره کودکان غزه بود. امسال نیز فشار سنگینی از سوی ایران و کشورهای حامی وارد شد تا کمیته جهانی سیاست یک‌جانبه خود را تعدیل کند. با وجود اینکه رژیم صهیونیستی حذف نشد، اما موفق شدیم شرایط شرکت دانش‌آموزان فلسطینی را فراهم کنیم که در دو سال گذشته به علت جنگ نتوانسته بودند حضور یابند.

وی با بیان اینکه فشار جهانی باعث شد که کمیته جهانی المپیاد به اصل بی‌طرفی بازگردد و نتواند کشوری را به دلایل سیاسی از رقابت‌ها حذف کند افزود: این روحیه و دغدغه‌مندی دانش‌آموزان ما نسبت به مسائل انسانی نشان از عمق تربیت علمی و اخلاقی آنان دارد.

حسینی با بیان اینکه امسال برای اولین بار، المپیاد جهانی علوم و فناوری را برگزار می‌کنیم که اهمیت بسیار بالایی دارد گفت: علوم و فناوری به عنوان یک علم راهبردی، نقش ویژه‌ای در جامعه علمی کشور دارد و می‌تواند به توسعه پایدار کشور کمک کند. علاوه بر این، کشوری که میزبان این المپیاد باشد، جایگاه ویژه‌ای در سطح بین‌المللی کسب می‌کند که تاکنون ۱۰ کشور جهان در این المپیاد شرکت می‌کنند.

وی با بیان اینکه یکی از دستاوردهای مهم امسال، ایجاد فضایی برای تأثیرگذاری فعال دانش‌آموزان و نخبگان ایرانی در حوزه‌های بین‌المللی بوده است افزود: اکنون بیش از ۱۰ کشور در طراحی سوالات و آموزش المپیاد با ما همکاری می‌کنند که جای افتخار دارد و این همکاری‌ها نشان می‌دهد که ما از حالت منفعل گذشته به یک بازیگر فعال و اثرگذار در عرصه جهانی تبدیل شده‌ایم و اعتماد به نخبگان باعث تقویت عزت نفس و غرور ملی در جامعه شده است.

رییس باشگاه دانشگاه پژوهان با بیان اینکه ذهن‌های خلاق ایرانی همانند سایر کشورهای پیشرفته، توانایی ساخت فناوری‌های پیشرفته را دارند ادامه داد: المپیادهای جهانی نشان می‌دهد که فاصله معناداری با کشورهای برتر نداریم و وظیفه ما فراهم کردن زمینه‌های رشد استعدادها در داخل کشور است و متعهد به فراهم کردن امکانات و فرصت‌های مناسب برای دانش‌آموزان نخبه هستیم تا بتوانند در داخل کشور رشد کنند و به موفقیت‌های علمی و فناوری برسند.

حسینی اظهار کرد: امیدواریم این روند ادامه یابد تا استعدادهای جوان ایرانی بیشتر شکوفا شود.

وی از تاثیر مثبت امتحانات نهایی پایه یازدهم دانش آموزان المپیادی توسط شورای عالی آموزش و پرورش و وزارت علوم خبرداد و گفت: همچنین با وزارت علوم برای ورود مدال آوران المپیاد هوش مصنوعی و اقتصاد به دانشگاه جلساتی برگزار کردیم. همچنین امسال هم المپیاد ترکیبات برگزار خواهد شد و پیش بینی می شود که همانند سال گذشته ۶۰ کشور شرکت کنند.

ادامه دارد

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha