داستان موفقیت او، از نگاه دقیق معلم کلاس اولش آغاز شد؛ جرقهای که با حمایت خانواده و پافشاری محمدصالح بر علاقهاش، به شعلهای پرنور در مسیر هنریاش تبدیل شد. همه چیز از یک جمله ساده شروع شد؛ وقتی خانم محمدی، به او گفت: «خطت قشنگه، برو دنبال خوشنویسی!» همین جمله، شد جرقه یک مسیر هنری درخشان.
حالا محمدصالح قاسمی، در سن ۱۲ سالگی مدرک «فوق ممتاز» خوشنویسی را گرفته و در کنار درس خواندن، برای مدرک استادی هم تلاش میکند.
قاسمی در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: خانم محمدی که معلم کلاس اولم بود، به من گفت که خط خوبی داری و اگر علاقمند هستی، حتما به دنبال هنرخوشنویسی برو که با توجه به استعدادی که داری میتوانی موفق شوی و من هم از همان موقع یعنی کلاس دوم دبستان کلاس های آموزش خوشنویسی را دنبال کردم.
قاسمی پس از اخذ مدرک فوق ممتاز در این رشته هنری، حالا برای اخذ مدرک استادی تلاش میکند که آخرین مدرک در هنر خوشنویسی است.
وی به هم سن و سالانش توصیه کرد که با تجربه کردن هنرها و مهارت های مختلف علاقه و استعداد خود را کشف و سپس برای پیشرفت و رشد در آن رشته همه تلاش خود را به کار بگیرند.
این هنر قاسمی هیچ منافاتی با تحصیل او نداشته است چرا که در حال حاضر در مدرسه تیزهوشان تحصیل می کند.
تشویق دانش آموزان سبب افزایش اعتماد به نفس و هدایت آنان به سمت و سوی شکوفایی استعدادهایشان میشود
زینب محمدی معلم کلاس اول محمدصالح است که با بیش از دو دهه تلاش خستگیناپذیر در عرصه آموزشوپرورش، اکنون با سابقهای ۲۲ ساله، در کسوت معلمی خدمت میکند.
به گفته محمدی، با توجه به تغییرات کتابهای درسی در چند سال اخیر، در کتاب فارسی پایه اول مهارت زیبانویسی در کنار آموزش مهارتهای خواندن و نوشتن، آموزش داده میشود.
وی در گفتوگو با ایسنا، تصریح کرد: وقتی دانشآموز برای اولین بار قلم به دست میگیرد و شروع به لوحه نوشتن میکند، معلم کاملا متوجه میشود که برخی دانش آموزان با دقت و مهارت خاصی مینویسند و برخی با دقت کمتر.
محمدی با بیان اینکه محمدصالح از همان ابتدا با دقت و بسیار زیبا مینوشت، افزود: محمدصالح پشتکار و علاقه زیادی داشت و به سرعت و در کمترین زمان یاد میگرفت و تلاش میکرد دقیقا شبیه آنچه در کتاب نوشته شده است، بنویسد.
وی به حمایت و همراهی پدر و مادر محمدصالح در این راه و کمک به او اشاره و خاطرنشان کرد: بعد از آنکه این استعداد محمدصالح را با خانوادهاش در میان گذاشتم، از او حمایت کرده و در این راه از هیچ تلاشی دریغ نکردند.
محمدی به اهمیت شغل معلمی و تأثیر مثبت یا منفی معلم بر زندگی دانشآموز اشاره و تصریح کرد: اگر حرف معلم تاثیر منفی بر ذهن دانش آموز داشته باشد، او را دلسرد کند یا سبب خجالت زدگی و احساس حقارت در دانش آموز شود، این حس در طول زندگی با او همراه خواهد بود و هیچ وقت آن را فراموش نمیکند و حتی اگر به بزرگسالی برسد، نمیتواند معلم خود را ببخشد.
وی با بیان اینکه معلمان جزو اولین کسانی هستند که استعداد دانش آموزان را شناسایی و کشف میکنند، گفت: برخی از والدین تحصیل کرده، خودشان متوجه استعداد دانشآموز میشوند اما در برخی مدارس و خانوادههای با تحصیلات پایینتر، خانواده ممکن است متوجه استعداد دانش آموز نشود و معلم، مدرسه و آموزش و پرورش در این شرایط نقش بسزایی دارد.
محمدی تصریح کرد: همان موقع که محمدصالح دانش آموز من بود، او را به کادر مدرسه معرفی میکردم و آنها نیز با تشویق او، علاقمندیاش به هنرخوشنویسی را دو چندان میکردند.
به گفته این معلم تشویق دانشآموزان توسط معلم و مدرسه سبب افزایش اعتماد به نفس و هدایت آنان به سمت و سوی شکوفایی استعدادهایشان میشود.
معلمان به عنوان الگوی دانش آموزان، خوشنویسی را یاد بگیرند
محمدحسین شکری یکی از هنرمندان خوشنویس ملایری است که بخشی از سالهای فعالیت هنری اش صرف آموزش این هنر به کودکان و نوجوانان شده است معتقد است خوشنویسی را از هر سنی میتوان آغاز کرد اما دانش آموزان بهتر است از کلاس سوم دبستان این هنر را شروع کنند تا حروف الفبا و زبان فارسی را به خوبی آموخته و برایشان تثبیت شود و سپس وارد عرصه خوشنویسی شوند.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برای یادگیری هنرخوشنویسی استعداد مهمتر است یا علاقه، گفت: استعداد میتواند مسیر را هموارتر کند اما هر فرد علاقمندی میتواند با تلاش و ممارست یک خوشنویس شود.
شکری استرس و اضطراب در کودک را یکی از دلایل بدخطی دانشآموزان دانست و بیان کرد: گاهی اوقات دانش آموز اصرار دارد که تند بنویسد و همین دلیلی بر بدخطی او می شود؛ همچنین نداشتن یک الگوی مناسب در بدخطی دانش آموزان بسیار موثر است.
این خوشنویس ادامه داد: عمده فعالیت دانشآموز در مدرسه است و مغز او در تمام زمانی که در کلاس میگذارند، آماده دریافت هر نوع مطلبی است بنابراین معلم به عنوان یک الگو میتواند بر ویژگیهای رفتاری، شخصیتی و حتی نحوه نوشتن دانش آموز تاثیر بگذارد.
وی با اشاره به اهمیت نقش معلم در نحوه نوشتن دانش آموز و حتی نحوه به دست گرفتن مداد و گذاشتم نقطههای یک کلمه، گفت: با توجه به نقش الگویی معلمان، ضروری است که یک دوره هر چند کوتاه خوشنویسی بگذرانند.
به گفته شکری استفاده از سه نوع خط خوانداری یا نسخ، خط نوشتاری یا تحریری و خط نستعلیق ساده در کتابهای درسی دانشآموزان سبب میشود دانشآموز با نحوه نوشتن و خواندن این خطها آشنا شود و انواع آنها را از یکدیگر تشخیص دهد.
وی تاکید کرد: ضروری است که معلمان بین دانشآموزی که خط خوبی دارد یا هنر خوشنویسی را دنبال می کند با سایر دانش آموزان وجه تمایز قائل شوند و زمینه لازم برای رشد او را فراهم کنند که بهترین راه آن تشویق بین هم سن و سالانش است.
شکری معتقد است کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فضای بسیار مناسبی برای علاقمندی کودکان به هنرخوشنویسی است چرا که کودکان تقریبا در یک رِنج سنی قرار دارند و نسبت به کلاس هایی که انجمن خوشنویسان برگزار میکند و همه ردههای سنی در آن کلاس ها حضور دارند، فضای شادتری برای کودکان دارند.
هنرخوشنویسی به صبوری و کنترل خشم کمک میکند
وی قابل لمس کردن فضای خوشنویسی برای کودکان را یکی از راهکارهای پیشرفت کودک در زمینه هنر خوشنویسی دانست و گفت: همکاری انجمن خوشنویسان با مدارس و اختصاص دادن ساعتی از زنگ هنر به آموزش خوشنویسی میتواند در علاقمند کردن دانش آموزان به این هنر موثر باشد.
به گفته شکری، هنر خوشنویسی می تواند سبب افزایش اعتماد به نفس، صبوری و کنترل خشم کودک شود و این ذهنیت را برای کودک ایجاد کند که نسبت به دوستانش، ویژگی و هنری منحصر به فرد دارد.
این هنرمند خوشنویس به نقش هنر خوشنویسی در انتقال فرهنگ و معرفی شاعرانی چون حافظ و سعدی اشاره و خاطرنشان کرد: اشعار شعرای بزرگی چون حافظ توسط اساتید تراز اول هنر خوشنویسی با خط نستعلیق نوشته شده و سپس به چاپ رسیده اند بنابراین هنرخوشنویسی میتواند تاثیر بسیاری در انتقال فرهنگ و هنر ایران داشته باشد.
وی با بیان اینکه هنر خوشنویسی به آرامش روانی فرد بسیار کمک میکند، گفت: بهترین و موثرترین راه برای خوش خط شدن کودک، شرکت در کلاسهای حضوری است البته نه اینکه کلاسهای مجازی و ویدیوهای آموزشی بی تاثیر باشد اما اینکه شما نحوه قلم دست گرفتن استاد و نوشتن او را از نزدیک ببینید و همان را تکرار کنید بسیار موثرتر است.
تاثیر خوشنویسی بر حفظ ابیات سعدی و حافظ
پدر محمدصالح قاسمی نیز به کشف استعداد فرزندش توسط معلم کلاس اول او اشاره و تصریح کرد: خرداد بود که خانم محمدی با ما تماس گرفت و از ما خواست سری به مدرسه بزنیم؛ او گفت که محمدصالح با وجود سن کم، بسیار زیبا مینویسد و بهتر است او را در کلاسهای خوش نویسی ثبت نام کنید.
قاسمی با بیان اینکه معلم کلاس اول محمدصالح نقش مهمی در کشف استعداد او و سوق دادنش به سوی این هنر داشت، مهمترین وظیفه مسئولان و مدیران را بها دادن به هنر دانست و گفت: اگر هنرمند بداند که برای هنر او ارزش قائل هستند، خود به خود در آن زمینه پیشرفت میکند.
به گفته پدر محمدصالح، خوشنویسی نقش مهمی در افزایش اعتماد به نفس و علاقمندی او به درس و مدرسه شده است، بهطوریکه با تشویق معلمانش و تعریف از دست خط وی، او به مدرسه علاقهمندتر شده است.
وی با بیان اینکه دنبال کردن هنرخوشنویسی هیچ منافاتی با درس محمدصالح نداشته است، افزود: بعضی از دوستانش با دیدن محمدصالح به هنر خوشنویسی علاقمند شدند و در حال حاضر در کلاس های خوشنویسی ثبت نام کردند.
پدر محمدصالح ادامه داد: محمدصالح از وقتی هنر خوشنویسی را آغاز کرده است، صبورتر شده و پشت کارش در بسیاری از فعالیت های روزمره بیشتر شده است.
وی به نقش موثر معلم در علاقمند کردن دانش آموزان به هنر خوشنویسی اشاره و اظهار کرد: با توجه به نقش الگویی معلم برای دانش آموز، خوشخط بودن او می تواند نقش بسیار موثری در پیشرفت دانش آموز ایفا کند چرا که او سعی میکند مانند معلمش بنویسد و از او الگوبرداری کند.
قاسمی مطرح کرد: خوشنویسی کردن بسیاری از شعرها و ابیات حافظ، سعدی یا شهریار، سبب شده است که محمدصالح تمام این ابیات را حفظ شود پس میتوان گفت که خوشنویسی به شناخت و تقویت زبان فارسی کمک بسیاری میکند.
وی تشویق را مهمترین عامل روی آوردن کودک به هر هنری که به آن علاقمند است، دانست و خاطرنشان کرد: والدین با حمایت و همراهی کودک خود میتوانند به او برای رسیدن به اهدافش کمک کرده و راه را برایش هموار کنند و مدرسه و معلم نیز با کشف و شناسایی درست استعداد دانش آموز و نیز تشویق او، میتوانند راه را برای دانش آموز هموار کنند.
فعالیت بیش از ۱۰۰۰ هنرمند خوشنویس در ملایر
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ملایر به اهمیت هنر خوشنویسی اشاره و اظهار کرد: بهره معنوی و روحی این هنر از بهرههای مادی آن برتر و بالاتر است چرا که سبب آرامش روح و روان انسان می شود.
فرشاد کشاورزیان در گفت وگو با ایسنا با بیان اینکه هنر خوشنویسی در شهرستان ملایر در سطح عالی قرار دارد، خاطرنشان کرد: هنر خوشنویسی ویژه گروه سنی خاصی نیست و هر فردی با هر سنی میتواند در این رشته هنری فعالیت کند.
کشاورزیان به فعالیت انجمن خوشنویسان در مرکز آموزش هنر واقع در بلوار ۱۵ خرداد ملایر اشاره و تصریح کرد: این انجمن در روزهای یکشنبه و سه شنبه از ساعت ۱۶ تا ۱۹ مشغول آموزش هنرجویان است.
وی از وجود بیش از ۱۰۰۰ هنرمند خوشنویس در ملایر خبر داد و گفت: هنرمندان خوشنویس تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار میگیرند که دو سوم هزینه توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و یک سوم هزینه بیمه توسط هنرمند پرداخت میشود.
به گفته کشاورزیان، انجمن خوشنویسان ایران سبب پرورش افراد نخبهای در سطح شهرستان شده است که «محمدصالح قاسمی» یکی از این هنرمندان است؛ وی به عنوان نخستین نوجوان ۱۲ ساله در کشور موفق به اخذ مدرک فوق ممتاز خوشنویسی شده است.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ملایر ادامه داد: استعداد «محمدصالح قاسمی» توسط معلم کلاس اول او کشف شد و خانواده اش به دنبال توصیه این معلم، محمدصالح را در کلاسهای خوشنویسی ثبت نام کردند.
وی هنرخوشنویسی را دلیلی بر افزایش اعتماد به نفس افراد دانست و بیان کرد: انجمن خوشنویسان هر ساله چهار دوره آزمون در ۱۰ رشته مختلف برگزار و برای هنرمندان این رشته هنری، مدرک مرتبط صادر میکند.
انتهای پیام
نظرات