• جمعه / ۱۷ مرداد ۱۴۰۴ / ۱۱:۲۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1404051710145
  • خبرنگار : 50072

چالش‌ها و فرصت‌های رسانه در عصر دیجیتال

چالش‌ها و فرصت‌های رسانه در عصر دیجیتال

ایسنا/خراسان رضوی سازمان‌های خبری در سال میلادی جاری (۲۰۲۵) با چالش‌های قابل‌ توجهی از جمله خصومت‌های سیاسی، مشکلات اقتصادی و اختلافات بر سر مالکیت معنوی به دلیل پلتفرم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی مواجه‌اند.

خبر تولیدی با هوش مصنوعی، برجسته بودن رسانه‌های خبری را تهدید می‌کند و ظهور اکوسیستم خبری جایگزین، به رهبری اینفلوئنسرها و سازندگان حزبی، اعتماد و نفوذ در رسانه‌های جریان اصلی را بیش از پیش از بین برده است. با وجود این موانع، سازمان‌های خبری سنتی همچنان خوش‌بین هستند زیرا شرایط نامشخص، اغلب باعث افزایش ترافیک و جذب مشترکین خبری می‌شود، با این حال، جذب مجدد مخاطبان و جذب نسل‌های جوان‌تر نیازمند سرمایه‌گذاری قابل‌ توجهی در تجربیات شخصی‌سازی شده و ارائه خدمات چندرسانه‌ای است. در این مطلب نگاهی دقیق‌تر به روندها، فرصت‌ها و استراتژی‌های کلیدی این حوزه شده است.

جنبه تجاری

نتایج نظرسنجی با شرکت ۳۲۶ رهبر دیجیتال نشان داد، فقط ۴۱ درصد این افراد به چشم‌انداز خبررسانی و روزنامه‌نگاری به شکل کنونی، ابراز اطمینان و به تهدیداتی مانند قطب‌بندی سیاسی و تسخیر رسانه‌ها اشاره کردند. خوش‌بینانه‌تر اینکه ۵۶ درصد به چشم‌انداز تجاری سازمان‌های خود اطمینان و انتظار افزایش ترافیک و بازگشت به رسانه‌های قابل اعتماد در میان محتوای غیرقابل اعتماد هوش مصنوعی را دارند. ۷۴ درصد این افراد نیز نگران کاهش ترافیک ارجاعی از موتورهای جستجو هستند؛ ترافیک ارجاعی از فیس‌بوک، ۶۷ درصد کاهش یافته و شبکه اجتماعی ایکس طی ۲ سال، ۵۰ درصد کاهش ثبت کرده است.

چالش‌ها و فرصت‌های رسانه در عصر دیجیتال

چالش‌ها و فرصت‌ها

تاب‌آوری اتاق‌های خبر سراسر جهان در سال ۲۰۲۵ مورد آزمایش قرار خواهند گرفت. محیط‌های سیاسی خصمانه، فشارهای اقتصادی و نبرد بر سر مالکیت معنوی، آزادی خبررسانی را تهدید می‌کند. ظهور پلتفرم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی و تغییرات در الگوریتم‌های جستجو، نگرانی‌ها در مورد کاهش دیده شدن را تشدید کرده، زیرا هوش مصنوعی پاسخ‌های خبری به پرسش‌ کاربران را آغاز کرده است. با وجود این موانع، بیش از ۵۶ درصد از رهبران رسانه‌ای همچنان نسبت به چشم‌انداز کسب‌وکار خود خوش‌بین هستند و فرصت‌هایی را در چشم‌انداز سیاسی آشفته پیش‌بینی می‌کنند.

اختلال ناشی از پلتفرم‌ها و هوش مصنوعی

روابط با پلتفرم‌های اصلی همچنان پیچیده است، احساس فعالان حوزه خبر نسبت به فیس‌بوک و ایکس بدتر شده است، پلتفرم‌های ویدیویی مانند یوتیوب (با ۵۲ امتیاز مثبت) و تیک‌تاک (با ۴۸ امتیاز مثبت) به دلیل مخاطبان جوان‌تر، در حال جذب مخاطب هستند. علاوه بر این، ناشران با کاهش ترافیک ارجاعی از پلتفرم‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کنند. ترافیک جستجوی گوگل فعلا ثابت باقی مانده است، اما ناشران بیم دارند که خلاصه‌های تولیدی با هوش مصنوعی، کلیک‌ها را کاهش دهد.

بیش از سه چهارم (۷۴ درصد) از پاسخ‌دهندگان، نگران کاهش بیشتر مخاطب هستند و این نتایج به ضررهای قابل توجه فیس‌بوک (منفی۶۷ درصد) و توییتر (منفی ۵۰ درصد) در سال‌های اخیر می‌افزاید. نتایج این گزارش تاکید کرد که اکثر پاسخ‌دهندگان نماینده سازمان‌های خبری بودند که در حال حاضر فاقد قراردادهای هوش مصنوعی هستند یا بعید است که آنها را تضمین کنند.

تقریبا سه چهارم (۷۲ درصد) معتقدند که راه‌حل در ایجاد توافق‌های جمعی وجود دارد که به نفع کل اکوسیستم خبری خواهد بود، رویکردی که در حال شکل‌گیری است. در پاسخ، ناشران تلاش‌های خود را برای همکاری با پلتفرم‌های هوش مصنوعی مانند چت‌جی‌پی‌تی (ChatGPT) و پرپلکسیتی (Perplexity) با هدف تضمین ترافیک و درآمد، تشدید می‌کنند. پلتفرم‌های ویدیویی مانند یوتیوب (۵۲ امتیاز مثبت خالص) و تیک‌تاک ( ۴۸ امتیاز مثبت) نیز به ویژه با تغییر ترجیحات مخاطبان به محتوای بصری، مورد توجه فزاینده‌ای قرار گرفته‌اند.

چالش‌ها و فرصت‌های رسانه در عصر دیجیتال

هوش مصنوعی، کاتالیزوری برای تحول اتاق خبر

هوش مصنوعی دیگر آینده نیست بلکه در زمان حال است؛ در سال ۲۰۲۴، شاهد پذیرش انفجاری هوش مصنوعی مولد در تولید محتوا بودیم و سال ۲۰۲۵ نیز تفاوتی در این مورد مشاهده نمی‌شود. هوش مصنوعی طی سال جاری، در اتاق‌های خبر سراسر جهان از مرحله آزمایش به مرحله اجرا خواهد رسید.

ابزارهای هوش مصنوعی مولد همچنان به خبرنگاران در تهیه پیش‌نویس خبرها، خودکارسازی تحلیل داده‌ها و خلق تصاویر کمک خواهند کرد. اتاق‌های خبر با پذیرش هوش مصنوعی قادر خواهند بود تولید محتوا را بدون کاهش کیفیت، در مقیاس وسیع‌تری انجام دهند.

چالش‌های اخلاقی پیرامون نقش هوش مصنوعی در حوزه خبر افزایش خواهد یافت و ناشران باید به نگرانی‌ها در مورد اطلاعات نادرست، عدم شفافیت و پتانسیل جایگزینی مشاغل انسانی توجه کنند.

هوش مصنوعی مولد در حال تبدیل شدن به محور استراتژی‌های اتاق خبر است. ۸۷ درصد از ناشران، سطحی از ادغام هوش مصنوعی را دارند و از ابزارهایی برای اتوماسیون پشتیبان، ترجمه و ارائه محتوای شخصی‌سازی‌شده استفاده می‌کنند. کاربردهای رایج هوش مصنوعی شامل ویژگی‌های تبدیل متن به صدا (۷۵ درصد)، خلاصه‌های تولید شده با هوش مصنوعی (۷۰ درصد)، تبدیل فایل صوتی به متن (۷۵ درصد) و ترجمه محتوای چندزبانه (۶۵ درصد) است. آزمایش‌های هوش مصنوعی مخاطب‌محور، مانند چت‌بات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی (۵۶ درصد) نیز آماده افزایش تعامل هستند.

با این حال، این پذیرش سریع، نگرانی‌هایی را در مورد اطلاعات نادرست و دسترسی نابرابر به قراردادهای صدور مجوز ایجاد می‌کند که در حال حاضر به نفع ناشران بزرگ‌تر و بین‌المللی است. عامل‌های هوشمند، حوزه‌ای هستند که باید مورد توجه قرار گیرند، زیرا پتانسیل انجام وظایفی مانند تحقیق و برنامه‌ریزی قرار ملاقات از طرف کاربران را دارند. آنها آماده‌اند تا بر محدودیت‌های دستگاه‌های صوتی، به ویژه در کیفیت پاسخ، غلبه کنند. در حالی که از هر پنج نفر از رهبران خبری، یک نفر، آنها را به‌عنوان نوآوری بزرگ بعدی پیش‌بینی می‌کند، از هر ۱۰ نفر، یک نفر معتقد است که ممکن است این روند، گذرا باشد.

اکوسیستم خبری خالق محور

انتخابات آمریکا، نفوذ روزافزون خالقان حزبی و اکوسیستم‌های خبری جایگزین را برجسته کرده است. اکنون ۲۱ درصد از آمریکایی‌ها و ۳۷ درصد از افراد زیر ۳۰ سال، برای دریافت اخبار به اینفلوئنسرها مراجعه می‌کنند. در حالی که برخی از ناشران این روند را فرصتی برای نوآوری در خبررسانی می‌دانند، برخی دیگر از افزایش نظرات بدون بررسی که خبررسانی مبتنی بر واقعیت را تضعیف می‌کند، بیم دارند.

چالش‌ها و فرصت‌های رسانه در عصر دیجیتال

تنوع‌بخشی به جریان‌های درآمدی برای انعطاف‌پذیری

با توجه به فشار بر درآمد تبلیغات دیجیتال، ناشران در سال ۲۰۲۵ بر مدل‌های کسب‌وکار مبتنی بر خواننده، مانند اشتراک، عضویت و کمک‌های مالی، دو برابر خواهند شد. ناشران بیشتری استراتژی‌های پویای پرداخت را اتخاذ و از هوش مصنوعی برای شخصی‌سازی تجربه کاربر استفاده خواهند کرد. این رویکرد تضمین می‌کند که خوانندگان گاه‌به‌گاه همچنان می‌توانند در عین ارائه محتوای ویژه به مشترکین پولی، مشارکت داشته باشند. در واقع، ۷۷ درصد همچنان اشتراک و عضویت را در اولویت قرار می‌دهند، در حالی که به رویدادها (۴۸ درصد)، بازاریابی وابسته (۲۹درصد) و کمک‌های مالی (۱۹درصد) گسترش می‌یابند.

تعادل خوش‌بینی با احتیاط

در حالی که فقط ۴۱ درصد از رهبران رسانه‌ای در مورد چشم‌انداز کلی خبررسانی در سال ۲۰۲۵ اطمینان دارند، بسیاری معتقدند که دوران عدم قطعیت، نیاز به خبررسانی مستقل را تشدید می‌کند. کلید این امر، یافتن راه‌هایی برای جذب مجدد مخاطبان و جذب جمعیت جوان‌تر از طریق قالب‌های متناسب و نوآورانه و در عین حال پایبندی به ارزش‌های خبر خواهد بود. در واقع، تمرکز زیادی بر اکوسیستم‌های خبری جایگزین است، زیرا سازندگان و اینفلوئنسرها نقش فزاینده‌ای در مصرف اخبار دارند؛ ۲۱ درصد از آمریکایی‌ها برای اخبار به اینفلوئنسرها متکی هستند و این وابستگی در میان جمعیت جوان‌تر بیشتر است. در حالی که برخی از ناشران فرصت‌هایی را برای اتخاذ روش‌های خبررسانی از سازندگان پیش‌بینی می‌کنند، برخی دیگر نگران کاهش اعتماد به خبررسانی سنتی مبتنی بر واقعیت هستند.

چالش‌ها و فرصت‌های رسانه در عصر دیجیتال

زمان بسیار خوبی برای خبررسانی آشنا با فناوری است

سایت ای تی سی گزارش کرد، روندهایی مانند هوش مصنوعی مولد، استراتژی‌های ویدیوی اجتماعی و توسعه نوآورانه محصول، نیازهای اتاق خبر را تغییر می‌دهند و مهارت‌های فنی را ارزشمندتر از همیشه می‌کنند. در حالی که رهبران خبری در مورد جذب استعدادهای عمومی (۸۵ درصد) و استعدادهای نوشتن سرمقاله‌ (۸۱ درصد) احساس اطمینان می‌کنند، اما در مورد کسب تخصص در محصول و طراحی (۵۹ درصد)، علوم داده و هوش مصنوعی (۴۱ درصد) و مهندسی نرم‌افزار (۳۸ درصد) اطمینان بسیار کمتری دارند. برای خبرنگاران، افزایش مهارت‌های فنی به روشی استراتژیک برای افزایش چشم‌انداز شغلی در شرایط در حال تحول تبدیل می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha