اربعین، فراتر از یک رویداد مذهبی، به نمادی از اتحاد مسلمانان، مقاومت در برابر ظلم و نمایش همبستگی انسانی تبدیل شده است، امسال نیز طبق پیشبینی ها شاهد حضور پررنگ اقشار مختلف مردم اعم از علما، دانشگاهیان، جوانان و حتی غیرمسلمانانی خواهیم بود که با شعار «حبالحسین یجمعنا» در این راهپیمایی شرکت خواهند کرد.
اربعین امسال باتوجه به تجاوز رژیم صهیونیستی به ایران، شهادت سرداران سرافراز اسلام و انقلاب، دفاع غیرتمندانه مردم ایران در برابر استکبار جهانی و از همه مهمتر وفاق و همدلی مثال زدنی مردم متفاوتتر از سالیان گذشته برگزار خواهد شد و میلیون ها عزادار حسینی ضمن عزاداری ماتم حسینی با همدلی و اتحاد کامل، خشم و نفرت خود را به دشمنان نظام اسلامی نشان خواهند داد.
حجت الاسلام و المسلمین محمود هادی کارشناس مذهبی در گفتوگو با ایسنا، به مقام و جایگاه والای زیارت اربعین اشاره کرد و گفت: این زیارت فقط مختص امام حسین(ع) است یعنی حتی در اربعین رحلت پیامبر اسلام(ص) مسلمانان عزاداری نمیکنند.
وی با بیان اینکه هر عملی در چهل سالگی، ماهگی و روزگی به کمال میرسد، افزود: در چهلمین روز شهادت امام حسین(ع) نهضت امام بزرگوار به تکامل میرسد.
وی به فضیلت های راهپیمایی اربعین اشاره کرد و گفت: طبق روایت های مختلف، هر قدمی که در راه کربلا برداشته شود، فضیلتی برابر با عزاداری با پیامبر اسلام(ص) دارد.
هادی، زائران اربعین حسینی را سفرای فرهنگ ایرانی عنوان کرد و افزود: راهپیمایان باید در مسیر زیارت خود فرهنگ، ادب و نزاکت ایرانی را به نمایش بگذارند.
حجتالاسلام والمسلمین محمد حسن نستوهی کارشناس مذهبی در گفتوگو با ایسنا، پیشینه تاریخی پیادهروی اربعین را تشریح کرد و گفت: پیادهروی اربعین در زمان امامان معصوم بین شیعیان رایج بوده بطوریکه در حدیثی از امام صادق(ع) آداب سفر معنوی اربعین نوشته شده است.
وی ادامه داد: در دوران حکومت های شیعی آل بویه و صفویه نیز به سنت حسنه راهپیمایی با پای پیاده برای زیارت ائمه (ع) در ایران اهمیت و تاکید میشد و سعی در تبلیغ آن بین شیعیان بود، همچنین در زمان مرتضی انصاری دزفولی معروف به شیخ انصاری که یکی از علمای برجسته شیعه در قرن ۱۳ ام قمری است، پیاده روی اربعین رایج بوده است.
وی ادامه داد: متاسفانه در زمان میرزا حسین نوری راهپیمایی اربعین به فراموشی سپرده شده که ایشان همراه شاگردانشان دوباره این سفر معنوی را انجام دادند، جواد شبّر از نویسندگان معاصر، کتابی به نام (ادب الطف) را قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به چاپ رساند که در آن کتاب به گزارشی از مراسم اربعین پرداخته شده است، در این گزارش اجتماع در این مراسم را به اجتماع مسلمانان در مکه تشبیه و به حضور هیئت های عزاداری در آن اشاره کرده که برخی به ترکی، عربی، فارسی و اردو مرثیه میخواندهاند، با بر سرکار آمدن حزب بعث عراق، دوباره راه کربلا بسته شد که بعد از سقوط صدام حسین دوباره پیاده روی اربعین انجام گرفت.
نستوهی عامل ساده و بیریا بودن راهپیمایی اربعین را یک رنگ شدن همه مردم زیر بیرق امام حسین(ع) عنوان کرد و افزود: پیاده روی اربعین همان کشتی نجات حسین بن علی در برابر دیدگان همه جهانیان است.
کربلا، شناسنامه شیعه است
وی به مثال هایی از خباثت و توطئه های دشمنان اهل بیت(ع) برای عدم حضور عاشقان حسینی در راهپیمایی اربعین اشاره کرد و گفت: در ادوار مختلف که دشمنان اهل بیت(ع) حاکمیت را در دست داشتند زیارت امام حسین(ع) بسیار با تنش و مشکلات فراوانی رو به رو بوده است، از جمله در زمان منصور دوانقی که کینه توزی عجیبی از اهل بیت داشت یا در زمان متوکل عباسی که حکم زیارت اباعبدالله حسین(ع)، قطع دست بود یا در زمان صدام حسین که با انواع سلاح های سبک و سنگین مردم در راه نجف و کربلا در پیاده روی اربعین به خاک و خون کشیده میشدند که به اربعین خونین مشهور شد.
وی ادامه داد: حکومت های مخالف پیاده روی اربعین از یک مطلب آگاه بودند که کربلا شناسنامه شیعه است و اگر قدرتمند شود جایی برای حکومت آن ها نیست.
کارشناس مذهبی مهم ترین پیام اربعین را متحد کردن همه انسان های آزاده برای پیروزی نهایی دانست و افزود: اگر هر نفر از ما بتوانیم یک نفر از نسل جدید را همراه خود با روی باز به پیاده روی اربعین ببریم، شیرینی معنوی که در وجودشان در این راهپیمایی باقی خواهد ماند، بهترین تببینی است که انجام دادهایم.
وی به تبیین و تبلیغ فرهنگ حسینی در راهپیمایی اربعین تاکید کرد و گفت:حضور دهها میلیونی در اربعین ظرفیت بزرگ برای تبلیغ اندیشه اسلام ناب محمدی و اهدافی که نظام و دولت اسلامی دارد، است.
انتهای پیام
نظرات