• یکشنبه / ۲۶ مرداد ۱۴۰۴ / ۱۱:۰۱
  • دسته‌بندی: خانواده
  • کد خبر: 1404052615580
  • منبع : وزارت آموزش و پرورش

معاون آموزش ابتدایی:

محیط‌های آموزشی باید از شکل اداری و سرد به فضایی گرم، امیدآفرین و مشارکتی تبدیل شوند

محیط‌های آموزشی باید از شکل اداری و سرد به فضایی گرم، امیدآفرین و مشارکتی تبدیل شوند

معاون آموزش ابتدایی با تأکید بر ضرورت اصلاح روش‌های آموزش، مدرسه را محور اصلی تحول دانست و گفت: مدرسه باید از فضای سرد و اداری به محیطی پویا، امیدآفرین و یادگیرنده‌محور تبدیل شود.

به گزارش ایسنا، در جریان برگزاری جشنواره کشوری طرح «توانا» در استان خراسان شمالی، رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، در ارتباطی وبیناری با همکاران فرهنگی این استان، ضمن قدردانی از تلاش‌های آنان در پیشبرد برنامه‌های تحولی دولت چهاردهم، بر اهمیت اصلاح روش‌های یادگیری و نقش معلمان در تحقق این تحول تأکید کرد.

معاون آموزش ابتدایی با تأکید بر ضرورت اصلاح روش‌های آموزش، مدرسه را محور اصلی تحول دانست و گفت: مدرسه باید از فضای سرد و اداری به محیطی پویا، امیدآفرین و یادگیرنده‌محور تبدیل شود.

وی در آغاز سخنان خود با یاد و نام شهدای والامقام کشور، خاطرنشان کرد: امروز بیش از هر زمان دیگر وظیفه داریم با تربیت نسلی متعهد و دارای تعلق به هویت ایرانی–اسلامی، پاسدار فداکاری‌های شهیدان باشیم.

حکیم‌زاده با اشاره به رویکردهای جدید آموزش و پرورش گفت: تحول در مدرسه، صرفاً به معنای تغییر در بنا و فضاهای فیزیکی نیست؛ بلکه باید محیط‌های آموزشی از شکل اداری و سرد به فضایی گرم، امیدآفرین و مشارکتی تبدیل شوند. کلاس‌های درس نیز باید از شیوه‌های سنتی معلم‌محور فاصله گرفته و به محیط‌های یادگیرنده‌محور، خلاق و فعال تبدیل شوند.

وی افزود: هدف اصلی، پرورش خلاقیت، مهارت‌های تفکر و یادگیری پایدار در دانش‌آموزان است؛ یادگیری نباید طوطی‌وار و محدود به کتاب‌های درسی باشد، بلکه باید در زندگی واقعی کاربرد پیدا کند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش یکی از محورهای اساسی تحقق این تحول را راه‌اندازی اجتماعات یادگیری حضوری و مجازی عنوان کرد و گفت:  ثبت‌نام بیش از ۳۴۰هزار مدیر، معاون و آموزگار در این اجتماعات، نشان از همگرایی بالای فرهنگیان دارد. تبادل تجربه، خلاقیت معلمان و کاربست فناوری در یادگیری، ابزارهای اصلی تحقق این تحول هستند.

حکیم‌زاده در بخشی از سخنان خود با تأکید بر لزوم پاسخ به پرسش «چرا باید تغییر کنیم؟» اظهارکرد: دانش‌آموزان نسل امروز، محدود به کتاب‌های درسی نیستند؛ آن‌ها جستجوگرانی هستند که به سرعت به منابع متنوع دسترسی دارند. اگر ما همچنان بر روش‌های سنتی و انتقال یک‌طرفه اطلاعات اصرار داشته باشیم، فاصله‌مان با نسل جدید بیشتر خواهد شد و یادگیری واقعی رخ نخواهد داد. 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، در پایان، حکیم‌زاده با بیان اینکه برنامه‌های «توانا» و «حامی» بیش از یک طرح آموزشی، رویکردی تربیتی دارند، گفت: هدف ما این است که مدرسه محلی برای زندگی، رشد و احساس ارزشمندی همه دانش‌آموزان باشد. مدرسه‌ای که در آن هر دانش‌آموز، فارغ از سرعت یادگیری‌اش، بداند یادگیری او برای نظام آموزشی مهم است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
دیروز ۰۶:۲۷

باید یادگیری علوم روز از جمله هوش مصنوعی و ... به معلمان که با بچه ها ارتباط نزدیک دارند، در اولویت امور باشد.

avatar
دیروز ۲۱:۳۶

سلام لطفا بررسی شود تراز سوابق در کارنامه فرهنگیان خیلی کم دادن چیکار کنم