رضوان حکیمزاده امروز پنجشنبه ۳۰ مرداد در جریان برگزاری دوره آموزشی توانمندسازی نیروی انسانی در آموزش و پرورش استان یزد ضمن اشاره به تاکید رئیسجمهور مبنی بر تحول اساسی در نظام آموزشی کشور، اظهار کرد: سرمایهگذاری در آموزش یک سرمایهگذاری بلندمدت است و همانگونه که اثر مثبت یک معلم بر دانشآموز کلاس اولی ممکن است دهههای بعد در جامعه نمایان شود، نتایج تحولات آموزشی نیز در بلندمدت آشکار خواهد شد.
وی گفت: برگزاری چنین نشستهایی یکی از برنامههای ملی است که در تمامی استانهای کشور در حال اجراست و بر اساس تأکیدات رئیسجمهور درخصوص ایجاد تحول در آموزش و یادگیری دانشآموزان برنامهریزی شده است.
حکیم زاده افزود: هدف اصلی از این برنامهها آن است که مدارس دولتی ما به محیطهایی تبدیل شوند که بهترین آموزشها را به دانشآموزان ارائه دهند و همه دانشآموزان کشور از فرصتهای برابر یادگیری و تربیت برخوردار شوند.
وی با تأکید بر این که مدیران مدارس محور اصلی تحقق تحول بنیادین هستند، گفت: مدیران صرفاً نقش اداری ندارند بلکه طراح، هدایتگر و ناظر یادگیری دانشآموزان هستند و به همین دلیل توانمندسازی آنان در کنار معلمان از اهداف اصلی دوره «توانا» است.
وی با اشاره به جایگاه ویژه معلمان در این مسیر، افزود: معلمان هسته مرکزی این تحول هستند و برنامهریزی مشارکتی با توجه به اقتضائات استانها، مهمترین اصل آموزش ابتدایی در وزارت آموزش و پرورش است.
معاون وزیر با اشاره به محورهای این طرح، گفت: توانمندسازی مدیران و معلمان در دستور کار قرار دارد و برای این منظور سرفصلهای مشخصی طراحی شده به نحوی که مدرسان استانی آموزش میبینند تا با برگزاری کارگاههای آموزشی، این یادگیریها را منتقل کرده و زمینه تحول در کلاسهای درس از ابتدای مهر را فراهم سازند.
وی با بیان این که هدف از ساخت مدرسه صرفاً ایجاد یک ساختمان نیست، افزود: مدرسه باید محیطی پویا، خلاق و امن برای یادگیری باشد؛ جایی که دانشآموزان تفکر انتقادی، حل مسئله، کار تیمی و مشارکت اجتماعی را بیاموزند و علاوه بر رشد علمی، در ابعاد عاطفی، اجتماعی و اخلاقی نیز پرورش یابند.
کلاس مؤثر، کلاسی شاد و پرنشاط است
حکیم زاده با تأکید بر این که کلاس مؤثر، کلاسی شاد و پرنشاط است، گفت: شاد بودن کلاس به معنای فعالیت سطحی نیست بلکه باید مبتنی بر کار گروهی و روشهای فعال یادگیری باشد؛ در چنین فضایی دانشآموزان احساس تعلق میکنند و یادگیری عمیق و مشارکتی شکل میگیرد. همچنین دانشآموزان به جای حفظ مطالب، با کاربرد آنها در زندگی آشنا خواهند شد و محیطی تعاملی و مثبت برای رشد همهجانبه آنان ایجاد میشود.
وی ادامه داد: ابعاد پنجگانهی مدرسه در تراز سند شامل مدیریت و رهبری، آموزشی و تربیتی، محیط تربیتی، اجتماعی و ارتباطی، و عملکردی است و مدارس باید با ابزارهای دقیق، خودارزیابی مستمر داشته باشند و با تکیه بر دادهها و شواهد، مسیر بهبود آموزش را دنبال کنند.
معاون وزیر با معرفی اهداف سهگانه برنامه آموزش ابتدایی کشور شامل «توسعه عدالت آموزشی»، «ارتقای کیفیت یادگیری» و «تقویت هویت اسلامی–ایرانی»، افزود: برای نخستین بار شاخصهای کلیدی آموزش ابتدایی در سطح کشور تدوین شده و همه استانها موظف هستند بر اساس این شاخصها عملکرد خود را رصد کنند.
حکیم زاده همچنین اجرای «طرح حامی» را از اقدامات مهم وزارت آموزش و پرورش دانست و گفت:این طرح برای حمایت از دانشآموزانی است که در یادگیری مهارتهای پایه دچار ضعف هستند و نتایج اولیه نشان داده که اجرای این طرح باعث کاهش ۴۹ درصدی افت تحصیلی در دروس فارسی، ریاضی و علوم شده است.
معاون وزیر در این مراسم همچنین بر توجه به مناطق کمبرخوردار تأکید کرد و اجرای برنامههای تحولی دولت چهاردهم را مبتنی بر دو محور کلیدی کیفیتبخشی به فرآیندهای یاددهی–یادگیری از طریق اصلاح روشهای تدریس و تحول در محیطهای یادگیری و تحقق عدالت آموزشی به منظور محرومیتزدایی از فضاها، منابع و تجهیزات مدارس دولتی دانست.
وی تاکید کرد: تحقق عدالت آموزشی، ارتقای کیفیت یادگیری و پرورش نسلی آگاه و مسئولیتپذیر تنها با نقشآفرینی مدیران توانمند و همکاری خانوادهها و جامعه امکانپذیر خواهد بود.
حکیم زاده خاطرنشان کرد: ارتقای کیفیت آموزش تنها از مسیر مدرسه تراز سند تحول و توانمندسازی معلمان امکانپذیر است و این دوره آموزشی یکی از گامهای مهم در همین راستاست.
مدیران مدارس فراتر از نقش سنتی عمل کنند
علی دهقان بهابادی مدیر کل آموزش و پرورش استان یزد نیز در ادامه برنامه توانمندسازی معلمان با اشاره به سیاستهای کلان دولت و رئیسجمهور، تأکید کرد: پیادهسازی تفکرات و دغدغههای ریاست محترم جمهور در حوزه آموزش و پرورش جزو اولویتهای ماست و دوره ابتدایی مهمترین دوره تحصیلی است و جایگاه ویژهای در برنامههای آموزش و پرورش دارد.
وی با تأکید بر اهمیت طرح «توانا»، گفت: این برنامه نقش کلیدی در تغییر نگرش مدیران و معلمان دارد و میتواند مسیر تحول در آموزش ابتدایی را هموار کند.
دهقان بهابادی مدرسه را مجموعهای از اجزا و عناصر دانست که ارتباط مؤثر میان آنها بر عهده مدیران است و افزود: مدیران باید فراتر از نقش سنتی عمل کرده و به رهبران آموزشی تبدیل شوند تا بتوانند اهداف و برنامههای وزارت آموزش و پرورش را بهدرستی اجرا کنند.
مدیر کل آموزش و پرورش استان همچنین برنامهمحوری را محور اصلی فعالیت مدیران برشمرد و در پایان تصریح کرد: تصمیمگیریها در مدارس باید بر پایه مشارکت فعال اولیا، دانشآموزان و کادر آموزشی باشد؛ چنین رویکردی انگیزه، همافزایی و ارتقای کیفیت آموزشی را به همراه خواهد داشت.
انتهای پیام
نظرات