به گزارش ایسنا، تاکسیهای اینترنتی از جمله مشاغل خدماتی آنلاین و کسب و کارهای مجازی به شمار میروند که در بستر وب و از طریق اینترنت فعالیت و خدمت رسانی میکنند.
تاکسیهای اینترنتی از طریق اپلیکیشنهای موبایل فعالیت میکنند و به کاربران امکان درخواست خودرو و پرداخت آنلاین را میدهند.این نوع کسبوکارها به عنوان یک مدل آنلاین، به کاربران این امکان را میدهند که بدون نیاز به تماس تلفنی یا مراجعه حضوری، خدمات حمل ونقل را دریافت کنند.
از جمله دلایلی که تاکسیهای اینترنتی جزو مشاغل آنلاین هستند استفاده از پلتفرمهای دیجیتال، درخواست و پرداخت آنلاین، ارتباط مستمر با مشتریان و مدیریت ناوگان به صورت آنلاین است. تاکسیهای اینترنتی برای ارائه خدمات خود از اپلیکیشنهای موبایل و وبسایتها استفاده میکنند که یک بستر آنلاین برای ارتباط با مشتریان و رانندگان فراهم میکند.
کاربران میتوانند از طریق اپلیکیشن یا وبسایت، درخواست خودرو کنند و هزینه سفر را به صورت آنلاین پرداخت کنند و این فرآیند کاملا دیجیتالی و آنلاین انجام میشود. بسیاری از تاکسیهای اینترنتی از نرمافزارهای مدیریت ناوگان آنلاین برای ردیابی خودروها، مدیریت سفرها و ارتباط با رانندگان استفاده میکنند.
شرکتهای تاکسی اینترنتی از طریق اپلیکیشن و شبکههای اجتماعی با مشتریان خود در ارتباط هستند و خدمات پشتیبانی آنلاین ارائه میدهند.کاربران نیز میتوانند از طریق اپلیکیشن یا وبسایت، درخواست خودرو کنند و هزینه سفر را به صورت آنلاین پرداخت کنند. این فرآیند کاملا دیجیتالی و آنلاین انجام میشود.
با افزایش استفاده از تاکسیهای اینترنتی، تعداد خودروهای شخصی در سطح شهر کاهش مییابد و این موضوع میتواند به کاهش ترافیک و آلودگی هوا کمک کند.
در کشور ما چند سالی است که تاکسیهای اینترنتی شروع به فعالیت کرده و توانستهاند در بین مردم از محبوبیت خوبی برخوردار شوند. این شرکتها با ارائه خدمات متنوع و با استفاده از تکنولوژیهای روز، توانستهاند جایگاه خوبی در بازار حملونقل ایران پیدا کنند. اسنپ،تپسی، ماکسیم، کارپینو، هیترو، آی تاکسی، کیوان، لایکسی، تیکاپ و کارباکس از جمله تاکسیهای اینترنتی فعال در ایران به شمار میروند.
این تاکسیها از طریق پلتفرمهای خود با ارائه خدمات متنوع و پوشش گسترده در شهرهای مختلف سهم بزرگی از بازار تاکسیهای اینترنتی را به خود اختصاص دادهاند و برخی از پلتفرمها نیز به مرور در حال گسترش و توسعه فعالیتهای خود هستند.
ارسال مرسولات، سفارش غذا و جابه جایی بار نیز از دیگر خدماتی است که این شرکتها در کنار جابه جایی مسافر به کاربران و مشتریان خود ارائه میکنند.
پیشتر سخنگوی فراجا از فعالیت ۱۵ میلیون راننده تاکسی اینترنتی در کشور خبر داده و وزیر کشور دستور بررسی زیرساختهای فنی و نظارتی حملونقل عمومی غیررسمی و اینترنتی را به جهت رفع دغدغههای شهروندان صادر کرده بود.
در حال حاضر یکی از مسایل مهم در خصوص اپلیکیشنهای تاکسیهای اینترنتی بحث نظارت بر عملکرد و فعالیت آنهاست که میتواند نظارت بر قیمتگذاری را نیز شامل شود. هرچند که بعضا گلایههایی نسبت به گرانی یا افزایش هزینه تاکسیهای اینترنتی از سوی برخی کاربران و شهروندان گزارش میشود و نسبت به افزیش چندباره قیمت مسیر ابراز نارضایتی میکنند اما شرکتهای تاکسی اینترنتی معتقدند که قیمتگذاری تاکسیهای اینترنتی شفاف و داینامیک است و بر اساس یکسری آیتمها به صورت هوشمند محاسبه میشود لذا هر گونه تغییر یا افزایش قیمت تابع مسیر، ترافیک و تعداد کاربران و مسافران و تعداد رانندگان در محل است.
در همین راستا، رضا الفتنسب - رئیس اتحادیه کشوری کسبوکارهای مجازی در یک گفتوگوی رادیویی درباره ضرورت توجه به هوشمندسازی بیشتر اپلیکیشنهای مسافربری اظهار کرد: نزدیک به ۶ سال است که آییننامه صدور مجوز و نظارت بر فعالیت شرکتهای جابجایی هوشمند توسط وزارت صمت و کشور تصویب شده است و این شرکتها درحال فعالیت هستند. در طول سالهای اخیر میزان رضایتمندی مردم از این کسب و کارها بالا بوده است و روزانه افراد بسیاری سفر از طریق تاکسیهای اینترنتی را تجربه میکنند.
وی میگوید: یکی از مشخصههای خوب این نوع کسب و کارها بحث تنظیمگری آنهاست که به وسیله ابزارهایی که در اختیار کاربر مسافر و بعضا راننده است در ابتدا، میانه و پایان سفر سوالاتی از آنها پرسیده و با پاسخ کاربر راننده و مسافر بحثهای نظارتی جدیتری روی راننده و کاربر مسافر انجام میشود که امیدواریم در سایر حوزههای کسب و کار نیز این خود تنظیمگری رواج یابد و از این مدل بتوانیم استفاده کنیم.
رئیس اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی میافزاید: خوشبختانه امروز بیش از ۵۰ تاکسی اینترنتی فعال در کشور فعالیت دارند که اگر چه تعداد مجوزهای صادره بیش از ۲۰۰ مجوز در کشور است ولی برای صدور مجوز مشکلی نداریم.
الفتنسبت در عین حال از اتفاقاتی که در خصوص حذف اصناف از صدور مجوز تاکسیهای اینترنتی در حال رخ دادن است ابراز گلایه کرد و گفت: در کمیسیون عمران مجلس برای تغییر شرایط صدور مجوز تاکسیهای اینترنتی ورود کرده و ظاهرا با این کار قرار است به سالهای قبل برگردیم چرا که اصناف از موضوع صدور مجوز برای این شرکتها حذف شدند.
درحال حاضر تاکسیهای اینترنتی فرصتهای شغلی جدیدی را برای رانندگان ایجاد کردهاند که از این منظر موجب اشتغالزایی برای جوانان جویای کار و حتی زنان شدهاند.
به گفته وی اگر چه موضوع به تصویب نرسیده و فعلا در کمیسیون عمران مطرح شده است اما انتظار میرود با رایزنی بیشتر این روند متوقف شود و تاکسیهای اینترنتی مثل تاکسی آژانسها که مجوزشان را از اتحادیه صنفی خود میگیرند،از اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی مجوز دریافت کنند و نظارت را هم وزارت کشور انجام بدهد.
رئیس اتحادیه کشوری کسب و کارآهای مجازی در پاسخ به این پرسش که در پلتفرمها و اپلیکیشن های متفاوت چقدر به بحث هوشمندسازی توجه میشود؟میگوید: بیش از ۸۰ درصد عملیاتی که در کسب و کارهای حوزه مجازی خصوصا اپلیکیشنهای جابهجایی هوشمند مسافر انجام میگیرد، به صورت هوشمند است.موضوعات مربوط به امنیت و سرویسهایی که در اختیار کاربر مسافر نیز قرار می گیرد به صورت هوشمند است.بحث قیمتگذاری به صورت متغیر و داینامیک است که بر اساس یکسری آیتمها مثل تعداد کاربر راننده در محل، ترافیک و موضوعات دیگر به صورت هوشمند محاسبه میشود.
در حال حاضر تاکسیهای اینترنتی به عنوان کسب و کارهای آنلاین مزایای متعددی نسبت به تاکسیهای سنتی دارند که از جمله آنها میتوان به دسترسی آسان و سریع، امنیت بیشتر،قیمت مناسبتر و راحتی در استفاده اشاره کرد.
با استفاده از اپلیکیشنهای تاکسی اینترنتی به راحتی و در هر زمان و مکانی میتوان درخواست تاکسی داد و در کوتاهترین زمان ممکن به مقصد رسید.قیمتگذاری در تاکسیهای اینترنتی نیز معمولاً شفاف و رقابتی است و در بسیاری از موارد، کرایهها از تاکسیهای سنتی ارزانتر هستند هر چند که اخیرا مردم نسبت به قیمتگذاری در برخی تاکسیهای اینترنتی گلایههایی دارند و خواهان نظارت و بازنگری در آن شدهاند.
تاکسیهای اینترنتی معمولاً از سیستمهای ردیابی و نظارت بر سفر استفاده میکنند که باعث افزایش امنیت سفر میشود.اطلاعات راننده و مسافر در سیستم ثبت میشود تا در صورت بروز مشکل، پیگیری راحتتر شود.
استفاده از اپلیکیشنهای تاکسی اینترنتی بسیار راحت و کاربرپسند است. مسافران میتوانند مبدا و مقصد خود را به راحتی وارد و مسیر سفر را مشاهده کنند و در صورت نیاز، از خدمات اضافی مانند انتخاب نوع خودرو یا راننده آقا و خانم نیز استفاده کنند. بیشتر تاکسیهای اینترنتی امکان پرداخت آنلاین را فراهم میکنند که این موضوع باعث سهولت و سرعت در پرداخت کرایه میشود.
به گزارش ایسنا، با افزایش استفاده از تاکسیهای اینترنتی، تعداد خودروهای شخصی در سطح شهر کاهش مییابد و این موضوع میتواند به کاهش ترافیک و آلودگی هوا کمک کند. خوشبختانه تاکسیهای اینترنتی فرصتهای شغلی جدیدی را برای رانندگان ایجاد کردهاند که از این منظر موجب اشتغالزایی برای جوانان جویای کار و حتی زنان شدهاند.
انتهای پیام
نظرات