اسفندیار صادقی، روز یکشنبه، ۲۶ مرداد در دوره آموزشی رویکردهای ارزیابی و مداخلات خاص با قدردانی از تلاش و بردباری عوامل آموزش و پرورش استثنائی، با اشاره به حساسیت سنجش و مداخلات بهنگام در مورد نوآموزان، گفت: هر چه در شناسایی اختلالات یادگیری قبل از ورود به مدرسه و هنگام سنجش جدیتر عمل کنیم، به همان میزان نقشمان در تعیین آینده تحصیلی دانشآموزان، تعیین کننده خواهد بود.
وی با بیان اینکه باید هدایتگر خوبی برای دانشآموزان باشیم، افزود: بسیاری از دانشآموزان از هوش طبیعی و خوبی برخوردار هستند؛ اما در امور ابتدائی مانند حساب و خواندن و نوشتن مشکل دارند و این وظیفه ما است که به عنوان سنجشگران، مشکلات و اختلال را به موقع شناسایی و به بهبود آن کمک کنیم.
صادقی با تأکید بر لزوم خودداری از انگزنی به دانشآموزان و رعایت حد عدالت و انصاف در ارزیابی، تشخیص و مداخله، گفت: از برچسب زدن به دانشآموزان پرهیز کنیم، بسیاری از آنها شاید به ظاهر، مشکلی داشته باشند، اما بسیار مستعد هستند و این هنر شما است که با شناخت، هدایت و حمایت و همراه نمودن خانواده، دانشآموز دارای اختلال یادگیری را راهنمایی کنید، همین باور میتواند دانشآموز با نیاز ویژه را به فردی تبدیل نماید که دنیا به نام او افتخار کند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی اظهار کرد: بازدیدها و تجارب چندین ساله نشان داده است که دانشآموزان با نیازهای ویژه استعدادهای ویژه دارند که باید شناسایی و هدایت شوند و سنجش درست هم در این خصوص نقش دارد و یکی از سیاستهای بسیار مهم آموزش و پرورش است. با سنجش صحیح زمینه را برای آمادگی دانشآموز حین ورود به مدرسه آماده کرده و با آموزشهای تخصصی، موجبات رشد و شکوفایی دانشآموز را فراهم کنیم.
سامانه اختلالات یادگیری افتتاح شد
معاون پیشگیری، تشخیص و توانبخشی آموزش و پرورش استثنائی نیز در این دوره با ابراز خرسندی از رونمایی از سامانه اختلالات یادگیری، به روند پیچیده و دشوار پیادهسازی آن اشاره نمود و ابراز امیدواری کرد تا رونمایی از این سامانه در جهت تسهیل فرایند تشخیص و مداخلات اختلالات یادگیری ویژه، موثر واقع شود.
محمد مصطفوی، مداخلات را ترکیبی از مداخلات والدین و معلمان دانست و با بیان اینکه این روش در کل کشور این اجرا خواهد شد، افزود: در حوزه توانبخشی در چند سال گذشته تلاش کردیم که مدارس استثنائی از بن بست نداشتن نیروهای توانبخشی خارج شود. در سال ۱۴۰۱ تقریبا حدود ۶۰۰ نفر در این حوزه داشتیم و تلاشها بر تخصصی شدن مداخلات و توانمندی نیروها بوده و شاید تنها وجه افتراق بین مدارس عادی و استثنائی همین توانبخشی باشد.
وی، آموختن رشد فردی، استقلال شخصی، مهارتآموزی و رسیدن به اشتغال را از مولفههای ضروری و مورد نیاز برای دانشآموزان با نیازهای ویژه دانست و خاطرنشان کرد: مدارس ما باید این سه مهارت را به دانشآموزان بیاموزند و در خصوص اینکه این دانشآموزان باید کتاب آموزشی داشته باشند یا نه هم جای بحث بسیار است.
وی با تاکید بر نقش مدارس در مهارتآموزی به دانشآموزان و لزوم تجهیز مدارس استثنائی به کارگاههای مجهز گفت: مدارس نیازهای ویژه ما باید تقویت شده و برنامه محور باشند و برنامه درسی در مدرسه اجرا شود؛ بطوری که اولیا از تحصیل فرزندان خود در این مدارس، استقبال کنند.
معاون پیشگیری تشخیص و توانبخشی آموزش و پرورش استثنائی با بیان اینکه امکان تشخیص و مداخله به هنگام و زود هنگام، پیش از بدو ورود باید مورد توجه قرار گیرد و سنجش تنها بخشی از وظایف مراکز جامع است، ارزیابی از بدو تولد، پیگیری مداخلات و بهرهمندی از ظرفیت اولیا در این خصوص را مورد تاکید قرار داد و گفت: در هر ارزیابی دنبال مداخله باشید.
به گزارش ایسنا، فریبا سردارپور، رئیس اداره آموزش و پرورش استثنائی استان آذربایجان شرقی نیز در ادامه این افتتاحیه با بیان اینکه از سال تحصیلیه ۱۴۰۱ ۱۴۰۲، ۴۱ مرکز جامع سنجش آموزش توانبخشی مداخله به هنگام رشدی تربیتی در فرایند سنجش نوآموزان بدو ورود و مداخلات مربوط به اختلالات یادگیری و نیز توانبخشی در سطح استان آذربایجان شرقی به فعالیت پرداختند و در سال تحصیلی جدید نیز اقدام به دریافت کد برای هفت مرکز جدید شده است.
انتهای پیام
نظرات