• دوشنبه / ۲۷ مرداد ۱۴۰۴ / ۱۴:۴۰
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1404052716538
  • خبرنگار : 71955

معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش تشریح کرد

سازوکارهای تربیتی و پرورشی نیازمند تغییرات سریع/ تدوین بسته ویژه «ایرانمونه»

سازوکارهای تربیتی و پرورشی نیازمند تغییرات سریع/ تدوین بسته ویژه «ایرانمونه»

 معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش از رونمایی یک بسته مهم در آینده نزدیک خبر داد و گفت: یک بسته ویژه مدرسه‌ای با عنوان «ایرانمونه» آماده کرده‌ایم و به‌زودی اجزای آن را تشریح می‌کنیم که مجموعه‌ای از بازی‌ها تا محصولات تبیینی نسبت به تهدیدهایی است که کشور را تهدید می‌کند؛ نوع مقابله با آن‌ها و روایت ماجراهاییست که اخیرا در کشور شاهد بودیم.

به گزارش ایسنا، صادق حسین‌زاده ملکی در حاشیه سی‌وهشتمین اجلاس روسای آموزش و پرورش سراسر کشور با اشاره به تغییرات و تحولات حوزه پرورشی، از برنامه‌ریزی ویژه برای تقویت و توسعه امور تربیتی خبر داد.

وی با بیان اینکه آن‌قدر که به مسایل آموزشی و انتقال محتوا به دانش‌آموزان کار کردیم، کمتر در موضوع تمرین مهارت‌های خوشبختی کار کردیم افزود: مهارت‌های خوشبختی را معرفی کرده‌ایم اما فرصت تمرین در دوره دانش‌آموزی را کمتر فراهم کرده‌ایم، سبک زندگی هم به سمتی رفته که فرصت‌هایی که دانش‌آموزان برای آن تمرین داشتند، کمتر شده است.

ملکی با بیان اینکه ارتباطات خانوادگی، محلی و دوستانه در گذشته به صورتی بود که خیلی از مسایل را در دوره کودکی و نوجوانی کسب مهارت می‌کردند، اما به مرور این فعالیت‌ها کمرنگ شده است ادامه داد: این اتفاق در حوزه فعالیت‌های پرورشی افتاده است.

وی با بیان اینکه دانش‌آموزان امروز به خاطر زندگی آپارتمانی و موبایلی از خیلی از فعالیت‌های گروهی و زیستی محروم هستند ادامه داد: پیشتر اردوهای زیادی داشتیم، در دهه ۶۰ و ۷۰ رونق زیادی داشتند اما چه اتفاقی می‌افتد که اردو و اردوگاه‌داری به حاشیه می‌رود؟.

ملکی با بیان اینکه نیاز به یک آسیب‌شناسی جدی از گذشته داریم تا در این حوزه چه فرصت‌هایی در اختیار بوده ولی الان نیست و در کنار این، نیازمند هستیم که جریان آینده و فناوری را هم ببینیم گفت: به شدت و سرعت نیازمند تغییرات در سازوکارهای تربیتی و پرورشی هستیم. ناظر به دو مسأله آسیب‌شناسی و جریان آینده و فناوری، همچنین دانش‌آموزان را باید برای آینده‌ای تربیت کنیم که کاملا متفاوت باشد و این یعنی کار دشواری داریم.

ملکی با بیان اینکه خیلی از دانش‌آموزان به دلایل مختلف از کسب مهارت‌های حوزه پرورشی محروم می‌شوند گفت: فراگیرسازی و بهره‌مندی حداکثری فضای دانش‌آموزی از فعالیت‌های پرورشی در دستور کار است. همچنین ضلع سوم ناظر بر تحول در فناوری‌های فرهنگی و محصولاتی است که در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد.

ملکی با بیان اینکه یکی از مهمترین رویکردها در حوزه پرورشی و تربیتی این است دانش‌آموزان را به رسمیت بشناسیم اظهار کرد: معتقدیم دانش‌آموزان در این حوزه نه تنها مخاطب برنامه‌ها، بلکه باید طراح و مجری فعالیت‌ها باشند. معتقدیم باید خیلی بیش از گذشته به خود دانش‌آموزان میدان داد و اگر این نقش به رسمیت شناخته شود بسیاری از مشکلات کشور حل می‌شود و نیاز به تغییر نگرش در خیلی از برنامه‌ها داریم. 

وی با بیان اینکه در حوزه جشنواره‌ها و مسابقات اتفاقات خیلی خوبی رخ داده است گفت: یکی از تغییر رویکردها این است که این فرصت‌ها در اختیار همه دانش‌آموزان قرار بگیرد و به همین منظور تغییراتی در شاخص‌ها و سازوکارها داده‌ایم. بدین شکل به مرور به این سمت می‌رویم.

ملکی اظهار کرد: مدرسه‌ای از لحاظ پرورشی موفق است که بتواند درصد بیشتری از دانش‌آموزان را در طراحی و برنامه‌ریزی و اجرای فعالیت‌ها مشارکت دهد لذا میدان دادن به تشکل‌های دانش‌آموزی برای ما اهمیت زیادی دارد.

وی با بیان اینکه در موضوع اردوها و اردوگاه‌ها، فناوری اداره اردو و اردوگاه مربوط به سال‌های قدیم است و نیازمند نوسازی فناوری و روش‌های اردویی و اردوگاهی هستیم گفت: نسل امروز نیازمند محیط‌های اردویی امن و سالم است. همچنین بخشی دیگر از فعالیت‌ها ناظر بر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است و یکی از بهترین برنامه‌ها در این حوزه در آموزش و پرورش است. اول راه است اما مسیر عالمانه‌ای دنبال می‌شود.

ملکی با بیان اینکه طرح نماد تشکیل شده و ائتلافی شکل گرفته تا دستگاه‌ها به کمک آموزش و پرورش بیایند افزود: در این زمینه بخشی از کار ناظر بر غربالگری است، در آموزش و پرورش در سال گذشته اتفاق مهمی رقم خورد و بحث غربالگری به سطح خوبی رسید و حدود ۸ میلیون دانش‌آموز را غربالگری کردیم و براساس افرادی که احتمالا در آستانه خطر بودند رسیدگی انجام شد. امیدواریم به کمک مشاوران مدارس و معلمان و مدیران و با تلاش جمعی در سال آینده حداقل در مقطع متوسطه غربالگری به ۱۰۰ درصد برسد و رسیدگی‌های خودمان را ناظر به دانش‌آموزان از موضوعات روحی و ... به عدد قابل توجهی برسانیم.

وی با بیان اینکه مقدمات این کار در حال انجام است ادامه داد: مقدمات علمی کار انجام شده و مورد تایید متخصصان کشور است و پس از جریان غربالگری، مداخلات سطوح مختلف صورت می‌گیرد و حمایت‌های مختلف انجام می‌شود که امیدواریم گام‌هایی بلندی در این مسیر برداشته خواهد شد. 

ملکی با بیان اینکه هرچقدر فعالیت‌های فرهنگی، پرورشی، تربیتی، اردویی و تشکل‌ها تضعیف می‌شود، آسیب‌های اجتماعی پررنگ می‌شود و هرچقدر کمتر هزینه می‌کنیم در کارهای گروهی و پرنشاط فرهنگی و اجتماعی، از آن طرف باید ده‌ها برابر آن را در کنترل آسیب‌های اجتماعی هزینه کنیم اظهار کرد: با تقویت فعالیت‌ها و حمایت از میدان‌داری دانش‌آموزان و همچنین رسیدگی به افرادی که به هر دلیل دچار آسیب شده‌اند امیدواریم بتوانیم از این آسیب‌ها جلوگیری کنیم هرچند به نسبت جمعیت دانش‌آموزان و به نسبت خیلی از آمارهای جهانی دانش‌آموزان وضعیت بهتری دارند اما رشد آن نگران‌کننده است و مسأله رشد این آسیب‌ها است به طوری که یک نفر هم حتی برای جامعه ما زیاد است.

وی با بیان اینکه برنامه گسترده‌ای را در این زمینه داریم و اتفاقات خوبی افتاده است افزود: مقدماتی فراهم شده و به صورت تصاعدی فعالیت‌ها افزایش خواهد یافت.  همچنین یک بسته ویژه مدرسه‌ای با عنوان «ایرانمونه» آماده کرده‌ایم که به‌زودی اجزای آن را تشریح می‌کنم که مجموعه‌ای از بازی‌ها تا محصولات تبیینی نسبت به تهدیدهای است که کشور را تهدید می‌کند و نوع مقابله با آن‌ها و روایت ماجراهایی که اخیرا در کشور شاهد بودیم. محتواها آماده شده و به زودی رونمایی می‌شود. این بسته آغازی است برای فعالیت‌هایی خوبی که قرار است در مدارس اجرا شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha